چهارشنبه 16 مهر 1382

می توانیم فاصله تئاتر ایران را با کشورهای با تجربه کم کنیم، داوود رشیدی، ايسنا

بايد از تجارب تئاتري چندين ساله كشورهاي پيشرفته در زمينه‌ي اعتلاي تئاتر بيشتر استفاده كنيم.
داوود رشيدي به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: با توجه بيشتر و تقويت اين موضوع مي‌ توانيم فاصله تئاتر خود را با كشورهايي كه سابقه‌ي چندين هزار ساله در تئاتر دارند كم كرده و حتي زودتر از موعد مورد نظر به آن دست يابيم.
وي ادامه داد: پياده كردن اين امر، بيشتر از همه، برنامه‌ريزي كارشناسانه و منطبق با وضعيت نياز داشته كه مي‌توان با لحاظ همه اين موضوعات به اهداف خود دست يافت.
وي در تشريح علل موفقيت‌هاي تئاتر در كشورهاي ديگر خاطر نشان ساخت: كشورهايي كه تئاترشان از ما جلوتر است سابقه‌ و سنت تئاتري دو يا سه هزار ساله پيشين‌تر از كشور ما دارند و در واقع، تئاتر در زندگي و فرهنگشان عجين شده و اين امر در حالي است كه ما در حدود يك قرن با تئاتر آكادميك آشنا شده‌ايم و به غير از سنت‌هايي همچون تعزيه و روضه كه سابقه خيلي بيشتر دارند و آنهم حتي در مقاطعي قدغا بوده، پيشينه تئاترمان در مقايسه با بعضي كشورها كم بوده و در نتيجه از آنان عقب هستيم.
رشيدي با عنوان اينكه بودجه تئاتر در كشور تحقيرآميز است خاطر نشان ساخت: بايد برنامه‌ريزي كارشناسانه بودجه‌هاي مناسب با حداقل نيازها و هزينه‌هاي فرهنگي علي‌الخصوص تئاتر به اين حوزه‌ها اختصاص يابد.
وي با ضروري توصيف نمودن حضور جوانان در عرصه تئاتر اظهار داشت: جوانان بايد جاي افراد باتجربه در اين عرصه را پركرده و در غير اينصورت با مشكلات زيادي در آينده تئاتر كشور مواجه خواهيم بود.
وي گفت: اگر خللي در اين روال پيش آيد حتما عيب و ايرادي در كارها وجود دارد كه بايد بر روي حمل آنها كار شود چرا كه در غير اينصورت وضعيت تئاتر، به سرانجام مناسبي نخواهد رسيد.
اين بازيگر، آموزش نمايشنامه نويسي و اختصاص بودجه بيشتر در جهت سفرهاي بيشتر گروهها و توجه به شهرستانها و تبادل نظر در بحث‌ها تخصصي و فني را، از چالش‌هاي پيش روي تئاتر كشور عنوان كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/51

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'می توانیم فاصله تئاتر ایران را با کشورهای با تجربه کم کنیم، داوود رشیدی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016