پنجشنبه 6 بهمن 1384

زيباترين بناي قاجاري شيراز در آتش سوخت، همشهري

گروه علمي فرهنگي: يكي از زيباترين بناهاي قاجاري بافت قديمي شيراز در آتش و در غفلت مسئولان حفاظت از آثار تاريخي استان فارس، سوخت و كاملا از بين رفت.
اين بنا كه ازجمله خانه هاي قاجاري محله «مولا» است و دقيقا در پشت مسجد مولا قرار دارد، تزئينات كاشي كاري، آيينه كاري و آجركاري منحصربه فردي داشته است؛ اين بنا، هفته گذشته به دلايل نامعلومي آتش گرفت و تمام خانه و درخت هاي داخل حياط سوختند.
ايرج محمدي _ باستان شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس _ كه مسئوليت بررسي بناهاي تاريخي استان را براي ثبت در فهرست ميراث ملي برعهده دارد، درباره اين حادثه به ايسنا، توضيح داد: اين بنا، به شيوه مشكوكي آتش گرفته و هنوز انگيزه مسبب اين حادثه نامشخص است و نمي دانيم مجوز تخريب بنا را مي خواسته يا مشكل ديگري داشته است. ضمن آنكه خانه در اختيار ميراث فرهنگي نبوده است و مالكيت آن هم بايد مشخص شود.
وي بناي از ميان رفته را يكي از منحصر به فردترين بناهاي بافت قديم شيراز دانست و گفت: دريچه هاي بنا به صورت ارسي بودند و سقف آن نيز با نقاشي هاي قاجاري الهام گرفته شده از سبك كشورهاي ديگر، تزئين شده بود. همچنين اتاق هاي خانه، آيينه كاري بودند و حياط با كاشي كاري و آجركاري تزئين شده بود.
اين كارشناس با اشاره به اينكه در جريان بازديد از بناهاي منطقه براي ثبت در فهرست ميراث ملي از اين اتفاق مطلع شده است، اظهار داشت: اين خانه، خسارت بسيار زيادي ديده است و ديگر نمي توان آن را در فهرست ميراث ملي ثبت كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان، افزود: اكنون در خانه باز است و همه مي توانند به آن وارد شوند؛ ولي اگر بنا مالك داشت بايد در آن قفل مي بود. لذا حتما بايد انگيزه فردي كه خانه را به آتش كشيده است، بررسي و مالك نيز در اين رابطه مورد پرسش قرار گيرد. درحالي يك هفته از آتش سوزي در اين بناي قاجاري مي گذرد كه عليرضا قلي نژاد _ مدير پايگاه بافت تاريخي شيراز _ اعلام مي كند اطلاعات دقيقي از چنين حادثه اي ندارد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28539

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زيباترين بناي قاجاري شيراز در آتش سوخت، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016