جمعه 28 مهر 1385

گشايش پنجاهمين دوره فستيوال فيلم لندن، پرويز جاهد، راديو زمانه

فستيوال لندن روز چهارشنبه با نمايش فيلم آخرين پادشاه اسکاتلند ساخته کوين مک دانلد و بازی فارست ويتاکر در نقش عيدی امين ديکتاتور سابق اوگاندا رسما افتتاح شد. اين فستيوال که از ۱۹۵۶ تا کنون بی وقفه برگزار شده است، يکی از مهمترين فستيوال های غير رقابتی دنياست و با اينکه هيئت ژوری رسمی ندارد و در آن هيچ جايزه مهمی به فيلمسازان و فيلم ها تعلق نمی گيرد اما به دليل سابقه طولانی، بازار پررونق و اعتبار سينمائی ای که دارد ، بسياری از فيلمسازان و تهيه کننده ها را جذب می کند.
اين فستيوال که امسال پنجاهمين دوره برگزاری خود را جشن می گيرد، برنامه های ويژه ای را به همين مناسبت تدارک ديده است. بيش از ۱۸۰ فيلم بلند داستانی و مستند و ۱۳۰ فيلم کوتاه از ۸۴ کشور مختلف جهان در طی ۱۶ روز برگزاری اين فستيوال به نمايش درمی آيند.

چهره های سرشناس سينمائی از بازيگران و ستارگان سينما گرفته تا فيلمسازان و فيلمنامه نويسان در اين فستيوال حضور دارند که از ميان آنها می توان به کوين مک دانلد، جيمز مک آيوری، باب هاسکينز، ويل فرل، بن افلک، تيم برتون، فيليپ نويس، جاد لا، کيت وينسلت، اميليو استيونز، پيتر اوتول، جودی ويتکر، آنتونی مينگلا و حنيف قريشی اشاره کرد. به علاوه فستيوال فيلم لندن، امسال ميزبان مهمانان ويژه ای چون داستين هافمن، پل ورهوفن، ريچارد لينک لتر و فارست ويتاکر خواهد بود که هريک در نشست های ويژه ای با تماشاگران روبرو خواهند شد و در باره زندگی سينمائی خود حرف خواهند زد.

در ضمن به مناسبت بزرگداشت پنجاهمين دوره برگزاری اين فستيوال، دو برنامه ويژه تدارک ديده شده است. نمايش ۵۰ فيلم برگزيده اين فستيوال در دوره های گذشته، يکی از اين برنامه ها خواهد بود که در مکان های عمومی مثل فرودگاه و بيمارستان به نمايش درمی آيند. ميدان ترافلگار: پرتره ای از شهر لندن، عنوان برنامه ديگری است که روز ۲۷ اکتبر در ميدان ترافلگار لندن برای عموم به اجرا درمی آيد. در اين برنامه که مايک فيگيس کارگردان صاحب نام بريتانيا، مديريت هنری آن را به عهده دارد، ۵ هنرمند بريتانيائی که در زمينه های مختلف مثل فيلم، موسيقی و هنرهای تصويری فعالند، کليپ های ديجيتالی را که درستايش سينما و شهر لندن ساخته شده به نمايش می گذارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کن لوينگستن شهردار لندن در گفتگو با خبرنگاران، در باره برگزاری اين فستيوال گفت: بخش فيلم در لندن بخش قدرتمند و روبه رشدی است. تقريبا هر روز چيزی نزديک به ۳۵ گروه فيلمسازی در شهر لندن سرگرم فيلمبرداری اند که اين رقم نسبت به سال ۲۰۰۳، نزديک به سی درصد افزايش نشان می دهد. کن لوينگستن اين فستيوال را به جواهری بر روی تاج فرهنگ پايتخت تشبيه کرد.
آماندا نويل مدير موسسه فيلم بريتانيا(I BF) که درواقع اسپانسر اصلی فستيوال فيلم لندن به شمار می رود، ضمن عرض خير مقدم به همه فيلمسازان، بازيگران و تماشاگران، گفت که bfi تصميم دارد که در سالهای آينده ، اين فستيوال را در سطح بين المللی وسيع تری برگزار کند.
فستيوال لندن تا روز دوم نوامبر، به کار خود ادامه خواهد داد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31797

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گشايش پنجاهمين دوره فستيوال فيلم لندن، پرويز جاهد، راديو زمانه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016