چهارشنبه 1 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرتاب دو کاوشگر جدید ایران در آینده ای نزدیک، مهر

رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: کاوشگرهای دو و سه ایران که به طور کامل توسط محققان و متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده اند پس از کاوشگر یک در آینده ای نزدیک به فضا پرتاب خواهند شد.

مهندس احمد طالب زاده رئیس سازمان فضایی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دستاورد جدید سازمان فضایی کشور (رونمایی و پرتاب راکت کاوشگر) گفت : پروژه ‌‌ای که اخیراً توسط ریاست جمهوری افتتاح شد، شامل چندین بخش اعم از رونمایی ماهواره امید، پرتاب کاوشگر- یک و افتتاح ایستگاه زمینی کنترل و ردیابی ماهواره بود.

وی گفت : ماهواره امید کاملا توسط محققین داخلی و دانشمندان کشور طراحی و ساخته شده است. همچنین که رونمایی و پرتاب این ماهواره به جهانیان و عموم مردم کشور توانایی و قدرت ایرانیان را در زمینه پرتاب محموله‌های کاوشی و ماهواره‌ها را در آینده به رخ کشید.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




برنامه آینده فضایی کشور
طالب زاده در ادامه فعالیتهای فضایی کشور را مثل همه جای دنیا یک کار تیمی و یک حرکت چند ‌جانبه دانست و اظهار داشت: در برنامه آینده فضایی کشور که به تصویب هیئت وزیران رسیده و توسط ریاست جمهور هم ابلاغ شده است برنامه‌های مفصلی دیده شده که ان‌شاالله با پرتاب کاوشگر- یک و در ادامه کاوشگرهای دو و سه و پرتابگرهای دیگر که در دستور کار قرار دارد بتوانیم ماهواره‌های خود را برای مقاصد تحقیقاتی در مدار قرار دهیم.

وی افزود: این سازمان در صدد است که ماهواره‌های خود را یکی پس از دیگری با ویژگی‌ها و اهداف خاص خود در جهت برطرف کردن نیازهای کشور بسازد. همچنین ما برای تأمین نیاز بخش مخابرات کشور، انتقال تصاویر و پخش برنامه‌های تلویزیونی و انتقال دیتا در حوزه اینترنت نیاز به ظرفیت داریم که این ظرفیت را مثل همه جای دنیا از طریق ماهواره تأمین خواهیم کرد.


برداشت از واکنش آمریکا به ساخت و پرتاب ماهواره توسط ایران
رئیس سازمان فضایی کشور در ادامه سخنان خود به واکنش کشور آمریکا در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره توسط ایران اشاره کرد و به مهر گفت : این حرکت یک پیشرفت دردسرساز است و فناوریها و تواناییهای مورد نیاز برای راه اندازی یک وسیله فضایی همانند فناوری ها و توانایی های به کاررفته برای موشک بالستیک با برد بالا است که این سخن آمریکا خود نشان می دهد که ما راه خود را درست طی کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما به تازگی با چندین دانشگاه قرارداد تفاهم جهت تحقیق در زمینه ساخت و طراحی ماهواره منعقد کرده ایم چرا که سازمان فضایی برای اجرای برنامه‌هایش احتیاج به پشتوانه قوی تحقیقاتی دارد و طبیعتا جایی که می‌توان این برنامه‌ها را به‌خوبی پیاده کرد، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ماست. دانشگاههای ما در حال حاضر ظرفیت و پتانسیل ممتازی در رشته‌های مربوط به فناوری فضا در اختیار دارند. در حال حاضر ما در مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکترا فارغ ‌التحصیلان ممتازی داریم که شاید جزو نخبگان و متخصصان برجسته دنیا باشند.

مقاصد ایران برای استفاده از فناوری فضایی
طالب زاده اظهار امیدواری کرد و گفت : این مسیری است که ما برای ورود به فضا به مانند همه کشورهای صاحب فناوری باید طی کنیم در حالی که فعالیتهای این مسیر کاملاً صلح ‌آمیز و در خدمت نیازهای کشور است. کشور ما نیاز به ارتباطات و جمع‌آوری اطلاعات با کمک ماهواره‌های سنجش از راه دور دارد. مردم کشور ما به طور جدی در معرض بلایای طبیعی نظیر زلزله، سیل و خشکسالی قرار دارند که ما برای نظارت و مدیریت این سوانح باید از روی زمین اطلاعات دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین برای نظارت بر آلودگی محیط زیست و منابع آبی، شناسایی معادن و نقشه‌برداری و بسیاری از نیازهای کشور از طریق ماهواره به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستیم که ان‌شاءالله با کمک این کاوشگر و برنامه‌های پرتاب آتی به اهداف موردنظر دسترسی پیدا خواهیم کرد.

مدیر روابط عمومی سازمان فضایی ایران نیز در گفتگو با مهر در زمینه ویژگیهای این ماهواره اظهار داشت : راکت کاوش یک به منظور کاوش و تحقیق به فضا پرتاب شده است. این راکت شامل یک محموله زیر مداری است که سر راکت به هنگام بالا رفتن و قرار گرفتن در زیر مدار از راکت اصلی جدا می شود و بعد از مدت 15 دقیقه بوسیله چتر نجات فرود می آید.

یزدان پناه گفت : مدت زمانی که این محموله مداری در مدار قرار می گیرد باعث می شود که اطلاعات لازم و مورد درخواست اعم از اتمسفر و آب و هوای جوی دریافت و به پایین منتقل شود. در حال حاضر کاوشگر یک با موفقیت توانست بعد از این زمان با دریافت اطلاعات لازم به سلامت فرود آید.

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم در آینده نزدیک ماهواره ای را در در مدار قرار دهیم باید تمامی اطلاعات مورد نیاز مسیر پرتاب را بدست آوریم. برای این منظور باید راکت‌هایی طراحی، ساخته و پرتاب شوند که داده‌های موردنیاز را فراهم کند. مهم‌ترین هدفی که از پرتاب این کاوشگر دنبال می‌شد در درجه اول تست سیستم پرتاب، انجام پرتاب موفق، رسیدن به ارتفاع موردنظر و سپس رها کردن محموله و ارتباط با گیرنده زمینی بود که خوشبختانه همگی این اهداف در پرتاب کاوشگر-1 محقق شد. ان‌شاءالله در کاوشگرهای دو و سه و مراحل بعدی، اندازه محموله و مأموریت آن بیشتر شده و طبیعتاً ارتفاع پرتاب هم بالاتر می‌رود.

second-space-rocket.jpg
پرتاب دو کاوشگر جدید ایران در آینده ای نزدیک
به گزارش مهر ، وی از پرتاب کاوشگرهای دو و سه در آینده ای نزدیک خبر داد و به مهر گفت: در آینده ای نه چندان دور و مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، دنیا شاهد پرتاب کاوشگرهای دو و سه توسط دانشمندان ایرانی خواهد بود.

ماهواره امید دارای بیش از ۱۰هزار تنوع قطعه در اجزای مختلف اعم از موتور، بدنه، هدایت و کنترل است که که کارشناسان رشته‌های مختلف دانشگاهی طی ۱۰ سال گذشته ساخت تمامی اجزای آن را بومی کرده و اینک صنایع هوافضای جمهوری اسلامی قادر به ساخت کامل آن است.

سامانه فضایی در تاریخ 15 بهمن ماه سال جاری و در ایام دهه فجر در حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ جمهور کشور، سرلشگر فیروز‌آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار نجار وزیر دفاع، دریادار کوچکی فرمانده سابق نیروی دریای ارتش و جمعی از مقامات لشکری و کشوری رونمایی شد.





















Copyright: gooya.com 2016