شنبه 22 دی 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشف کهکشان های اوليه‌ای که سرمنشاء کهکشان های مشابه راه شيری بوده‌اند، ايرنا

تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۱۰/۲۲‬

اخترشناسان دانشگاههای ايالتی روتگرز و پن کهکشانهايی را در مناطق دوردست کيهان کشف کرده‌اند که کهکشانهای حلزونی مانند کهکشان راه شيری از آنها پديد آمده‌اند.

به گزارش ايرنا و به نقل از پايگاه اينترنتی فيزورگ ‪ ،physorg‬نور مشاهده شده اين اجرام قديمی که برخی از آنها جزو نخستين کهکشانها هستند متعلق به زمانی است که کيهان فقط ‪ ۲‬ميليارد سال سن داشته است.

امروزه دانشمندان سن جهان را ‪ ۱۳/۷‬ميليارد سال تخمين می‌زنند از اين رو نور اين کهکشانها برای رسيدن به زمين ‪ ۱۲‬ميليارد سال در راه بوده است.

اين کهکشانهای تازه کشف شده بسيار کوچک هستند و اندازه آنها حدود يک دهم و يک بيستم جرم کهکشان راه شيری است. اين کهکشانها ستارگان بسيار کمتری دارند که به اندازه يک چلهم ستارگان کهکشان راه شيری است.

اين کهکشانها در رصدهای انجام شده با تلسکوپ‌های زمينی، شبيه ستارگان مجزا به نظر می‌رسيدند. در تصاوير جديدی که با تلسکوپ فضايی هابل گرفته شده است اين کهکشانها به صورت مناطقی که تشکيل ستارگان در آن فعال است ديده می‌شوند.

"اريک گاويزر" استاديار گروه فيزيک و نجوم دانشکده علوم و هنر روتگرز گفت، يافتن اين اجرام و کشف اينکه آنها حلقه‌ای در تکامل کهکشان ما هستند، نظير يافتن يک سنگواره مهم در مسير تکامل انسان است.

نتايج اين تحقيقات در نشست ساليانه انجمن اخترشناسی آمريکا (‪ (AAS‬که از ‪ ۷‬تا ‪ ۱۱‬ژانويه امسال در آستين تگزاس برگزار شد ارايه گرديد.

به اعتقاد محققان اين کهکشانها بستر مناسبی برای تشکيل ستارگان جديد بوده‌اند.

اين محققان خاطرنشان کردند چندين کهکشان که گاهی تعداد آنها به ‪۱۰‬ يا بيشتر می‌رسد، طی چند ميليارد سال با هم تلفيق شدند تا يک کهشکان حلزونی را بوجود آورند.

"مايکل گرون وال" ستاره‌شناس دانشگاه پن گفت تلسکوپ فضايی هابل تصاوير در خور توجهی از اين کهکشانهای اوليه را با وضوح ‪ ۱۰‬برابر بيشتر از تلسکوپ‌های زمينی ارسال کرده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با اشاره به اينکه اين تصاوير کهکشانهای مذکور را در اشکال مختلف يعنی گرد و دوکی شکل و حتی خطی نشان می‌دهد افزود، اندازه‌گيری‌های دقيق ابعاد اين کهکشانها آغاز شده است.

اخترشناسان اين کهکشانها را در يک تحقيق پنج ساله کهکشانها در کيهان اوليه و در طرحی به نام ‪ ) MUSYC‬تحقيق چند طول موجی توسط دانشگاه ييل و شيلی) کشف کردند.

گاويزر گفت براساس نظريه کيهان شناسی ، کهکشانهای حلزونی از کهکشانهای کم جرم مانند اين کهکشانها شکل‌گرفته‌اند. مشکل در واقع يافتن اين کهکشانهای کم‌جرم بود.

کهکشانهای اوليه ديگری مشاهده شده‌اند، اما آنها بزرگتر و منشا شکل‌گيری کهکشانهای بيضوی و نه حلزونی بوده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016