دوشنبه 2 شهريور 1383

سيدعلي صالحي: چاپ جديد ”بازسرايي يشت‌هاي اوستا“ بدون سانسور است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - كتاب
چاپ جديد ”بازسرايي يشت‌هاي اوستا“ي سيدعلي صالحي، برخلاف چاپ سال‌هاي قبل بدون سانسور منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، “اين منم زرتشت ارابه‌دان خورشيد” (بازسرايي يشت‌هاي اوستا) به قلم سيدعلي صالحي كه در چاپ جديدش توسط انتشارات ابتكار نو به چاپ سوم رسيده، نخستين بار در سال 1362 انتشار يافت كه به خاطر مشكل سانسور بخش‌هايي از آن به صورت خطوطي نانوشته ارايه شد. اين كتاب در همان سال‌ها بعد از تجديد چاپ هم باز با مشكل مواجه؛ اما مجدداð در سال 81 منتشر و در سال 82 توزيع شد.
صالحي درباره حجم كمتر چاپ جديد “اين منم زرتشت ارابه‌ران خورشيد” توضيح داد: يشت‌هاي اوستا را در حدود 23 سالگي بازسرايي كردم كه زبانم، زبان خام جوانانه‌اي بود. در نتيجه حالا بعد از سال‌ها به نگارش دوباره پرداختم و از پرگويي آن سال‌ها فاصله گرفتم.
وي ديگر دليل كم‌شدن حجم كتاب را تغيير شيوه ظاهري نگارش آن دانست و در اين‌باره توضيح داد: تقطيع زيرهم‌نويسي كه 20 سال پيش رايج بود را نقض كردم و تقطيع هموار را پيشنهاد دادم كه درنتيجه اين نوع نوشتن، حجم كتاب كم شده؛ اما از نظر مفهوم و پيام چيزي حذف نشده است.
صالحي كه از سال 63، شيوه نگارش شعرهايش كم‌كم به اين شكل درآمده است، در ادامه يادآور شد: در اين دوران معتقدم كه بايد هموار نوشت و نوشتن به شكل باريكه‌ي خوشه‌يي غلط بوده است.
وي همچنين متذكر شد: در اين شكل نوشتن، خواننده از لحاظ بصري با يك متن روبه‌روست، متني هموار و پيوسته نه گسسته و مغشوش كه در اين وضعيت از لحاظ بصري به آرامش مي‌رسد و درنتيجه از لحاظ ذهني هم آرامش و ارتباط بيشتري خواهد داشت.
صالحي با ابراز رضايت از كار خود كه در آن به تجارب شعري تازه‌تري رسيده است، درباره استقبال از كارش به خبرنگار ايسنا گفت: در جامعه فرهنگي ما بزرگ‌ترين معضل، پخش و توزيع كتاب است كه دارد كتاب را نابود مي‌كند. به علاوه اين عدم پخش درست و نبود توزيع عادلانه در سطح ملي، ناشران خرده‌پا را كه قدرت گسترش روابط وسيعي را ندارند، منزوي مي‌كند و سرانجام به كناره‌گيري آنها مي‌انجامد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سيدعلي صالحي در همين زمينه تصريح كرد: چرا در تاجيكستان با چهار پنج ميليون جمعيت، چاپ اول مجموعه شعر يك شاعر گمنام 50 هزار تاست؟ درواقع آنجا دولت خود را به‌عنوان متولي فرهنگ در بخش خصوصي نمي‌داند و تنها در پخش دخالت مي‌كند. درحاليكه اينجا ما معضل پخش داريم و اين به اين معنا نيست كه تاجيك‌ها از نظر مطالعه از ما جلوترند.
به گزارش ايسنا، گزينه شعرهاي سيدعلي صالحي كه منتخبي از 17 مجموعه شعر اوست، به تازگي توسط انتشارات مرواريد به چاپ رسيده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11181

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدعلي صالحي: چاپ جديد ”بازسرايي يشت‌هاي اوستا“ بدون سانسور است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016