سه شنبه 16 آبان 1385

جشن تصوير سال با تجليل اسکورسيزی از کيارستمی آغاز شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهای تجسمی


مهمترين رخدادهای سياسی و اجتماعی سال، عصر روز گذشته در قالب عکس، در خانه‌ی هنرمندان ايران به‌نمايش گذاشته شدند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، برای گشايش جشن تصوير سال هنرمند، بر اساس رسم هرساله، نه روبانی بريده و نه مراسم ويژه‌ای برگزار شد؛ بلکه تنها با نمايش فيلم "روزی روزگاری در مراکش"، اين جشن هنر با گردهم‌آيی بزرگ عکاسان عموما جوان و جمعی از گرافيست‌ها، کاريکاتوريست‌ها و مستندسازان، برگزار و عکس‌هايی در تمام راه‌روها و گالری‌های خانه‌ی هنرمندان ايران، به‌نمايش گذاشته شد.

امسال برخلاف سال‌های گذشته، هيچ عکسی بر زمين چسبانده يا چيده نشده است. تراس‌ها هم خالی مانده‌اند، اما ديگر فضايی برای پانل ديگری نمانده است.

شب گذشته پس از پخش تيزر ساخته ساسان توکلی از دوره نخست ـ که تنها عکس، کاريکاتور و گرافيک بود ـ، تا دور دوم و سوم که فيلم کوتاه نيز به اين مجموعه اضافه شد، سيف‌الله صمديان ـ دبير جشن ـ با تاکيد بر اين که خيلی پيشرفت کرده‌ايم، از حضور ۳۵۰ هنرمند در بخش‌های مختلف ياد و عنوان کرد که برنامه‌ی فيلم‌های جشن از روز سه‌شنبه ۱۶ آبان اعلام می‌شود.

به‌گفته‌ی او، همه فضاسازی‌ها يک‌روزه انجام شده و طی روزهای آينده زيرنويس‌هايی به عکس‌ها اضافه خواهد شد، و نمايشگاه را با برخی قسمت‌های کامل‌شده، بهتر از اين نشان خواهيم داد.

نگارخانه‌ی مميز نيز به رسم هرساله به نمايش آثار کاريکاتور و گرافيک اختصاص پيدا کرده است، اما امسال ورودی اين بخش را عکس‌های دوران حيات و درگذشت زنده‌ياد مرتضی مميز دربر گرفته است.

صمديان در مراسم شب گذشته يادآوری کرد که قصد داشته ‌است موزه‌ی کوچکی را به‌نام مميز برپا کند، اما محدويت فضا مانع از انجام اين کار شده، بنابراين ويژه‌نامه‌ی مرتضی مميز را در دل مجله‌ی تصوير سال چهارم با حدود ۳۶ صفحه منتشر خواهند کرد.

کنج يکی از گالری‌های نگارخانه‌ی مميز که به آثار کاريکاتور اختصاص پيدا کرده است، تصوير و گفت‌گويی از حسين خسروجردی به‌صورت ويديويی پخش می‌شود که وی خود را باندپيچی کرده و از انسان و دغدغه‌هايش می‌گويد.

چهارمين جشن "تصوير سال" و تصوير هنرمند با نمايش فيلم "روزی روزگاری در مراکش" به کارگردانی سيف‌الله صمديان، درباره‌ی کارگاه و ديدگاه‌های عباس کيارستمی و "مارتين اسکورسيزی"، همراه بود.

اين فيلم ۶۲دقيقه‌يی بدون تيتراژ را صمديان دفاعيه‌ی جانانه و صادقانه‌ی کارگردان آمريکايی و مورخ بزرگ سينما دانست که به‌نوعی پاسخ به منتقدانی به‌شمار می‌رود که سينما را تنها در قالب تعريف‌شده‌ می‌شناسند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کيارستمی در اين فيلم تاکيد می‌کرد، سينما را نه می‌شود ياد داد، نه می‌شود يادگرفت؛ اما می‌شود بد ياد داد و بد ياد گرفت.

او به فيلم‌سازان جوان آمريکايی و مراکشی که در اين کارگاه حاضر بودند تاکيد می‌کرد، نخستين وظيفه‌ ما نگاه کردن است.

جشن تصوير سال تا ۲۶ آبان‌ماه جاری ادامه دارد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32006

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جشن تصوير سال با تجليل اسکورسيزی از کيارستمی آغاز شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016