جمعه 23 فروردین 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موفقيت پژوهشگران ايراني در جداسازي سلول بنيادي از بافت كليه، ايسنا

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكي تهران از دستيابي به سلول بنيادي با ماركر ويژه بافت كليه خبر دادند كه مي‌تواند در شناخت مباني بيماري شناسي برخي امراض و روش‌هاي درماني و پيشگيري يا كاهش آسيب مراحل حاد برخي بيماري‌ها استفاده شود.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) واحد علوم پزشکي تهران، دکتر عباسي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و مجري اين طرح گفت: دو سال پيش با مشاركت گروهي متشكل از دكتر آيتي، رئيس بخش ارولوژي، دكتر امامي رضوي و دكتر خوش زبان، از اعضاي بانك فرآورده‌هاي پيوندي و زاهد و حيدري، دانشجويان پزشكي و فوق ليسانس بيولوژي سلولي، پروژه‌اي براي دستيابي به سلول بنيادي بافت كليه در قالب يك رساله دكتري آغاز شد.

وي افزود: در ابتدا مبتلايان به سرطان كليه از نوع كارسينوم سلول كليوي(RCC) بررسي شدند که به نفركتومي (خروج کليه) نياز داشتند. از آنجا که اين كليه‌هاي سرطاني داراي بافت زنده سالم هم بودند، پس از جلب رضايت بيماران و طي مراحل قانوني و اخلاقي، بخش كوچكي از پاپيلاي آنها برداشته شد. سپس سلول بنيادي در اين بافت‌ها مورد جست‌وجو قرار گرفت که پس از مدتي يافت شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دکتر عباسي تصريح کرد: پس از كشت و تزريق اين سلول‌ها به موش، ويژگي‌هاي سلول بنيادي يعني قابليت ساخت توبول‌هاي كليوي، استخوان و بعضي بافت‌هاي ديگر در آنها مشاهده شد.

وي ادامه داد: به منظور رد فرضيه ورود سلول‌هاي بنيادي از خون به بافت كليه، ماركرهاي آنتي‌ژنيك اين سلول‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که آنها با ماركرهاي سطح سلولهاي بنيادي خون متفاوت است.

مجري اين طرح بيان داشت: در مرحله بعد براي اثبات تعلق اين سلول ها به بافت كليه بررسي‌هاي ديگري صورت گرفت و شاخص‌هاي آنتي ژنيك بافت كليه فرد بالغ در اين سلولها ديده شد که سلول‌هاي مورد مطالعه را از سلولهاي بنيادي جنيني متمايز مي‌كند؛ لذا در اين مرحله با اطمينان مي‌توان گفت كه سلول بنيادي جدا شده، منشأ هماتولوژيك نداشته و قابليت ساخت بخشي از سلول‌هاي كليوي را داراست.

عضو گروه نفرولوژي بيمارستان امام خميني (ره) در پاسخ به اين سوال كه آيا با اين دستاورد مي‌توان به ساخت كليه اميدوار شد، گفت: تا آن مرحله فاصله زيادي وجود دارد و در حال حاضر تنها مي‌توان به دستاوردهاي پژوهشي و نه درماني اميدوار بود.

وي ادامه داد: در اين مرحله تنها مي‌توان از اين سلول‌ها در شناخت مباني بيماري شناسي بعضي بيماري‌ها و روش‌هاي درماني، پيشگيري يا كاهش آسيب مراحل حاد برخي بيماريها استفاده کرد.

به گزارش ايسنا، دکتر عباسي در پايان خاطر نشان کرد: کليه بافتي پيچيده بوده و ممكن است با تكامل چندين سلول بنيادي در مسيرهاي مختلف به وجود آمده باشد؛ لذا دستيابي به ساخت كليه در اين مرحله از پروژه مد نظر نيست.





















Copyright: gooya.com 2016