يكشنبه 30 ارديبهشت 1386

کارگردانان ايرانی تنور جشنواره کن را گرم‌تر کردند؛ شب مخملباف‌ها در شهر ساحلی کن، کن، سه دقيقه با کيارستمی، اعتماد ملی

اعتماد ملی: همزمان با سومين روز جشنواره فيلم کن، نشست ويژه خبری مخملباف‌ها در شهر ساحلی کن برپا شد. محسن و سميرا مخملباف امسال در شصتمين جشنواره کن ميهمان برنامه سه روزه‌ای شدند که به دعوت دست‌اندرکاران جشنواره و با حضور ۳۰ کارگردان مطرح دنيا برپا شده است.

در اين برنامه که تا اول خردادماه ادامه دارد، محسن و سميرا مخملباف در کنار کارگردان‌هايی چون جيم جارموش، کن لوچ، ديويد لينچ، امير کاستاريکا، ويم وندرس و تئو آنجلو پلوس از تجربيات فيلمسازی خود می‌گويند. همچنين قرار است فردا فيلم سه دقيقه‌ای عباس کيارستمی در جشنواره کن به نمايش درآيد. ‌

"اسب دو پا" در کن

امسال فيلم پرماجرای "اسب دوپا " آخرين ساخته سميرا مخملباف مورد توجه ويژه دست‌اندرکاران کن قرار گرفته است. او جمعه‌شب به همراه پدرش در نشستی خبری حاضر شد و از تجربه ساخته شدن اين فيلم در افغانستان گفت. اما شايد آنچه به ويژه بودن اين نشست دامن زد، حواشی مربوط به ساخته شدن اين فيلم بود؛ فيلمی که تاکنون ۸۵ درصد از فيلمبرداری آن انجام شده است. عمده اين حواشی مربوط به انفجار روز ۲۷ مارس بر سر صحنه فيلمبرداری "اسب دو پا" است که باعث توقف آن شد. ‌

سميرا مخملباف که تا به حال دو جايزه ويژه هيات‌داوران کن را کسب کرده، در اين نشست در مورد توقف در روند فيلمبرداری "اسب دو پا" گفت: "هر چند بمب‌گذاری روز ۲۷ مارس باعث نيمه‌کاره ماندن فيلمبرداری اين فيلم شد، با اين حال ما مصمم هستيم که ساخت اين فيلم را به پايان ببريم."‌

در اين نشست خبری که مشروح آن در نشريه ورايتی منتشر شده، وينسنت ماراول از شرکت فيلمسازی وايلد بانچ هم صحبت کرد. او در مورد ادامه فيلمبرداری اسب دوپا گفت: "من اميدوارم که فيلم در تاجيکستان ادامه يابد فکر می‌کنم افغانستان بسيار پرخطر است؛ اگر چه مطمئن هستم سميرا و محسن از اين خطرها نمی‌ترسند." ‌

سميرا مخملباف هم در مورد حادثه انفجار در محل فيلمبرداری اضافه کرد: "اگر اسب بيچاره هدف ترکش‌های بمب قرار نمی‌گرفت تلفات اين حادثه بيشتر می‌شد." او در عين حال درباره شناسايی عاملا‌ن اين حادثه تروريستی گفت: "نمی‌دانم مسبب اين بمب‌گذاری چه کسی يا کسانی بودند با اين حال من اين سوال را مطرح می‌کنم که چه کسانی دوست ندارند ما اين فيلم را بسازيم؟" او همچنين از دخالت ‌دست‌هايی خبر داد که با پرداخت رشوه مانع نمايش فيلم پدرش در جشنواره فيلم رم شده بود. کارگردان "اسب دوپا" در پايان گفت: "ما هر طور شده فيلمبرداری اين فيلم را به پايان می‌بريم. البته محل و زمان آن معلوم نيست با اين حال اين به معنای عدم بازگشت ما به افغانستان نيست."

در بخش ديگری از اين نشست تصاوير شش دقيقه‌ای از لحظات انفجار در پشت صحنه فيلم "اسب دوپا" به نمايش درآمد. اين تصاوير که برای نخستين بار در اين نشست به نمايش درآمد، با دوربين ۳۵ ميليمتری ثبت شده بود و شامل مجروح شدن شش تن از بازيگران و چند تن از حاضران پشت صحنه بود. همچنين اين فيلم شامل تصاوير کشته شدن اسبی بود که از آن در فيلم استفاده شده بود. اين پنجمين سوءقصد به اعضای خانواده مخملباف بوده است. در سوءقصد نافرجام اول در ايران (حوالی مرز افغانستان) هنگام ساخت فيلم "سفر قندهار" در سال ۲۰۰۰ صورت گرفت. دو سوءقصد بعدی هم در جريان فيلمبرداری فيلم <پنج عصر> در شهر کابل و در سال ۲۰۰۲ انجام شد. گفتنی است فيلم "اسب دوپا" نوشته محسن مخملباف و محصول مشترک خانه فيلم مخملباف و کمپانی وايلد بانچ است.

کن، سه دقيقه با کيارستمی

امروز ۲۰۰ می) در ادامه حضور کارگردانان ايرانی در شهر ساحلی کن، فيلم سه‌دقيقه‌ای عباس کيارستمی هم به نمايش درمی‌آيد. دست‌اندرکاران جشنواره امسال به مناسبت شصتمين سال برگزاری اين رويداد سينمايی، از ۳۳ کارگردان دنيا خواسته‌اند که هر يک از نگاه خود فيلمی سه‌دقيقه‌ای، درباره جشنواره کن بسازد. اين بخش غيررقابتی از جشنواره "هرکس سينمای خودش" نام دارد. قرار است مجموع فيلم‌های ساخته‌شده در اين بخش، در قالب فيلمی ۱۲۰ دقيقه‌ای پخش شود. رومن پولا‌نسکی، آلخاندرو گونزالس ايناريتو، کن لوچ، تئوآنجلو پلوس، جوئل و اتان کوئن، نانی مورتی، لا‌رس فون‌تريه، ويم وندرس و وونگ کار وای از جمله کارگردانانی هستند که در اين بخش فيلم سه‌دقيقه‌ای خود را ارائه می‌کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در فيلم سه‌دقيقه‌ای کيارستمی، ۲۴ بازيگر زن سينمای ايران به نشانه ۲۴ فريم از هر ثانيه فيلم، مقابل دوربين رفته‌اند و عکس‌العمل خود را نسبت به يک فيلم نشان داده‌اند. در ميان اين عده بازيگرانی چون فاطمه معتمدآريا، رويا نونهالی، پانته‌آ بهرام، هديه تهرانی، هانيه توسلی، باران کوثری، گلشيفته فراهانی، مريلا‌ زارعی، پوری‌بنايی و... ديده می‌شوند. موضوع اين فيلم "معصوميت تماشاگران سينما" است.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33304

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کارگردانان ايرانی تنور جشنواره کن را گرم‌تر کردند؛ شب مخملباف‌ها در شهر ساحلی کن، کن، سه دقيقه با کيارستمی، اعتماد ملی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016