يكشنبه 17 آبان 1383

بلا تکليفي مين روبي محوطه هاي تاریخی، ميراث فرهنگي

ميراث استان ها _ تاخیرهاي مکرر برای اعلام نظر در خصوص نحوه مین روبی مناطق تاریخی استان های مرزی کشور، از یک سو باعث بروز تخلفات انسانی و دامي و از سوی دیگر به حذف اعتبارات موردنظر منجر شده است.
به گزارش «میراث خبر»، پس از گذشت دو ماه از طرح تشکیل کارگاه پژوهشی به منظور مین روبی تخصصی محوطه های تاریخی مین گذاری شده، هنوز هیچ اقدامی برای تعیین مشخصات دقیق مناطق تاریخی واقع در استان های مرزی و تعیین راه های کم خطر برای پاکسازی آنها از مین صورت نگرفته است.
«سیدمحمد بهشتی» رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه مین روبی مناطق تاریخی باید به صورت یک طرح جامع دیده شود. در این باره توضیح داد: «در طرح پاکسازی مناطق تاریخی مین گذاری شده، ابتدا باید موقعیت جغرافیایی این مناطق و عرصه و حریم آنها مشخص شود. پس از آن باید به اثبات وجود مین در این مناطق پرداخت. پس از آن است که می توان درباره روش های کم خطر مین روبی در آنها اظهارنظر کرد.»
بهشتی گفت: «به طور کلی طرح پاکسازی مناطق تاریخی مین گذاری شده باید به صورت کلان و جامع دیده شود. تنها در این صورت است که می توان از گروه های تخصصی داخلی یا خارجی برای این کار کمک گرفت.»
پیش از این رییس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با ارسال نامه ای به رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواستار تشکیل کارگاه های تخصصی برای یافتن راهکاری مناسب برای مین روبی محوطه های تاریخی شده بود. این نامه پس از ارجاع به رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر لزوم تهیه نقشه محوطه های تاریخی مین گذاری شده و اعلام نام و مشخصات آنها به ستاد کل نیروهای مسلح، به پژوهشکده باستان شناسی بازگشت.
سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تایید نظر رییس سازمان، درباره اقدامات لازم در این خصوص گفت: « شاید امروز راه حلی برای پاکسازی این مناطق پیدا نکنیم. مشخص کردن این مناطق و محصور کردن آنها کمک می کند تا در آینده جانشینان ما با استفاده از امکانات زمان خود اقدام به این کار کنند. البته می توان همزمان با آغاز عملیات شناسایی کامل این محوطه ها، منطقه های شناخته شده را به کارگاه تخصصی تشکیل شده معرفی کرد تا نسبت به آغاز عملیات پاکسازی در مورد آنها اقدام کنند. با توجه به اینکه بسیاری از این مناطق، محوطه های محصور نشده ای هستند که روستاییان و احشام در میان آنها تردد می کنند، این موضوع جان انسان ها و حیوانات را در این مناطق که هنوز به صورت کامل پاکسازی نشده اند به خطر می اندازد.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قدرت دهقان، مدیرکل امنیت مرزهای استانداری خوزستان در مورد نتایج تاخیر در اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخصوص مناطق تاریخی مین گذاری شده به میراث خبر گفت: «نگرانی ما در مورد این مناطق چند جنبه دارد. از یک طرف به دلیل محصور نبودن آنها، عبور و مرور مردم از داخل آنها ادامه دارد. همین مساله تاکنون جان بسیاری از چوپانان و احشام را گرفته است. محصور کردن این مناطق و مشخص کردن بخش های پاکسازی شده از سایر قسمت ها، برای اقدامات حفاظتی و گردشگری این سازمان نیز ضروری است. از طرف دیگر با تاخیر در اعلام نظر آنها برای پاکسازی این مناطق، اعتبارات در نظر گرفته شده برای این موضوع در منطقه دیگری هزینه خواهد شد.»
علی اصغر جمشید نژاد، معاون سیاسی استانداری ایلام نیز با تاکید بر روش سنتی مین روبی در ایران، در مورد مناطق پاکسازی شده در این استان گفت: «نقشه کاملی از مناطق مین گذاری شده، محوطه های پاکسازی شده و بخش های آلوده به مین در استانداری وجود دارد. در صورت استعلام مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، منطقه یا مناطق تاریخی موردنظر آنها از لحاظ آلودگی به مین مشخص می شود.»
در حال حاضر محوطه چغا آهوان ایلام در اطراف شهر مرزی مهران و ایوان کرخه در خوزستان از یک سو به دلیل وجود آثار تاریخی مورد توجه کارشناسان است و از سوی دیگر به دلیل مین گذاری شده بودن این مناطق، امکان کاوش در آنها وجود ندارد. و هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14070

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بلا تکليفي مين روبي محوطه هاي تاریخی، ميراث فرهنگي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016