شنبه 14 بهمن 1385

جنبش جهانی نجات پاسارگاد را پرتوان تر به پیش ببریم، نامه سرگشاده شاهين سپنتا

شاهين سپنتا
آبگیری سد سیوند چه انجام بشود و چه نشود، جنبش ملی نجات پاسارگاد نباید و نمی تواند از پای بنشیند. خرد، امروز همه ایران خواهان را در هر گوشه از این کره خاکی فرا می خواند که "جنبش ملی نجات پاسارگاد" را پر توان تر از گذشته به پیش ببرند و آن را به جنبشی برای در هم شکستن "انسداد تاریخی و فرهنگی" تبدیل کنند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هم میهنان ارجمند ، پس از انتشار خبر احتمال آبگیری سد سیوند در تنگه بلاغی ، ماه هاست که بسیاری از ایرانیان برای پاسداشت فرهنگ و تمدن ایران وحفظ گنجینه های دشت پاسارگاد و تنگه بلاغی از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند و اگرچه در این راه با دشواری های فراوان همچون بازداشت و تهدید و فیلترینگ پایگاه های اینترنتی و سنگ اندازی بدخواهان و دروغ پراکنی مزدوران در این جا و آن جا روبه رو بوده اند اما بررسی کوتاهی بر کارکرد همه گروه های هم رزم درجنبش پر شور نجات پاسارگاد ، از استادانِ برجسته ، پژوهشگرانِ خوشنام ، کارشناسانِ مستقل ، روزنامه نگارانِ متعهد ، سازمان های مردم نهاد ، پایگاه های اینترنتی ، رسانه های فارسی زبان ، عموم مردم و حتا مسئولان غیر وابسته ، به خوبی نشان می دهد که یک عزم ملی در میان ایرانیان برای پاسداشت هویت ملی و دست آورد های تاریخی و فرهنگیِ درخشان ایران زمین وجود دارد. جنبشی که نجات پاسارگاد به پا کرد آن قدر پر جوش و خروش است که دیر یا زود - حتا در صورت آبگیری - سد سیوند را با همه مجریانِ بی خردش در خود غرق خواهد کرد . اما آن چه که برهمه کوشندگانِ این جنبش در این بزنگاه تاریخی بیش از همه بایسته است این که حتا با اعلام آبگیری سد سیوند نیز دست از تلاش برنکشند و میدان را خالی نکنند . حتا اگر « زور به دستان » و « بر خَِر مُراد نشستگان » ، سرانجام بتوانند هزاران برگ نظریات کارشناسانِ غیر وابسته را مبنی بر آسیب های ناشی از آبگیری سد سیوند نادیده انگارند و آن « روز مبادا » بیاید ، باز نباید گذاشت از سرعت و توان « جنبش ملی نجات پاسارگاد » سر سوزنی کاسته شود. حتا اگر آبگیری آغاز شود با « نیروی ملت» در هر مرحله ای می توان آن را متوقف نمود.شاید تلاطمی که از آبگیری سد برپا خواهد شد ، خواب « در خواب رفتگان » را نیز برآشوبد.شاید آن مسئولانِ مسئولیت ناشناسی که مرتب برطبل تو خالی فواید سد سیوند می کوبند و آن کسی که برچسب نمایندگی مردم میهن خواهِ استان فارس را بر خود چسبانده و مرتب در خانه ملت برای به آب سپردن فرهنگ و هویت ملت بی قراری می کند ، ندانند که داستان مبارزه پیگیر مردم ایران برای جلوگیری از آبگیری سد سیوند از هم اکنون به یک استوره پر شور تبدیل شده است. سد سیوند امروز نمادی از « انسداد فرهنگی و تاریخی » است که بر مسیرِ رودِ پر خروشِ فرهنگ و تمدن این ملت ایجاد شده است. وای به روزی که این سد شکسته شود. وای به روزی که این انسداد فرهنگی شکسته شود. آیا این « از خرد بی خبران » هیچ از خود پرسیده اند که آب های این رود پر خروش چه کسانی را با خود خواهد برد؟ پاسخ روشن است : بی گمان آنانی که می پندارند می توان پیشاروی این رود خروشان، « خاکریز دفاعی » زد و پشت آن سنگر گرفت ، دیر یا زود گرفتار همان گردابی خواهند شد که خود ساخته اند.
آبگیری سد سیوند چه انجام بشود و چه نشود ، جنبش ملی نجات پاسارگاد نباید و نمی تواند از پای بنشیند . خرد ، امروز همه ایران خواهان را در هر گوشه از این کره خاکی فرا می خواند که « جنبش ملی نجات پاسارگاد » را پر توان تر ازگذشته به پیش ببرند و آن را به جنبشی برای در هم شکستن « انسداد تاریخی و فرهنگی » تبدیل کنند و این آغازِ پایانِ نامردمانِ از خرد بی خبر ، خواهد بود.

دکتر شاهین سپنتا
دوازدهم بهمن ماه ۱۳۸۵
www.savepasargad.com

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32667

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جنبش جهانی نجات پاسارگاد را پرتوان تر به پیش ببریم، نامه سرگشاده شاهين سپنتا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016