شنبه 3 آذر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فناوری بی سيم در خدمت موناليزا، مهر

دستگاه جديدی با هدف کنترل آثار هنری ساخته شده است که لبخند ژکوند يا موناليزا را که معروفترين اثر لئوناردو داوينچی است با استفاده از فناوری بی سيم و سيستمهای بلوتوث کنترل می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اين دستگاه جديد "لب- ماب" (Lab-Mob) نام دارد و می تواند آينده آثار هنری را تحت کنترل قرار دهد.

دستگاه "لب- ماب" فعاليت خود را با لبخند ژکوند يا موناليزا آغاز کرده است. لبخند ژکوند معروفترين اثر هنری لئوناردو داوينچی است که در موزه لوور پاريس نگهداری می شود.

"لب- ماب" يک ابزار دقيق برای کنترل، حفاظت و نگهداری از تابلوهای نقاشی است که می تواند اطلاعات لحظه به لحظه مربوط به واکنشهای محيطی نقاشيهای روی بوم (مثل رطوبت و دما) را از طريق فناوری بی سيم انتقال دهد.

پائولو ديونيزی ويچی، ايده پرداز اين دستگاه جديد در مصاحبه ماهنامه First اظهار داشت: "اين دستگاه در فاز توسعه قرار دارد و برپايه سيستمهای تامين خودکار انرژی است که با فناوری بی سيم برپايه پروتکل بلوتوث سازگار شده است. اين دستگاه امکان کنترل رفتارهای ناهنجار در مواد و يا تغييراتی که می تواند آثار هنری را در شرايط خطرناک قرار دهد فراهم می کند."




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بنابراين گزارش، از ۶ نوامبر تابلوی لبخند ژکوند به عنوان اولين تابلوی دنيا زير کنترل دقيق اين محصول ابداعی قرار گرفته است.

اولين کيت با قابليت تامين انرژی خودکار غير بی سيم در سال ۲۰۰۰ نقاشی "مريم عذرای بخشايش ها" اثر "برناردو داددی" را تحت کنترل قرار داد.

اين درحالی است که عمليات ژکوند از سال ۲۰۰۴ آغاز شد و يکی از بزرگترين مطالعات تعادل چوب و رطوبت با اين کيت غير بی سيم روی اين تابلوی معروف انجام شد. اما اکنون اين کنترل با استفاده از فناوری بی سيم انجام می شود.





















Copyright: gooya.com 2016