سه شنبه 23 اسفند 1384

"سينماگران، مشغول كارند"، گزارشي از سينماي ايران در آخرين روزهاي سال ۸۴، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


در روزهاي پاياني سال جديد و در آستانه ي تعطيلات نوروزي همچنان سينماگران در تلاش هستند به نحوي که ميتوان گفت به نظر مي رسد، در ايام تعطيلات نوروزي نيز سينماگران كار توليد فيلم هايشان را متوقف نمي‌كنند و زندگي همچنان در سينما جاري خواهند بود . سينمايي که در سال گذشته شرايطي متفاوت تر از سالهاي گذشته را پيش روي خود ديد و سالي که سال "سينماي فرهنگي" و "سينماي ملي" نام گرفت .

به گزارش خبرنگار گروه "فرهنگ و هنر" خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نيم نگاهي به شرايط توليد سينماي ايران در روزهاي پاياني سال 84 گوياي اين وضعيت در سينماي ايران است .

فيلمبرداري «گريز» دومين ساخته سينمايي نيكي كريمي در مقام كارگردان در تهران ادامه دارد و گروه اين فيلم در تلاش هستند، فيلمبرداري را تا پيش از آغاز سال جديد به پايان برساند و در غيراينصورت فيلمبرداري را در ايام نوروزادامه خواهند داد.

در «گريز» نيكي كريمي،نيلوفر خوش خلق ، احسان نوراني به ايفاء نقش مي‌پردازند و اين فيلم به تهيه كنندگي محمدرضا تخت كشيان است.

فريدون جيراني كه با سه فيلم «ستاره‌ها» در جشنواره امسال فيلم فجرحضورداشت در روزهاي پاياني سال در تلاش است تا فيلمبرداري جديدترين ساخته‌اش را آغاز كند. سناريوي به نام «استخر» كه چندي قبل پروانه ساخت آن را به تهيه كنندگي يدالله شهيدي گرفته است.

جيراني كه به تازگي كار نهايي فيلم‌نامه اين فيلم را به پايان رسانده است،هم‌اكنون مشغول انتخاب عوامل است تا آن را 20 فروردين ماه سال جديد،بعد از تعطيلات نوروزي جلوي دوربين ببرد.

بهمن فرمان‌آرا نيز كه «يك بوس كوچولو» را در اكران عمومي سينماها داشت قرار بود، «سفر به تاريكي» را جلوي دوربين ببرد كه همچنان در مذاكرات با تهيه كننده خارجي به سر مي‌برد، بنابراين هنوز زمان دقيق فيلمبرداري مشخص نشده است.

براساس همين گزارش: رسول ملاقلي‌پور كه پيش توليد «ميم مثل مادر» را چندي است آغاز كرده‏، قرار است اين فيلم را 7 فروردين ماه جلوي دوربين ببرد، يعني همزمان با تعطيلات نوروزي.

«ميم مثل مادر» به تهيه كنندگي منوچهر محمدي است و با بازي گلشيفته فراهاني، قصه سپيده دختر جواني است كه در دوران جنگ در معرض بيماران شيميايي قرار گرفته و سالها پس از پايان جنگ در انتظار تولد فرزندش است. پزشكان معتقدند كه كودك نيز آثار بيماران شيميايي را به همراه خواهد داشت.»

ديگر بازيگران «ميم مثل مادر» كامبيز ديرباز ، حسين ياري ، سحر دولت شاهي هستند و بازيگر خردسال آن محمدعلي شادمان است و مرضيه برومند نيز در اين فيلم حضور دارد.

داريوش مهرجويي نيزكه مشغول فيلمبرداري «علي سنتوري» در تهران است، تا كنون 70 درصد آن‌ را به پايان رسانده است و گروه با يك وقفه چند روزه در تعطيلات نوروز، فيلمبرداري را ادامه خواهند داد.بهرام رادان، گلشيفته فراهاني، رويا تيموريان، نادر سليماني و... از جمله بازيگران آخرين ساخته مهرجويي هستند.به گزارش ايسنا رخشان بني‌اعتماد نيز كه تدوين آخرين ساخته‌اش «خون بازي» توسط سپيده عبدالوهاب به پايان رسيده است .هم‌اكنون اين فيلم وارد مرحله صداگذاري شده است و در ايام نوروز روند آماده سازي فيلم بدون وقفه سپري خواهد شد.

در«خون بازي» بيتا فرهي ،مسعودرايگان ،باران كوثري و بهرام رادان به ايفاء نقش پرداختند.

همچنين سيروس الوند كه‌ پيش توليد «تله» را چندي است آغاز كرده است قصد دارد اين فيلم را بعد از تعطيلات نوروزجلوي دوربين ببرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بهمن قبادي كه تنها 35 درصد از فيلمبرداري كار جديدش نيوه مانگ (نيمه ماه) باقي مانده است، در مرز كردستان با بازي گلشيفته فراهاني فيلمبرداري را ادامه مي‌دهد و به دليل تعهدي كه براي تحويل اين فيلم به وزارت فرهنگ اتريش دارد، فيلمبرداري در ايام عيد نيز ادامه خواهد داشت. همچنين صداگذاري، تدوين همزمان درحال انجام است تا فيلم خرداد ماه به اتريش تحويل داده شود.

مسعود كيميايي نيز كه با فيلم «حكم» علاقه مندانش را به سينما كشاند، هم‌اكنون در انتظار دريافت پروانه ساخت است، تا «رئيس» راجلوي دوربين ببرد.

از ياد نبرده‌ايم در اين گزارش نام برخي ديگر از بزرگان سينماي ايران خالي است ، فيلمسازي چون بهرام بيضايي و ناصر تقوايي ازقديمي‌هاي سينماي ايران كه اميدواريم هر چه زودتر و در سال 85 بتوانند فيلمي را جلوي دوربين ببرند.

همچنين دو تن از كارگردان ديگر سينماي ايران ابراهيم حاتمي‌كيا و كمال تبريزي نيزكه هر كدام مشغول فيلمبرداري سريالهايشان هستند. حاتمي‌كيا مشغول فيلمبرداري «حلقه سبز» است و«شهريار» تبريزي كه در مراحل پاياني فيلمبرداري است.

اين دو كارگردان، البته هركدام در عرصه ي سينما نيز براي اكران سال آينده فيلم خواهند داشت. تبريزي «يك تكه نان» را در ايام نوروز بر پرده سينماها دارد و حاتمي كيا نيز« به نام پدر» را در نوبت نمايش براي اكران تابستان دارد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29328

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"سينماگران، مشغول كارند"، گزارشي از سينماي ايران در آخرين روزهاي سال ۸۴، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016