دوشنبه 7 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شبکه بين سياره ای؛ رويای پدر اينترنت! مهر

خبرگزاری مهر - گروه فناوريهای نوين: "وينتون سرف" يکی از دو بنيانگذار اينترنت در مراسم "روز تحليلگر" گوگل پيش بينی کرد که در دهها سال آينده دانشمندان يک شبکه اينترنتی بين سياره ای را توسعه می دهند که از طريق آن می توان با فضاپيماها، ماهواره ها و سيارات تماس برقرار کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، "وينتون سرف" متولد ۲۳ ژوئن ۱۹۴۳ در نيوهون ايالت کانکتيکات آمريکا است. وی در دانشگاه استانفورد در رشته رياضی تحصيل کرد و از دانشگاه کالفرنيا در لس آنجلس مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی کامپيوتر دريافت کرد.

وی که از سال ۱۹۶۸ در پروژه ARPANET، برای ساخت يک شبکه رايانه ای با "آژانس پروژه های تحقيقات پيشرفته" (ARPA) همکاری می کرد، سرانجام موفق شد در سال ۱۹۷۸ در کنار "رابرت کان" (Robert Kahn) اينترنت را اختراع کند.

وينتون سرف که يکی از دو پدر اينترنت است در مراسم "روز تحليگر" (Analyst Day) که در شرکت گوگل برگزار شد، چشم انداز آينده اينترنت را درايجاد يک شبکه اينترنتی بين سياره ای ديد.

به گفته پدر اينترنت، در ده ها سال آينده دانشمندان يک شبکه اينترنتی بين سياره ای را راه اندازی می کنند و با بکارگيری از يک سری از ابزارهای تبديل کننده می توانند با فضاپيماها، ماهواره ها و سيارات ديگر صحبت کنند.

مخترع اينترنت در ادامه افزود: تمام منظومه شمسی در آينده دارای شبکه اينترنت خواهد شد و ميکرو ماهواره های مجهز به سرورها امکان اتصال اينترنت بين کرات اين منظومه را فراهم می کنند و گوگل نيز می تواند درخصوص استانداردهای جديد ارتباطات برای فضا تحقيقات دامنه داری را آغاز کند و حتی به عنوان محبوب ترين موتور جستجوی منظومه شمسی معرفی شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سرف در اين خصوص گفت: "اين کار رويای من است."

در حال حاضر سرف در حال توسعه پروژه "شبکه بين سياره ای" (Interplanetary Network) در ناسا است. برمبنای اين پروژه که امکان گسترش اينترنت در فراسوی مرزهای زمين را فراهم می کند از پتانسيل بالايی برای ارتباطات ميان سياره زمين و انسان های فرازمينی که ممکن است در آينده کشف شوند، برخوردار است. اين اينترنت منظومه ای بين ۲۰ تا ۳۰ سال و حداکثر ۴۰ سال آينده راه اندازی می شود.

به گزارش مهر، در اين ميان شرکت مانتين ويوو (شرکت گوگل) نيز ابراز تمايل کرده است که در پروژه هايی فضايی سرمايه گذاری کند.

دراين راستا، يکی از آخرين اقدامات گوگل، برگزاری مسابقه "ايکس پرايز ماه نورد گوگل" (Google Lunar X Prize) است.

اين مسابقه يک رقابت بين المللی است که در آن شرکت های خصوصی تمام دنيا شرکت می کنند. دانشمندان و سرمايه گذاران برای ساخت يک فضاپيما، روبات و کاوشگر برای اکتشاف حداقل ۵۰۰ متر از سطح ماه و تهيه تصاوير ويديويی و ارسال اين تصاوير به زمين در اين رقابت به مبارزه با يکديگر می پردازند.

همچنين در قلب "سيليکون ولی" و فضاهای اينترنتی، مختصصانی چون "نووا اسپواک" با انتخاب نام "وب ۳.۰" نسل آينده اينترنت در ده سال آينده را به تصوير می کشند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




Silicon Valley دره ای در کاليفرنيا است که مقر بيشتر شرکت های بزرگ انفورماتيکی مثل اپل، گوگل، ياهو و اچ پی در آن واقع شده است.

با راه اندازی نسل سوم وب، علاوه بر شبکه های اجتماعی، برقراری ارتباط با سيارات مختلف از طريق يک فضای اينترنتی بسيار پيشرفته ميسر می شود. برای مثال، کاربری که در حال ارسال يک ايميل است، در وب ۳.۰ می تواند به طور خودکار به تمام پرونده ها، کتاب ها، فيلم ها و يا عکس هايی که يک بيگانه فضايی دارد دسترسی پيدا کند و اين اسناد را با کاربران ديگر منظومه شمسی به اشتراک بگذارد.

همچنين موتورهای جستجو می توانند به سوالات صوتی و پيچيده ای مثل :" کدام و چندتا از رئيس جمهورهای آمريکا به دليل ابتلا به مالاريا مرده اند؟!" پاسخ دهند. بطور خلاصه می توان گفت که نسل سوم وب واقعا هوشمند است.





















Copyright: gooya.com 2016