شنبه 7 اردیبهشت 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محبوب‌ترين سايت‌هاي دنيا، همشهری

بسياري از علاقه‌مندان به علوم رايانه و فناوري اطلاعات و ارتباطات، وبلاگ Webware را مي‌شناسند. اين وبلاگ محبوب هر ساله رأي‌گيري جالبي را براي انتخاب ۱۰۰ سرويس برتر انجام مي‌دهد.

امسال نيز بين ۲۵ فوريه تا ۳۱ ماه مارس، بيش از ۱.۹ ميليون نفر به اين وبلاگ مراجعه كرده و به سايت‌هاي منتخبشان راي دادند.

البته شايد ما ايرانيان نتوانيم به نتايج اين راي گيري بسنده كنيم و احتمالاً هم در ميان اين ۱.۹ ميليون نفر راي دهنده، كمتر از هزار ايراني شركت كرده باشند و حتي برخي از سايت‌هاي انتخاب شده نيز در ليست كاربري ما نباشد.

ولي به هر حال اين همه پرسي مي‌تواند معيار جالبي براي تميز دادن وضعيت خدمات‌دهي سايت‌ها و شركت‌هاي ارائه دهنده شان باشد.

100 Webware در سال ۲۰۰۸ در ۱۰ دسته بندي مختلف كه در هر كدام ۳۰ سرويس به‌عنوان گزينه‌ها نمايش داده مي‌شود با كمك سيستم نظر سنجي معروف PollDaddy طراحي شده است و راي دهندگان در هر دسته بندي امكان انتخاب حداكثر ۳ سرويس را داشتند. به هر حال نتايج راي گيري Webware 100 در سال ۲۰۰۸ با مشخص شدن ۱۰۰ سرويس برتر اينترنتي به پايان رسيد.

در بين نتايج مي‌توان با نظرهاي غالب در دنياي سايبر آشنا شد. به‌عنوان مثال برتري بي‌چون و چراي سرويس بلاگر در مقابل وردپرس جاي بسي تأمل داشت و از آن هم عجيب‌تر آن است كه دراپال بعد از بلاگر و بالاتر از وردپرس قرار گرفته است.

در ميان سرويس‌هاي مرورگر، فايرفاكس همچنان در رتبه اول قرار دارد اما آنچه باز هم جاي تعجب داشت، عدم‌انتخاب نتوايبز توسط كاربران و انتخاب‌ آي گوگل و ماي ياهو بود. به هر حال مي‌توان ساعت‌ها در مورد علايق كاربران و نتايج اين نظر سنجي صحبت كرد. در هر صورت مشخص است كه انتخاب‌ها به‌صورت شايسته‌اي صورت گرفته و اگر نگاهي به رتبه بندي‌ها بيندازيد، مسلماً اين مسئله را مي‌پذيريد.

البته تحليل آماري اين انتخابات كار بسيار پيچيده و زمان بري است و ما در اين نوشتار تنها به معرفي منتخبان و همچنين توضيح بيشتري در مورد رتبه يك هر گروه بسنده مي‌كنيم.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مرورگرهاي اينترنتي

فايرفاكس را بسياري از كاربران ايراني مي‌شناسند و حتي انتخاب اول آن هاست.

قابليت‌هاي فراواني دارد و از همه مهم‌تر اينكه به‌صورت رايگان به كاربران عرضه مي‌شود. اين مرورگر چند منظوره با اينكه محبوب خاص است ولي در عام، بيشترين استفاده از اينترنت اكسپلورر مايكروسافت صورت مي‌گيرد. ولي فايرفاكس يك تفاوت بسيار بزرگ با IE دارد، اين روباه آتشين، متن باز (Open-Source) است. به همين خاطر محبوبيتش بيش از IE است.

مرورگري كه تمامي مشكلاتش را با كاربران در ميان مي‌گذارد و حتي كاربران مي‌توانند خودشان باگ‌ها و نقاط ضعف آن را مشخص كرده و به تصحيح آنها بپردازند. سال ۲۰۰۸ سال فايرفاكس ۳ بود. بسياري از نقاط ضعف آن گرفته شد تا اين مرورگر محبوب با سرعت و قدرت بيشتري به كاربران خود كمك كند.

علاوه بر اين، يك سامانه ضد‌ويروس داخلي نيز به آن افزوده شد تا كاربران با خيالي آسوده به جست‌وجوهاي خود بپردازند. به هر حال مرورگرهاي اينترنتي، اولين دروازه‌هاي ورودي به دنياي مجازي هستند و به‌دليل همين اهميتشان، از پركاربرترين‌هاي دنيا هستند.

سايت‌هاي تجاري (Commerce)

باز هم در اين گروه رتبه اول را سايت آمازون كسب كرد تا قدرت بي‌چون و چراي خود و فاصله محبوبيتش را به رخ ديگر رقبايش بكشد. اين سايت كه يكي از اولين خرده فروش‌هاي آن‌لاين دنياست كار خود را با فروش كتاب آغاز كرد و هم اكنون در سبد محصولات فروشش تقريباً تمامي كالاها ديده مي‌شود.

مشتريان آمازون علاوه بر خريد محصول مي‌توانند در هر لحظه از جديدترين كالاها، كتاب‌ها، آهنگ‌ها و... ارائه شده توسط شركت‌ها مطلع شوند و انتخاب صحيحي در خريد داشته باشند.

يكي از موضوعات بسيار مهمي كه باعث شده تا هر روز به تعداد مشتريان آمازون اضافه شود، ارتباط بين مشتريان آن است. هر مشتري مي‌تواند توصيه، پيشنهاد و يا انتقاد خود از يك محصول را در سايت بگذارد تا ديگر مشتريان از تجربياتش استفاده كنند.

سايت‌هاي ارتباط و مكاتبه كاربران (Commuinication)

در اين گروه رتبه يك براي ما ايرانيان شايد شناخته شده نباشد. سرويس مسنجر پر سرعت امريكن آن‌لاين (مخفف آن به نام AIM شناخته مي‌شود) يكي از قديمي‌ترين سرويس‌هاي اينترنتي است كه كاربران مي‌توانند در آن محيط به گفت‌وگو با هم بپردازند، فايل‌هاي مورد علاقه شان را به اشتراك بگذارند، و حتي در روم‌هاي اختصاصي در مورد موضوع مشخصي بحث كنند.

مانند مسنجرهاي ديگر، هر كاربر يك پروفايلي دارد كه در آن خود را معرفي كرده و در واقع با داشتن يك شناسه كاربري صاحب يك اطاق مجازي مي‌شود. AIM قابليت‌هاي مسنجرهاي ديگر نيز مانند پيام گذاري به‌صورت آفلاين را دارد.

سايت‌هاي سودمند و سازماندهي‌كننده (Productivity)

در كشور ما با چنين وضعيت سرعت اينترنتي، كمتر كاربري از اين سايت‌ها استفاده مي‌كند. اين گروه از سايت‌ها امكاناتي را در اختيار كاربرانش قرار مي‌دهند تا به وسيله آن بسياري از مسائل را بتوانند سازماندهي كنند كه يكي از مهم‌ترين آنها قرار ملاقات‌ها، وعده‌هاي كاري، برنامه‌هاي روزانه و... است.

در واقع اين سايت‌ها يك دفتر مجازي را به شما مي‌دهند تا بتوانيد تمامي برنامه‌هاي روزانه تان را در آن وارد كنيد، و در موقع مقرر هم براي انجام آن كارها پيغامي از سوي سايت براي شما فرستاده مي‌شود. در اين گروه30 Boxes بهترين سايت شناخته شده است كه نشان دهنده كاربري آسان و تنوع خدمات ارائه شده از سوي اين سايت است.

30 Boxes در واقع يك ابزار، مانند سررسيد است و به راحتي با چند كليك مي‌توانيد تمامي قرارهاي كاري و ملاقات‌هاي دوستانه تان را در آن وارد كنيد و خيالتان از فراموشي آنها راحت باشد زيرا 30 Boxes حتماً به شما قبل از قرار يادآوري خواهد كرد.

كاربري بسيار آسان اين سايت هم در نوع خود جذاب است و جالب‌تر از اين خدمات، آموزش‌هاي برنامه ريزي است كه به كاربران ارائه مي‌دهد. علاوه بر اين خدمات، كاربران مي‌توانند سايت‌هاي مورد علاقه و يا وبلاگ شخصي خود را به آن اضافه كنند تا هر روز از به روزرساني آنها نيز مطمئن شوند.

سايت‌هاي معرفي و ارائه نرم افزارهاي جديد (Publishing)

مسلماً منتظر شنيدن نام سايت‌هاي مايكروسافت در اين گروه بوديد ولي اشتباه نكنيد، پر فروش با محبوب‌ترين متفاوت است. در اين گروه.Mac اپل در صدر جدول قرار دارد. اين سرويس شركت اپل بهترين درگاه ورودي و استفاده مشتريان اپل است كه به مشتريان در ارائه خدمات و معرفي نرم افزارهاي به روز شده كمك شاياني مي‌كند.

كاربران در اين گروه پس از ثبت نام، يك فضاي ۱۰ گيگابايتي را در اختيار مي‌گيرند و حتي يك پست الكترونيكي هم به آنها داده مي‌شود. كاربران.Mac مي‌توانند در فوروم‌هاي مشخص به بحث و تبادل نظر در مورد انواع نرم افزارها و حتي دستگاه‌هاي ارائه شده توسط اپل بپردازند و حتي بسياري از فايل‌ها را با يكديگر به اشتراك بگذارند.

جست‌وجوگرها (Searcher)

يكي از عجيب‌ترين نظرسنجي‌ها را در اين گروه مي‌بينيد. احتمال اينكه رتبه يك به گوگل تخصيص بگيرد بسيار بالا بود ولي در نهايت سايت Answers ، بهترين شناخته شد. اگر مي‌خواهيد در مورد چيزي بيشتر بدانيد حتماً يك سري به سايت Answers بزنيد و موضوع خود را در آن هم يك بار جست‌وجو كنيد.

مانند يك دايره المعارف هر سؤالي را از آن بپرسيد نه تنها از يك منبع بلكه با در اختيار داشتن ارتباط با تقريباً تمامي سايت‌هاي دنيا، جواب‌هاي گوناگون و بسيار كاملي را به شما مي‌دهد. جالب اينكه مانند بريتانيكا و ويكي پديا اين سرويس اطلاعاتي موضوع را به‌صورت كامل بررسي مي‌كند و حتي نسبت به ديكته كلمات نيز حساس و طرز تلفظ موضوع را هم نشان مي‌دهد.

سايت‌هاي اجتماعي و معاشرتي (Social)

در اين گروه كاربران ايراني احتمالاً بيشتر از ماي اسپيس استفاده مي‌كنند ولي رتبه يك متعلق به بيبو (Bebo) است. بيبو تنها نمونه‌اي از سايتي مانند ماي اسپيس نيست بلكه يكي از بزرگترين و سريع‌ترين رشد كاربري را در ميان سايت‌هاي اينترنتي داشته است كه در نوع خود بي‌نظير بود.

در بيبو هر كاربري مي‌تواند پروفايل مخصوص خود را داشته باشد، علاقه‌مندي هايش را دسته بندي و به ديگر كاربران معرفي كند تا درصورت تفاهم به بحث و گفت‌وگو در مورد آنها بپردازد و حتي فعاليت‌ها، عكس‌ها و فيلم هايشان را نيز با ديگران به اشتراك بگذارند.

اگر مي‌خواهيد از محبوبيت اين سايت بيشتر بدانيد همين بس كه در كل سال ۲۰۰۶ در صدر جدول پركليك‌ترين‌ها در گوگل بوده است‌. امسال نيز به همين خاطر امريكن آن‌لاين پيشنهاد خريد ۸۵۰ ميليون دلاريش را به بيبو داد تا با در دست گرفتن اين سايت محبوب عرصه جديدي از تبليغات اينترنتي را در اختيار بگيرد.





















Copyright: gooya.com 2016