چهارشنبه 17 مهر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس پروژه شتابگر عظيم سرن: عامل نشتی و از كار افتادن شتابگر، خطای انسانی بوده است، ايسنا

سازمان تحقيقات هسته‌اي اروپا (سرن) اعلام كرد: به احتمال زياد خطاي انساني عامل شكست و از كار افتادگي بزرگترين برخورد دهنده اتمي جهان بوده است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لين ايوانز، رييس اين پروژه عظيم در سرن طي يك كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت: احتمالا يكي از 10 هزار ارتباطي كه به شتابگر بزرگ 27 كيلومتري هادروني(LHC) متصل مي‌شود، بيش از حد گرم شده و باعث ايجاد حفره‌اي شده كه از آن هليوم به درون تونل نشت كرده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي گفت: البته تيم تعميرات هنوز نتوانسته اين امر را تاييد كند.

سيستم گزارش روزانه آنلاين شتابگر سرن 29 شهريورماه از بروز نقصي در بخش مغناطيسي شتابگر خبر داد كه باعث ايجاد حرارتي بالا به اندازه 100 درجه سانتيگراد در 100 آهن رباي ابرخنك دستگاه شده است.

اين تغييرات دمايي در شرايطي رخ دادكه صفحات مغناطيسي ابررسانا و آب سرد دستگاه بايد داراي دمايي 9/1 درجه كلوين بالاتر از صفر مطلق ( حدود 271- درجه سانتي گراد) باشند تا بتوانند پرتوها را در امتداد تونل هدايت كنند.

مهندسان براي کاهش دما مجبور به استفاده از روشي موسوم به فرونشاني (Quench) شدند.

همچنين اين حادثه باعث شد يک تن هليوم مايع در محل تونلي که برخورد دهنده بزرگ هادرون در سازمان اروپايي پژوهش هسته‌يي(سرن)، در ژنو در آن قرار دارد، نشت کند که در نتيجه نيروي آتش نشاني به محل حادثه فراخوانده شد.

به گفته دانشمندان امكان راه‌اندازي مجدد شتابگر تا پيش از پايان آوريل 2009 وجود نخواهد داشت.

تكميل اين تشكيلات عظيم حدود 20 سال طول كشيده و تقريبا 46/5 ميليارد دلار هزينه در بر داشته است.

شتابگر عظيم هادروني (LHC) يكي از گران ترين و پيچيده‌ترين تجارب علمي است كه تاكنون انجام شده است و هدف از آن پيدا كردن پاسخ برخي از مهمترين سوالات درباره موضوعات اساسي چون چگونگي سبك جرم در ذرات و چگونگي بروز پديده انفجار بزرگ بوده است .





















Copyright: gooya.com 2016