شنبه 12 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عجيب ترين تحقيقات علمی دنيا از نگاه يک نويسنده تاريخ علوم! مهر

خبرگزاری مهر- گروه فناوری های نوين: يک نويسنده آمريکايی در کتابی که به تازگی منتشر کرده، بيش از ۸۰ تحقيق بسيار عجيب دنيا را که شگفتی محققان را برانگيخته بيان کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، بسياری از تحقيقات علمی منجر به کشف های متحولانه و اختراعات مهمی شده اند که زندگی انسان را دستخوش تغيير و تحول کره اند. به نظر می رسد، برخی از تحقيقات بيش از آنکه تحولی در دانش بشری ايجاد کنند، عجيب هستند.

دراين خصوص "الکس باوز" (Alex Boese) در کتابی با عنوان "فيل ها در اسيد و ديگر آزمايشات عجيب و غريب" (Elephants on Acid And Other Bizarre Experiments) به بررسی و معرفی بيش از ۸۰ تحقيق بسيار عجيب و شگفت انگيزی پرداخته است که دانشمندان در دهه های گذشته انجام داده اند.

الکس باوز، نويسنده اين کتاب در در رشته تاريخ علوم از دانشگاه کاليفرنيا فراغ التحصيل شده است و درحال حاضر در سان ديگو زندگی می کند.

نسخه خلاصله اين کتاب که در اواسط ماه نوامبر وارد بازار می شود، هفته گذشته در مجله "نيوساينتيست" منتشر شد.

عنوان اين کتاب از تحقيقاتی اقباس شده است که "وارن توماس"، مدير باغ وحش لينکلم در اوکلاهاما در آگوست سال ۱۹۶۲ انجام داد.

مرگ فيل برای يک آزمايش
وارن توماس در اين تحقيق يک دوز از داروی توهم زای "LSD" را به يک فيل تزريق کرد. اين دوز LSD سه هزار برابر قويتر و بيشتر از حد نرمال بود و مدير اين باغ وحش اين آزمايش را برای مشاهده واکنش فيل ها به اين داروی خطرناک انجام داد.

در اين آزمايش حيوان بيچاره در کمتر از چند دقيقه جان سپرد و اين محقق! در گزارش تحقيقات خود نوشت:" فيل ها به LSD بسيار حساس هستند."

پيوند سر يک توله سگ کوچک به بدن يک سگ گله آلمانی بزرگسال
همچنين در سال ۱۹۵۹ يک جراح اهل شوروی با عنوان "ولاديمير دميخوف" با پيوند سر يک توله سگ کوچک به بدن يک سگ گله آلمانی بزرگسال توانست يک سگ دو سر ايجاد کند.

اين موجود عجيب پيوندی پس از ۶ روز در اثر رد پيوند بافت در گذشت، اما اين تحقيق توانست راهی بسوی اولين پيوند قبل بگشايد.

درهر حال اين جراح شوروی دست از تلاش های خود برنداشت و اين آزمايش را در مدت ۱۵ سال ۱۹ بار تکرار کرد و اگرچه هرگز به نتايج دلخواه دست نيافت، اما توانست طول عمر حيوانات دو سر خود را تا يک ماه حفظ کند.

تشخيص ميزان استرس های مخرب توانايی های ادراکی انسان
همچنين در سال ۱۹۶۰ در کاليفرنيا نيز تحقيقات عجيبی برای تشخيص ميزان استرس های مخرب توانايی های ادراکی انسان انجام شد.

دراين آزمايش ۱۰ سرباز سوار هواپيمايی شدند که به آنها گفته شده بود برای انجام تمرينات نظامی روزمره پرواز می کند. اما در ارتفاع پنج هزارپايی هواپيما ارتفاع خود را کم کرد و خلبان اعلام کرد که سربازان خود را آماده قرارگيری در وضعيت بحران کنند.

درحالی که سربازان را ترس و وحشت احاطه کرده بود، يک ناظر از آنها خواست که رضايتنامه ای را تکميل کنند که نشان می داد ارتش تعهدی در موارد بروز حوادث ندارد و همچنين به آنها گفته شد که بيشترين اشتباهاتی را که ممکن است در موقعيت وحشت بروز دهد، روی ساک ضد وحشت بنويسند.

بنابراين سربازان در چند دقيقه فهميدند که همه چير تمام می شود و دچار يک استرس بی نهايت احساسی شدند و نتوانستند به اين دستورات عمل کنند.

اين آزمايش يکبار ديگر روی گروهی از داوطلبان بی اطلاع انجام شد، چراکه يکی از سربازانی که در ماموريت اول شرکت کرده بود، توانسته بود روی يکی از ساک های ضدوحشت يک پيام اخطار زودهنگام بنويسد.

به گزارش مهر، الکس باوز در اين کتاب با استفاده از فهرست هايی که مجلات و روزنامه های مطرح دنيا از جمله "گاردين" در چند دهه گذشته درخصوص عجيب ترين تحقيقات علمی منتشر کرده اند، يک ليست جديد از ۱۰ تحقيق علمی بسيار عجيب دنيا را تهيه کرده است.
اين فهرست به شرح زير است:"

۱- تزريق دوز بيش از حد LSD به يک فيل برای مشاهده واکنش فيل ها به اين دارو. نتيجه: LSD برای فيل ها خطرناک است!

۲- به مسافران هواپيمای درحال سقوط گفته شد که در حال مردن هستند و پيش از مرگ بيشترين اشتباهات خود را بنويسند.

تيجه: موقعيت های بی نهايت استرس، توانايی های ادارکی انسان را خراب می کند.

۳- بررسی جنبه های زندگی سگی با دو سر که يک جراح روس آن را بوجود آورده بود. نتيجه: رد پيوند بافت ها موجب می شود حيوان در کمتر از يک ماه جان خود را از دست بدهد.

۴- منع کردن افراد از خنديدن در زمانی که نخنديدن برای آنها غيرممکن است. اين آزمايش را يک روانشناس به نام "کلارنس يوبا" در دهه ۳۰ روی همسر و فرزندانش انجام داد. نتيجه: نخنديدن در موقعيت های خنده دار غير ممکن است.

۵- يادگيری درحال خواب ممکن است. اين آزمايش را يک روانشناس آمريکايی به نام "لارنس لی شان" در سال ۱۹۴۲ انجام داد. اين روانشناس خود را در اتاقی حبس کرد که گروهی از پسرهای کم سن در آن خوابيده بودند. تمام پسرها عادت ناخن جويدن داشتند و اين دانمشند درحالی که آنها خواب بودند مرتب اين جمله را تکرار می کرد:" ناخن های من بطرز وحشتناکی تلخ هستند." درپايان اين آزمايش ۴۰ درصد از کودکان عادت بد خود را کنار گذاشتند. نتيجه: درحال خواب هم می توان ياد گرفت.

۶- افرادی هستند که می توانند در هر موقعيتی بخوابند! اين آزمايش را " يان اوسوالد" از دانشگاه اديمبرا انجام داد. اين دانشمند در سال ۱۹۶۰ از سه داوطلب خواست که چشم های خود را با چسب نواری بازنگه دارند و برای آنها انواع آسيب های ممکن را تجويز کرد که شامل روشن کردن ناگهانی چراغ ها، شوک الکتريکی و موسيقی با صدای بسيار بلند می شد. نتيجه : هر سه نفر در دوره آزمايش به مدت ۱۲ دقيقه با چشم های باز خوابيدند.

۷- نفرت تنها يک چهره ندارد. اين آزمايش را پروفسور "کارنری لنديز" از دانشگاه مينه سوتا در سال ۱۹۲۴ انجام داد. اين دانشمند برای گروهی از داوطلبان تجويز کرد که بخار آمونياک استنشاق کنند، موسيقی جاز گوش کنند، عکس های غيراخلاقی نگاه کنند و يک سطل پر از قورباغه را روی دست نگه دارند. نتيجه: پيداکردن تنها يک بيان مشترک برای ابزار انزجار از تمام اين موارد، غيرممکن است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




۸- حصول اطمينان از اينکه تب زرد مسری نيست. دکتر "استابينز فيرث" تصميم گرفت اين آزمايش را روی خود انجام دهد. بنابراين استفراغ بيماران مبتلا به تب زرد را خورد و روی زخم های باز بيماران دست کشيد. نتيجه: پزشک بيمار نشد، اما نه به خاطر اينکه بيماری مسری نيست، بلکه به اين دليل که بعدها کشف شد تب زرد از يک پشه به انسان منتقل می شود.

۹- در دهه ۳۰ پروفسور" رابرت کورنيش" از دانشگاه برکلی تلاش کرد زندگی را به تعدادی سگ مرده که در اثر جذام مرده بودند، بازگرداند. درحالی که آنها را به بالا و پايين تکان می داد و به آنها آدرنالين و داروهای ضدلختگی تزريق می کرد. نتيجه: برخی از اين سگ های اهلی به زندگی بازگشتند اما بينايی خود را از دست داده و به مغز آنها به شدت آسيب رسيده بود. اين سگ ها چند ماه زنده ماندند.

۱۰- بوقلمون های نر در فصل جفتگيری چه رفتاری از خود بروز می دهند؟ اين سوال را "مارتين شين" و "ادگار هيل" از دانشگاه پنسيلوانيا در دهه ۶۰ پاسخ دادند. اين دانشمندان کشف کردند که فرايند رفتاری جفتگيری اين حيوانات چندان هم پيچيده نيست. نتيجه: برای به هيجان آوردن بوقلمون های نر فقط کافی است يک تکه چوب که بوی بوقلمون ماده را می دهد در مسير حرکت آنها قرار داد.





















Copyright: gooya.com 2016