جمعه 13 مهر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اين ايراني فرياد كمك گياهان را مي‌شنود!، ايسنا

گفت‌و‌گوي ايسنا با پژوهشگر جوان ايراني دانشگاه «بريتيش كلمبيا» و مبدع حسگر شناسايي آفات گياهي
hightechtomato.jpg
محقق ايراني دانشگاه «بريتيش كلمبيا»، موفق به ابداع يك ابزار كنترلي و سيستم حسگر شده است كه مي‌تواند گياهان كشاورزي در آستانه آفت زدگي را شناسايي كرده و به كشاورزان اطلاع دهد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




صابر ميراسماعيلي، دانشجوي دكتري و مبدع سيستم هوشمند كنترل آفات در مركز تحقيقات گياهي دانشكده سيستم‌هاي زميني و غذايي دانشگاه «بريتيشن كلمبيا» كانادا در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) درباره اساس عملكرد اين حسگر گفت: گياهان مانند تمام موجودات زنده به محيط پيرامون خود واكنش نشان مي‌دهند. اين واكنش در بيشتر موارد به شكل مواد شيميايي است كه گياهان از خود ترشح مي‌كنند. آنچه ما به عنوان بوي يك گياه مي‌شناسيم در حقيقت سيگنال‌هايي است كه گياه از خود صادر مي‌كند. دستگاهي كه من طراحي كردم بر همين اساس كار مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: ايده اصلي اين طرح اين است كه مواد شيميايي متصاعد شده از گياه را جمع آوري و تغييرات آنها را ثبت كرده و ارتباط آنها را با آفت و بيماري‌هاي موجود در گياهان مشخص كنيم. علاوه بر پارامترهاي شيميايي اين دستگاه پارامترهاي ديگري از جمله دماي هوا، ميزان رطوبت،‌ ميزان نور و ... را نيز از محيط دريافت مي‌كند.

ميراسماعيلي در پاسخ به اين سوال كه سيستم طراحي شده در چه گياهاني كاربرد دارد، گفت: اين دستگاه در حال حاضر براي سه محصول مهم گلخانه‌يي (گوجه فرنگي، خيار و فلفل) طراحي شده است ولي در نهايت مي‌تواند در گياهان ديگري هم استفاده شود. در واقع اين دستگاه مانند يك رايانه است كه براي هر گياه يك نرم افزار جداگانه داد. شما تنها يك رايانه نياز داريد ولي براي هر گياه بايد نرم افزار جداگانه‌اي را روي دستگاه نصب كنيد.

وي درباره ديگر كاربردهاي متصور براي چنين سيستمي گفت: اين سيستم مي‌تواند در موارد زيادي از قبيل كنترل كيفيت مواد غذايي، رديابي مواد سمي، مبارزه با تروريسم و مصارف نظامي، پيش‌بيني وضع هوا و غيره استفاده شود.

پژوهشگر ايراني دانشگاه «بريتيش كلمبيا» در پاسخ به اين سوال كه آيا فاكتورهاي مزاحمي براي اندازه‌گيري با اين دستگاه وجود دارد و در اين صورت براي دفع آنها چه تمهيداتي انديشيده شده است، گفت: فاكتورهاي زيادي مي‌تواند دقت اين دستگاه را تحت تاثير قرار بدهد. براي مقابله با اين مشكلات من از يك سيستم نرم‌افزاري هوشمند استفاده كرده‌ام كه براساس نحوه عملكرد مغز انسان طراحي شده است و مي‌تواند به طور هوشمند شرايط محيط را ياد گرفته و براساس آن خود را هماهنگ با محيط كند.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطرنشان كرد: با استفاده از اين شيوه جديد ميزان خطا به نحو چشمگيري پايين مي‌آيد. اين سيستم جديد طراحي هوشمند بسيار پيشرفته‌تر از سيستم‌هاي هوش مصنوعي مي‌باشد و به تازگي (سال 2006) به جوامع علمي معرفي شده است.

ميراسماعيلي در پاسخ به اين سوال كه آيا مشابه اين سيستم توسط سايرين طراحي شده است، يا نه، گفت: اين سيستم براي اولين بار توسط من طراحي شده و ايده آن كاملا جديد است. در بيشتر موارد سيستم‌هاي ردياب آفت براساس پيدا كردن خود آفت يا نشانه‌هاي خسارت آنها طراحي مي‌شود در حالي كه در اين طرح پيشنهاد كردم كه به جاي اينكه به دنبال حشرات بگرديم بهتر است با گياهان ارتباط برقرار كنيم و از خود گياه به عنوان شاخص سلامت استفاده كنيم.

وي تصريح كرد: دقت اين سيستم به حدي است كه مي‌تواند وجود تنها يك حشره روي گياه را تشخيص دهد.

پژوهشگر ايراني دانشگاه بريتيش كلمبيا در پايان با بيان اين كه اين سيستم طي پنج تا هفت سال آينده به مرحله توليد انبوه مي‌رسد، درباره هزينه ساخت و قيمت نهايي اين سيستم به ايسنا گفت: هزينه ساخت مدل اوليه اين سيستم كمتر از 1000 دلار بود ولي در سطح تجاري پيش بيني مي‌كنم كه قيمتي بين 75 هزار تا 100 هزار دلار داشته باشد.





















Copyright: gooya.com 2016