پنجشنبه 2 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز فروش آدرس اينترنتی با دامنه "asia."، بی بی سی

* هجوم برای خريد تازه ترين دامنه اينترنتی، "asia."، آغاز شده است.

دات ايژيا (DotAsia) سازمان ناظر بر ثبت اين دامنه اينترنتی انتظار دارد تقاضا برای اولين دامنه (Domain) اينترنتی مخصوص افراد يا کسانی که قصد دارند ارتباط سايت و آدرس اينترنتی خود با قاره آسيا را نشان دهند، بالا باشد.

با اين حال برخی کارشناسان در صنعت فن آوری اطلاعات درباره افزايش شمار دامنه های اينترنتی در سالهای اخير، ابراز نگرانی کرده اند.

برخی ديگر هم معتقدند هدف تجارت و خريد و فروش دامنه ها و آدرس های اينترنتی بجای تبليغ "مارک"های صنعتی و تجاری، به حفاظت از اين مارک ها و اعتبار نام های عمده تغيير کرده است.

تلاش برای ايجاد دامنه asia. در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و در نهايت شرکت دات ايژيا در سال ۲۰۰۶ مجوز و تاييد راه اندازی اين دامنه را کسب کرد.

با اين حال روند ثبت نام شرکتها برای گرفتن دامنه هايی مطابق با نام شرکت يا محصولات آن، که اصطلاحا در صنعت اينترنت از آن با عنوان دوران "طلوع" نام برده می شود، از ماه اکتبر سال ۲۰۰۷ آغاز شد.

اما اکنون همه کسانی که مايل به خريد و ثبت دامنه های اينترنتی asia. هستند می توانند اقدام کنند، گرچه آدرس سايتهايی که از اين دامنه استفاده می کنند، در ماه مارس سال جاری در اينترنت فعال خواهند شد.

خريد به قصد فروش

تامس هربرت، يک کارشناس شاغل در موسسه UK Registry Hostway معتقد است خريد آدرس اينترنتی با يک دامنه بخصوص، با هدف فروش آن به افراد متقاضی در آينده، افزايش يافته است.

ضمن اينکه احتمال مطرح شدن شکايات حقوقی برای دراختيار گرفتن يک آدرس خاص نيز وجود دارد.

در دوران "طلوع" دامنه ايننترنتی eu. حدود ۹۵۰۰۰ مورد شکايت درباره اختلاف بر سر مالکيت آدرس های اينترنتی مطرح شد.

بعنوان مثال سه تقاضا برای خريد آدرس www.polo.eu از سوی شرکت اتومبيل سازی فولکس واگن (که اتومبيلی به همين نام توليد می کند)، مزون رالف لورن (که تحت اين نام البسه توليد می کند) و شرکت توليد محصولات غذايی نستله مطرح شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از اين رو موسسه دات ايژيا برای جلوگيری از بروز اختلافاتی اينچنينی، قوانينی ويژه را به اجرا درآورده است.

از جمله شرکتهای متقاضی دامنه asia. بايد در ناحيه آسيا و حاشيه اقيانوس آرام ثبت شده باشند و اگر هرگونه اختلافی ايجاد شود، دامنه به حراج گذاشته خواهد شد و به خريداری که مايل به پرداخت بيشترين مبلغ باشد تعلق خواهد گرفت.

متقاضيان در ۷۰ کشور از خاورميانه تا استراليا، که ۶۰ درصد جمعيت جهان و حدود ۴۰۰ ميليون کاربر اينترنت را دربر می گيرد، می توانند برای خريد آدرس هايی با اين دامنه اقدام کنند.





















Copyright: gooya.com 2016