جمعه 24 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دسته بندی تازه برای اجرام مشابه پلوتون، بی بی سی

منجمان دسته بندی تازه ای را برای اجرام مشابه پلوتون که زمانی نهمين سياره منظومه شمسی شناخته می شد ايجاد کرده اند: پلوتويدها.

تقريبا دو سال از زمانی که انجمن بين المللی منجمان (آی اِی يو) پلوتون را از موقعيت سابق آن به عنوان يک "سياره کامل" ساقط کرد می گذرد.

اکنون کميته آی اِی يو در نشستی در اسلو در نروژ می گويد که اجرام آسمانی کوچک و تقريبا کروی که ورای مدار نپتون می گردند را بايد "پلوتويد" نام نهاد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آی اِی يو به عنوان سازمان مسئول نامگذاری های نجومی بايد کليه اسامی و دسته بندی های تازه را تاييد کرد.

تصميم اين انجمن در نشست عمومی سال ۲۰۰۶ برای تنزل مقام پلوتون از "سياره" به "سياره کوتوله" باعث جنجالی بين المللی در محافل علمی شد.

تنزل رتبه پلوتون از آن جهت لازم دانسته شد که فناوری های تازه در عالم تلسکوپ ها به تدريج وجود اجرام دور افتاده مشابه پلوتون از نظر اندازه را فاش می کند.

اگر دسته بندی تازه ای خلق نمی شد، اين کشفيات چشم اندازی دردسرآفرين به وجود می آورد: اينکه کتاب های علمی به زودی ممکن بود مجبور به ذکر ۵۰ يا تعداد بيشتری "سياره" در منظومه شمسی شوند.

ترس از همين چشم انداز بود که اعضای آی اِی يو را واداشت با يک تصميم تاريخی اجرام منظومه شمسی را دوباره تعريف کنند به طوری که تنها شامل هشت سياره عمده باشد: تير، زهره، زمين، مريخ، مشتری، کيوان، اورانوس و نپتون.

آنها رتبه پلوتون را به گروهی که شامل سرس Ceres (يک سيارک asteroid بزرگ) و اريس، شيئی که کمی از پلوتون بزرگتر است و در مداری حتی دورتر از پلوتون می گردد، می شد تنزل دادند.

کميته آی اِی يو در زمينه نامگذاری اجرام کوچک اکنون تصميم گرفته است که سيارات کوتوله که ورای نپتون می گردند در دسته بندی "پلوتويد" قرار گيرند.





















Copyright: gooya.com 2016