شنبه 18 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزرگترين تلسکوپ دوچشمي جهان شروع به کار کرد، ايسنا

خترشناسان رصدخانه موسوم به «تلسکوپ بزرگ دوچشمي» (LBT) در «آريزونا» كه قوي‌ترين تلسکوپ نوري جهان به شمار مي‌رود، نخستين تصاوير برداشته شده با استفاده از دو آينه هشت متري (قطر آينه) اين تلسکوپ را منتشر کردند.

twin-lens-telescope.jpg
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تصاوير تازه که با جزئيات زيادي همراه است يک کهکشان مارپيچي در فاصله 102 ميليون سال نوري را نشان مي دهد.

«ال بي تي» پروژه اي است که بذر آن 20 سال قبل کاشته شد، اما نويد کاوش کيهان با جزئيات بيشتر و در اعماق ژرف تر نسبت به هر زمان در گذشته را به منجمان مي دهد.

ريجارد گرين، مدير ال بي تي، گفت: «زمان و کاري که صرف اين پروژه شده تا به اين نقطه برسد عظيم است. مشاهده به کار افتادن تلسکوپ با هر دو آينه با احساسي عالي همراه است.»

اين تلسکوپ عظيم 120 ميليون دلاري، از دو آينه به طور متوالي براي به حداکثر رساندن نوري که جمع مي‌کند استفاده مي کند.

اين دو آينه هر يک به قطر هشت متر و 40 سانتيمتر قدرتي معادل يک تلسکوپ 11 متر و 80 سانتيمتري و قدرت تفکيک پذيري تلسکوپي 22 متر و 80 سانتيمتري به «ال بي تي» مي دهند.

قدرت تفکيک پذيري يا وضوع اين تلسکوپ 10 برابر تلسکوپ فضايي هابل است که قطر آينه آن دو متر و 40 سانتيمتر است.

پيتر استريتمتر، استاد دانشگاه آريزونا گفت: «تصاويري که اين تلسکوپ تهيه مي کند از هر آنچه قبلا تهيه شده بهتر است.»




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نخستين تصاوير شامل عکس هاي کهکشان ان جي سي 2770 است که در رنگ هاي کاذب گرفته شده تا مشخصه هاي مختلف کهشکان مانند گازهاي تابناک آن را برجسته مي کند.

به نوشته بي‌بي‌سي، اين تصاوير روزهاي 11 و 12 ژانويه برداشته شد اما تازه منتشر شده است.

«ال بي تي» بر کوه گراهام در جنوب آريزونا مستقر است. اولين رصد با اين تلسکوپ 12 اکتبر 2005 انجام شد، زماني که تنها با يکي از آينه هايش از يک کهکشان مارپيچي در صورت فلکي امرأة المسلسله (اندرومدا) عکس گرفت.





















Copyright: gooya.com 2016