چهارشنبه 18 مهر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برای اولين بار يک شهروند مالزيايی به فضا رفت، بی بی سی

اولين فضانورد مالزيايی روز چهارشنبه (۱۰ اکتبر)، از پايگاه فضايی بايکنور قزاقستان به فضا رفت. شيخ مظفر شکر يکی از معدود مسلمانانی است که راهی فضا شده است.

در اين سفر فضايی همچنين برای اولين بار يک زن فرماندهی را برعهده دارد. وی شهروند آمريکاست.

آقای شکر پيش از آغاز سفر فضايی خود گفته بود که گرچه سفر به مدار زمين برای شخص او گامی کوچک تلقی می شود اما انجام چنين سفری برای کشور مالزی يک جهش عظيم خواهد بود.

اين فضانورد مالزيايی، که پزشک است و ۳۵ سال دارد، همراه با خانم "پگی ويتسون" آمريکايی و "يوری مالنچنکو" روس توسط يک فضاپيمای روسيه (سايوز)، عازم ايستگاه فضايی بين المللی (ISS)، شده است.

علمای اسلامی برای شيخ مظفر شکر دستورالعمل ويژه سفر فضايی تهيه کرده اند تا او بتواند در حين سفر در مدار زمين براساس احکام اسلام رفتار کند.

آقای شکر گفته است در اين سفر که مصادف با ايام ماه رمضان است، روزه خود را ادامه می دهد هر چند که بنا به احکام اسلام او می تواند قضای روزه های خود را پس از بازگشت از سفر جبران کند.

در ايستگاه فضايی بين المللی، خورشيد هر ۹۰ دقيقه يک بار طلوع و غروب می کند.

علمای دينی در مالزی گفته اند که آقای شکور لازم نيست در سفر فضايی نماز بخواند.

سرنشينان فضاپيمای "سايوز" در اين سفر، تحقيقاتی را در زمينه علوم ژنتيک انجام خواهند داد.

پگی ويتسون و يوری مالنچنکو برای شش ماه در ايستگاه فضايی آی اس اس مستقر خواهند بود و شيخ مظفر شکر پس از ۹ روز همراه با دو فضانورد ديگر به زمين باز خواهد گشت.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




انتظار می رود که فضاپيمای سايوز روز جمعه (۱۲ اکتبر)، وارد ايستگاه فضايی بين المللی شود.

پرواز اولين شهروند مالزيايی به فضا باعث هيجان زياری در مالزی شده و تصاوير آن همزمان و به طور زنده توسط سه شبکه تلويزيونی اين کشور در حال پخش شد.





















Copyright: gooya.com 2016