دوشنبه 6 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اينترنت پر‌سرعت ارزان مي‌شود، همشهری

یک سال پیش بود که انوشه انصاری به عنوان اولین فضانورد ایرانی و اولین فضاگرد زن جهان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و پیاده‌روی فضایی او، یک ایرانی دیگر هم می خواهد به فضا برود، آن هم مریخ. البته از نوع مجازی‌اش.
نسيم كاوه مقدم، دانشجوي جوان ايراني دانشگاه مك گيل كانادا خود را براي سفري شبيه‌سازي شده به مريخ آماده ميكند.

اين سفر مجازي البته هيجان و ماجراجوييهاي يك سفر واقعي را ندارد، اما پوشيدن لباسهاي فضايي، خوردن برنج آبزدايي شده و تظاهر به بودن در سياره مريخ، بخشي از يك تجربه استثنايي هستند كه كاوه مقدم و ميشل فاراگالي، همكلاسي او در دانشگاه مكگيل براي رسيدن زمان آن دقيقهشماري ميكنند.

نسیم کاوه مقدم دانشجوي 24 ساله ايراني در دانشگاه مكگيل كه رياست بخش ارتباطات دانشجويي در مركز اكتشاف و پيشرفت فضا در كانادا را برعهده دارد، قرار است براي شركت در اين سفر فضايي شبيه‌سازي شده به مريخ به سالت ليك سيتي آمريكا سفر كند تا در آنجا به شش كانادايي ديگر ملحق شود كه آنها هم براي ماموريت دلتا اكسپديشن در ايستگاه تحقيقاتي صحراي مريخ در جنوب اوتا حضور خواهند يافت.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




براساس قوانين موجود، شركت‌هاي مخابراتي از ابتداي سال 86، امكان واگذاري مستقيم اينترنت پرسرعت به متقاضيان را دارند

و بر همين اساس شركت مخابرات استان تهران نيز تعرفه‌هاي پشنهادي خود را به مجمع مخابرات ارائه كرده تا براي تصويب نهايي به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارسال شود. البته در حال حاضر هم برخي از مراكز مخابراتي اينترنت پرسرعت را با تعرفه‌هاي پيشنهادي به متقاضيان، ارائه مي‌كنند، اما اينكه چرا ارائه اينترنت پرسرعت از سوي همه مراكز مخابراتي ارائه نمي‌شود پرسشي است كه مسئولان مخابرات براي آن حتما توضيحاتي دارند.

مهندس محمد روح‌اللهي، مدير عامل شركت مخابرات استان تهران در اين‌باره مي‌گويد: با وجود مجوز‌هاي موجود براي ارائه سرويس اينترنت پرسرعت از سوي شركت‌‌هاي مخابراتي، مخابرات استان تهران، تمايلي براي ورود به اين حوزه ندارد و با توجه به فعاليت شركت‌هاي PAP در اين حوزه شركت مخابرات استان تهران در نظر دارد اين سرويس را به‌صورت محدود به برخي از دستگاه‌هاي دولتي يا در مناطقي كه شركت‌هايPAP حضور ندارند، ارائه كند.

به گفته مدير عامل شركت مخابرات استان تهران اين شركت 9‌هزار پورت ADSL آماده استفاده دارد كه درصورت تصويب تعرفه‌ها از سوي مجمع شركت‌هاي مخابراتي و سازمان تنظيم مقررات، به متقاضيان واگذار خواهد شد. تعرفه‌هايي كه با توجه به شرايط موجود، پيش‌بيني مي‌شود طي 2 ماه آينده از سوي سازمان تنظيم مقررات به شركت مخابرات ايران ابلاغ شود.

مخابرات استان تهران همچنين طرحي به‌منظور ارائه انبوه اينترنت پر‌سرعت به متقاضيان در دست بررسي دارد؛به گفته روح اللهي براساس طرحي كه در شركت مخابرات استان تهران در حال تدوين است، امكان ارائه سرويس اينترنت پر سرعت به‌صورت انبوه به متقاضيان فراهم مي‌شود.

روح اللهي در مورد اين طرح مي‌گويد: در اين طرح، شركت مخابرات استان تهران با همكاري و مشاركت شركت‌هاي PAP نسبت به ارائه اينترنت پرسرعت به‌صورت انبوه اقدام خواهند كرد. وي مي‌افزايد: عدم‌استقبال از پورت‌هاي نصب شده براي ارائه اينترنت پرسرعت، نشان مي‌دهد كه ساختار فعلي جوابگوي نيازهاي حال حاضر نيست و با در نظر گرفتن اين موضوع، طرح ارائه اين سرويس به‌صورت مشاركتي ميان شركت‌هاي مخابرات استاني و شركت‌هاي PAP در حال تدوين است.
روح اللهي با تأكيد بر اينكه اين طرح هم اكنون به مرحله جمع‌بندي رسيده و هر يك از طرفين براساس امكاناتي كه ارائه مي‌كنند در ارائه سرويس مشاركت خواهند داشت، تصريح مي‌كند: براساس طرح مذكور ارائه سرويس اينترنت پرسرعت با قيمت كمتر از قيمت فعلي و به‌صورت انبوه انجام مي‌شود.

براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در اين طرح، طي 3 سال آغاز اجراي آن، حدود يك‌ميليون پورت به متقاضيان ارائه خواهد شد. روح اللهي با بيان اين مطلب كه طرح مذكور از لحاظ فني قابل اجراست، اضافه مي‌كند: يكي از اصلي‌ترين مواردي كه نياز به بررسي بيشتر دارد، تقسيم درآمد سرويس است كه هم اكنون، مذاكرات لازم با دبيرخانه شركت‌هاي PAP در حال انجام است.

تلفن ثابت اعتباري هم عرضه مي‌شود
به روز رساني واگذاري تلفن ثابت در 3مركز باقي مانده در سطح استان تهران، خصوصي‌سازي در شركت مخابرات استان تهران، توسعه شبكه هوشمند (IN)، توسعه شبكه ديتا و افزايش سطح دسترسي به فناوري اطلاعات و همچنين واگذاري 118 به بخش خصوصي از ديگر برنامه‌هايي است كه مدير عامل شركت مخابرات استان تهران به آن اشاره مي‌كند: در حال حاضر و به‌منظور پرداخت حقوق اپراتورهاي مركز 118 سالانه حدود 50‌ميليارد ريال از سوي شركت مخابرات هزينه مي‌شود، اين در حالي است كه اين مركز قابليت‌هاي بسياري دارد كه با استفاده بهينه از آنها، نه تنها امكان جبران هزينه‌هاي آن به وجود خواهد آمد، بلكه شرايط براي اشتغال تعداد زيادي از متقاضيان در اين مجموعه نيز فراهم خواهد شد.دريافت هزينه اندكي به‌عنوان آبونمان از مشاغلي كه از سرويس 118 استفاده مي‌كنند و همچنين به‌عنوان «منشي تلفني مشاغل» عمل كردن، از جمله سرويس‌هايي است كه درصورت اجراي اين طرح، امكان ارائه آن وجود دارد.

روح‌اللهي همچنين از امكان دريافت بدهي از طريق سامانه تلفن ثابت تهران خبر مي‌دهد: به موجب طرحي كه در شركت مخابرات استان تهران در حال بررسي است، مشتركان تلفن ثابت مي‌توانند از ميزان بدهي خود به كمك سامانه تلفني، مطلع شوند. براساس اين طرح، مشتركان مي‌توانند از طريق تماس با سامانه تلفني، ميزان بدهي و شناسه قبض خود را دريافت كنند و به كمك تلفن‌بانك نسبت به پرداخت آن اقدام كنند.

امكان عرضه تلفن ثابت اعتباري از ديگر برنامه‌هايي است كه روح‌اللهي به آن اشاره مي‌كند: درصورت اجرايي شدن اين طرح، مردم مي‌توانند با داشتن يك‌شماره تلفن و خريد كارت شارژ اعتباري، به شبكه تلفن ثابت متصل شوند. وي همچنين در پاسخ به سؤالي در مورد SMS تلفن ثابت مي‌گويد: پايلوت اين طرح در شركت مخابرات استان در حال اجراست، اما بحث‌هاي فني آن هنوز نهايي نشده است.
روح اللهي از بررسي‌هاي اقتصادي به‌منظور تعيين تعرفه ارائه اين سرويس پس از پايان يافتن بحث‌هاي فني خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: چند شركت خصوصي، پيشنهاد ارائه سرويس SMS تلفن ثابت را مطرح كرده بودند كه پس از بررسي‌هاي صورت گرفته مقرر شد، سرمايه‌گذاري در اين زمينه از سوي بخش خصوصي و شبكه مخابراتي از طرف شركت مخابرات استان تهران تامين شود.

اما با وجود تمام اين اظهارات به‌نظر مي‌رسد هنوز ارائه اين سرويس در مخابرات استان تهران نهايي نشده است. به گفته مديرعامل مخابرات استان تهران، پس از تصويب تعرفه‌هاي تعيين شده از سوي مجمع شركت‌هاي مخابراتي و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، طرح SMS تلفن ثابت اجرايي خواهد شد كه طي 4 ماه آينده، اجرا يا عدم‌اجراي آن مشخص مي‌شود.

مخابرات به وزارت كشور كمك مي‌كند
مدير عامل شركت مخابرات استان تهران همچنين از آماده شدن زيرساخت‌هاي مخابراتي مورد نياز براي برگزاري رايانه‌اي انتخابات در استان تهران خبر مي‌دهد و مي‌گويد: طي ماه‌هاي گذشته، نيازهاي مخابراتي مورد نياز براي برگزاري رايانه‌اي انتخابات مجلس هشتم از سوي مراجع ذي‌ربط اعلام شد و در همين راستا، تلاش‌هاي لازم براي فراهم كردن اين نيازها در سطح استان تهران صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه استانداري تهران خواستار دريافت پورت ديتا در سطح استان تهران شده بود تا امكان برقراري ارتباط ميان بخشداري‌ها و فرمانداري‌ها با استانداري را فراهم كند، خاطرنشان مي‌كند: به همين دليل نيز بيشتر پورت‌هاي درخواستي مربوط به شهرستان‌هاي استان تهران است و از مجموع 50 پورت تقاضا شده از سوي استانداري تهران، بيش از 30 پورت مربوط به شهرستان‌هاي استان تهران است. به گفته روح‌اللهي در حال حاضر و با تلاش‌هاي صورت گرفته 42 پورت درخواستي، به‌طور قطعي از سوي مخابرات استان تهران تامين شده اما كارشناسان مستقر در فرمانداري تهران، تاكنون بيش از 30 پورت را تحويل گرفته‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016