دوشنبه 16 مهر 1386

تئاتر شهر با نمايش بهرام بيضايی بازگشايی می‌شود، مهر

نمايندگان رسانه‌های گروهی صبح امروز به همراه مهرداد رايانی مخصوص مدير تئاتر شهر و سيدمجتبی حسينی ناظر و پيمانکار اصلی تعميرات و بازسازی مجموعه از مراحل بازسازی تئاتر شهر بازديد کردند.
به گزارش خبرنگار مهر، در اين بازديد روند بازسازی و تعمير سالن‌های اصلی، چهارسو، سايه، قشقايی و کارگاه نمايش و همچنين پشت بام مجموعه و زيرساخت‌های کلی تئاتر شهر مورد بررسی قرار گرفت.

رايانی مخصوص در ابتدا از تحويل سالن‌های اصلی و چهارسو يا فاز اول بازسازی در هفته اول آبان‌ماه با اجرای نمايش‌هايی از بهرام بيضائی و عليرضا کوشک جلالی خبر داد و زمان تحويل سالن‌های قشقايی، سايه و کارگاه نمايش را در فاز دوم و يک ماه بعد از تحويل فاز اول اعلام کرد.

مدير تئاتر شهر در اين باره گفت: "اين ساختمان حدود ۴۵ سال قدمت دارد و تا به حال به زيرساخت‌های آن دست نخورده و وضعيت زيرساخت‌ها بسيار اسفبار بود. تمام پيش‌بينی‌های زمانی و مالی ما به خاطر فرسودگی‌های بيش از حد زيرساخت‌ها به هم خورد. در حال حاضر زيرسازی‌ها انجام و پشت بام به طور کلی تخليه و ايزوگام شده است. لوله‌کشی هوا و فاضلاب‌ها همه عوض شده و سيم‌کشی مربوط به پروژکتورها و طبقات نيز انجام می‌شود و نيروها در سه شيفت کار می‌کنند."

قرار است هر دو آسانسور مجموعه تعويض شود و سيستم گرمايشی و سرمايشی کاملا عوض شده که قبلا فقط اين سيستم برای تالار اصلی استفاده می‌شد و پس از بازسازی کاربری آن برای کل مجموعه تعريف می‌شود. سالن‌های سايه و قشقايی هم کاملا تخريب شده‌اند و به گفته مدير تئاتر شهر قرار است ورودی اين دو سالن از سمت درب کارگاه دکور سابق تعبيه شود و جايگاه تماشاگران نيز در اين دو سالن نسبت به موقعيت قبلی خود معکوس خواهد شد.

کارگاه آهنگری نيز تبديل به کافه تريا اين دو سالن می‌شود. بر اساس نقشه و طبق برنامه اتاق‌های گريم تغيير کاربری خواهند داشت و جابجا می‌شوند و قرار است روی سقف سالن قشقايی اتاق‌های نور و صدا کارگاه نمايش ايجاد شود. بخشی از تالار خورشيد نيز به تجهيزات هواساز و بخش ديگری از آن به پلاتو تمرين شماره ۲ تئاتر شهر تبديل می‌شود.

طبق نظر ناظر و پيمانکار اصلی بازسازی مجموعه تئاتر شهر ظرفيت قشقايی ۱۱۰ نفر، سايه حدود ۱۰۰ نفر و چهارسو بسته به نوع چيدمان از ۱۲۰ تا ۳۰۰ نفر خواهد بود. مهندس حسينی درباره هزينه تعميرات و بودجه‌های دريافتی گفت: "در قسط اول ۲۰۰ ميليون تومان هزينه شده و در مرحله ديگر ۲۰۰ ميليون تومان ديگر به عنوان شارژ کار به ما پرداخت شده است. اگر بخواهيم کل مجموعه را به صورت کامل تجهيز کنيم حدود ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان هزينه اين کار خواهد بود."

رايانی مخصوص هم يادآور شد: "وزير ارشاد شخصا پيگير تعمير و بازسازی مجموعه و پرداخت بودجه هستند و اين زمان بهترين وقت برای بازسازی تئاتر شهر است. حداقل هر ۱۵ روز يکبار معاون هنری، مدير کل هنرهای نمايشی و ... از نزديک از مجموعه بازديد می‌کنند. در عين حال برای تغييرات تالارها و نقاط ديگر از نظر کارشناسان تئاتر نيز استفاده می‌شود. برای پارکينگ مجموعه نيز با شهرداری مذاکره کرديم و قرار شده طبقاتی از سازه مجاور تئاتر شهر را به پارکينگ اختصاص دهند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی درباره نوبت اجرای گروهها در ماههای باقيمانده سال خاطرنشان ساخت: "شورای انتخاب آثار تعدادی کار را انتخاب کرده و من صحبت‌های ضمنی با گروهها داشته‌ام. ولی قول قطعی با پنج گروه نمايشی گذاشته‌ايم که از اين پنج گروه سه گروه آقايان بيضايی، کوشک جلالی و سمندريان اجرا خواهند داشت. نمايش‌های منيژه محامدی و امير دژاکام نيز با تأخير اجرا می‌شود. با تمام گروهها قول و قرارهای مالی گذاشته شده است."

حسينی درباره عمر مفيد اين بازسازی گفت: "عمر مفيد اين تعميرات حدود ۱۰ سال خواهد بود و ديگر مجموعه نياز به تعميرات اساسی نخواهد داشت و فقط سرويس‌های لازم انجام می‌شود. در حالی که در اين ۴۵ سال فقط از مجموعه استفاده شده است. اگر هم بخواهيم در مورد مقاوم‌سازی مجموعه نيز صحبت کنيم شايد به اين نتيجه برسيم که تئاتر شهر بايد تعطيل شود. چون مقاوم‌سازی زمانبر است و اين امر در حال حاضر در برنامه کاری ما نيست."

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34410

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تئاتر شهر با نمايش بهرام بيضايی بازگشايی می‌شود، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016