پنجشنبه 24 ارديبهشت 1383

ثبت جهاني پاسارگاد و ارگ بم و افزودن ميدان نقش جهان به فهرست ميراث جهاني در خطر، خبرگزاري ميراث فرهنگي

میراث استان ها _در شرايطي كه كارشناسان بين المللي يونسكو در اجلاس تير ماه سال جاري درباره ثبت جهاني محوطه تاريخي پاسارگاد و ارگ بم تصميم نهايي خود را اتخاذ مي كنند، احتمال حذف ميدان نقش جهان اصفهان از فهرست يونسكو و قرار گرفتن آن در فهرست ميراث در خطر جهاني بسيار قوت گرفته است. از طرفي مسول دفتر امور بين الملل سازمان ميراث فرهنگي ، قرار گرفتن ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني در خطر و ارايه آخرين فرصت به ايران را در اين اجلاس قطعي مي داند.
به گزارش «ميراث خبر»، در اجلاس تير ماه يونسكو كه در چين برگزار خواهد شد، قرار است نمايندگان كشورهاي مختلف در مورد ثبت محوطه تاريخي پاسارگاد در فهرست جهاني يونسكو و ثبت ارگ بم در فهرست ميراث در خطر جهاني نظر نهايي خود را اعلام كنند. همچنين در اين اجلاس، ايران بايد منتظر باشد تا يونسكو در بيانيه نهايي خود در مورد حذف ميدان نقش جهان اصفهان از فهرست جهاني كه 26 سال پيش به ثبت رسيده است، تصميم گيري كند.
برج جهان نما كه ساخت آن از سال 1376 در ميدان دروازه دولت اصفهان آغاز شده و هم اكنون بيش از 90 درصد آن به پايان رسيده، بنايي بتوني با 48 متر ارتفاع است كه در فاصله 720 متري از ميدان نقش جهان ساخته شده و به اعتقاد كارشناسان جهاني، حريم آسماني ميدان نقش جهان اصفهان را شكسته است.
«عبدالرسول وطن دوست»، مدير روابط بين المللي سازمان ميراث فرهنگي در مورد اجلاس آينده يونسكو گفت: «اين اجلاس مهم ترين اجلاس چند سال گذشته در حوزه ميراث فرهنگي براي ايران خواهد بود، زيرا در اين جلسه ايران تلاش مي كند تا دو اثر جديد خود يعني «ارگ بم» و «محوطه تاريخي پاسارگاد» را در فهرست جهاني به ثبت برساند. همچنين در اين جلسه، يونسكو در مورد ساخت برج جهان نما در نزديكي ميدان نقش جهان اصفهان و حذف اين ميدان از فهرست جهاني و قرار دادن آن در ليست در خطر جهاني تصميم گيري مي كند.»
وطن دوست با بيان اين كه تهديدات يونسكو در مورد ادامه ساخت ساختمان جهان نما و حذف ميدان نقش جهان از فهرست جهاني، جدي است گفت: «ايران بايد تا دو هفته آينده به مركز ميراث جهاني يونسكو گزارشي را از اقدامات خود در مورد حذف طبقات فوقاني ساختمان جهان نما ارايه دهد، اما تاكنون مسئولان كشور در اين مورد به هيچ نتيجه مشخصي نرسيده اند. اين در حالي است كه خطر حذف و يا دادن فرصتي نهايي به ايران در اجلاس آينده يونسكو بسيار وجود دارد. چنين تصميمي مي تواند كاملا به زيان كشور ايران باشد. »
با وجود اين كه ايران بايد گزارش خود را هر چه زودتر به يونسكو ارايه دهد، «عباس حاج رسولي ها»، رييس شوراي شهر اصفهان گفت: «حذف طبقات فوقاني ساختمان جهان نما به دليل اعتبار بسيار زيادي كه تاكنون در ساخت آن هزينه شده عقلاني و به صلاح عمومي نيست.»
وي گفت: «هم اكنون ساخت ساختمان جهان نما و طبقات فوقاني متوقف شده و مسئولان شهرداري قصد فروش چهار طبقه فوقاني ساختمان را ندارند اما هنوز هيچ تصميمي در مورد اين ساختمان گرفته نشده است.»
همچنين چندي پيش «يونكوتاني گوچي» كارشناس فرهنگي دفتر يونسكو در ايران به خبرنگار «ميراث خبر»، درباره امكان حذف ميدان نقش جهان از فهرست ميراث جهاني گفته بود: «در خواست يونسكو درباره كاهش ارتفاع جهان نما پيش از آن كه يك دستور باشد يك توصیه است، اما رعايت نكردن آن مي تواند باعث حذف ميدان از فهرست جهاني شود.»
هر اثر ثبت شده در فهرست جهاني يونسكو، در صورت عدم توجه و مراقبت ويژه از سوي كشور عضو يونسكو يا در صورت به خطر افتادن، از سوي اعضاي كميته ميراث جهاني يونسكو، در فهرست ميراث در خطر قرار می گیرد و در صورت ادامه بي توجهي از فهرست جهاني حذف خواهد شد.
كارشناسان يونسكو از مرداد ماه سال 81 در مورد ساخت مجتمع تجاري، اداري و فرهنگي جهان نما به مقامات ايراني هشدار داده اند.
كميته ميراث جهاني يونسكو در اجلاس تير ماه خود با نظر اكثريت كشورهاي عضو، تصميم گيري نهايي در مورد ميدان نقش جهان اصفهان را به اجلاس آينده اين كميته در تير ماه سال آينده در كشور چين موكول كرده است.
در اجلاس پاياني سال گذشته، اعضاي كميته ميراث جهاني به طور رسمي از دولت ايران خواستند تا با رعايت تدابيري، علاوه بر حفاظت از يكپارچگي شهر تاريخي اصفهان، اثرات منفي ارتفاع زياد مجتمع تجاري، اداري و فرهنگي جهان نما را به حداقل كاهش دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ميدان نقش جهان اصفهان كه از سال 1979 ميلادي در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده يكي از شاخص ترين و منحصر به فردترين آثار تاريخي ايران و جهان است كه هر ساله تعداد بسياري از جهانگردان داخلي و خارجي از آن ديدن مي كنند. اين ميدان تاريخي مربوط به دوره صفويه و داراي دو مسجد، يك كاخ و ورودي يك بازار است.
متاسفانه در حال حاضر، علي رغم هشدارهاي مكرر مسئولان ميراث فرهنگي و حتي ارايه نامه رييس جمهوري، ساخت و ساز در طبقات پاييني ساختمان جهان نما ادامه دارد و ساخت و ساز در طبقات فوقاني متوقف است. تاكنون ساخت و ساز در طبقات فوقاني به طور كامل به پايان رسيده و به گفته مسئولان شهرداري اصفهان، ساخت اين برج تاكنون نزديك به 10 ميليارد تومان هزينه دربر داشته است. سهامدار اصلي برج، شهرداري اصفهان است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7581

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ثبت جهاني پاسارگاد و ارگ بم و افزودن ميدان نقش جهان به فهرست ميراث جهاني در خطر، خبرگزاري ميراث فرهنگي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016