سه شنبه 29 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۹ درصد ژن های انسان تنها يکی از دو نسخه پدر و مادری را بيان می کنند، مهر

گروهی از دانشمندان آمريکايی در بررسی ژنهای انسان کشف کردند که ۹ درصد از ژنهای انسان تنها در نسخه مادری و يا پدری بيان می شوند و برخلاف آنچه که تاکنون تصور می شد با هم در هر دو نسخه بيان نمی شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون تصور می شد ژنهای انسان که به تنهايی کار می کنند هم در نسخه (الل) با منشا مادری و هم در نسخه با منشا پدری با هم در قالب پروتئين بيان می شوند.

اين درحالی است که به تازگی تيم تحقيقاتی "اندرو چس" و "الکساندر گيملبرانت" از مدرسه پزشکی هاروارد بوستن که نتايج تحقيقات خود را در مجله ساينس منتشر کرده اند، نشان دادند که برخلاف اين تصور، در برخی از ژنهای انسان تنها يکی از اين دو کپی بيان می شوند و اين انتخاب هم به صورت اتفاقی رخ می دهد.

اين محققان توده ای از خطوط سلولی را از سلولهای منفرد دستگاه ايمنی انسان بدست آوردند و اين توده را با RNA پيام رسان (m-Rna) توليد شده توسط کپی های با منشا پدری و يا مادری، نشانگذاری کردند.

در اين آزمايش با تجزيه چهار هزار ژن مشاهده شد که در ۳۷۱ مورد، در حدود ۹ درصد، تنها يکی از دو کپی پدری و يا مادری (الل ها) بيان شدند.

در حقيقت سلولهای خطوط مختلف به طور ژنتيکی خود را شناسايی کردند، اما برخی از آنها m-Rna مادری، برخی ديگر m-Rna پدری و بقيه هر دو را توليد کردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين دانشمندان در اين خصوص اظهار داشتند: "اين بيان ژنتيکی متفاوت می تواند به دليل تنوع فنوتيپ های مختلف در افراد با ژنوتيپ همسان باشد، همانند اتفاقی که در مورد دوقلوهای همسان می افتد."

به اعتقاد اين محققان، اين تفاوت ها می تواند حتی در زمينه سازی برخی از بيماری ها نيز نقش داشته باشد. برای مثال به نظر می رسد ژن App با روند توسعه بيماری آلزايمر مرتبط باشد به طوريکه سلولهايی که در آنها تنها يک کپی از اين ژن بيان می شود، نسبت به وقتی که هر دو الل فعال می شوند، نيمی از پروتئين مورد نياز را توليد می کنند.





















Copyright: gooya.com 2016