دوشنبه 13 اسفند 1386

بناي ‌تاريخي ‌ديگري‌ خاموش ‌مي‌شود، پيراشكي فروشي خسروي با خطر تخريب رو به روست، ميراث فرهنگي

مغازه قديمي پيراشكي فروشي خسروي خيابان جمهوري همچون بسياري از آثار و بناهاي تاريخي تهران 200 ساله ،رو به ويراني مي‌رود .اين درحالي است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران هنوز به علت تغيير مديريت هاي بسيار درگير مسايل اداري و درون سازماني است.

اين پيراشكي فروشي كه يكي از نخستين مغازه هاي فروش محصولات غذايي در تهران قديم به شمار مي رود،سالها پيش با گسترش اين كلان شهر، مجاور كافه و هتل نادري شكل گرفت.

با گذر زمان ، محصولات اين مغازه به دليل متفاوت بودن با ساير مغازه هاي راسته جمهوري معروف شد به طوريكه بسياري از كساني كه پاتوقشان،كافه مشهور و خوشنام نادري بود از محصولات اين مغازه بسيار استقبال كردند.

پيراشكي خسروي در مدت زماني اندكي بسيار معروف شد و حتي افزايش تعداد مغازه هاي غذاخوري در اين منطقه از شهرت و محبوبيت آن بين جوانان نكاست.

اكنون به رغم اهميت اين مغازه در حافظه تاريخي مردم تهران به عنوان يكي از مراكز مهم جلب توريست در اين شهر به دليل نزديكي به كافه نادري ،رستوران گل رضاييه،خانه قوام الدوله (موزه آبگينه) و بسياري از بناهاي تاريخي بافت قديم تهران،احتمال تخريب آن قوت گرفته است و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز اقدامي در اين زمينه انجام نمي دهد.

"سيد احمد محيط طباطبايي"،رييس ايكوم و كارشناس تاريخ تهران با اعلام خبر تعطيلي اين بناي تاريخي به ميراث خبر، گفت :« تعطيلي و تخريب اين بناي تاريخي به هر دليل كه باشد، بايد از سوي مسوولان مربوطه رسيدگي شود زيرا اين بنا در محور تاريخي فرهنگي تهران قديم قرار دارد .»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با بيان اهميت حفاظت از اين بناهاي ارزشمند در تهران به عنوان حافظه تاريخي مردم ،به ميراث خبر گفت:« با از بين رفتن تنها نشانه ها و نمادهاي تهران قديم بخش مهمي از خاطرات انسان هايي كه روزگاري در اين شهر زندگي مي كردند براي هميشه از بين مي رود.»

برخي از مشتري هاي دايمي و قديمي كافه نادري در گفت و گو با ميراث خبر، از تخريب اين مغازه نگران بوده و خواستار رسيدگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين زمينه هستند.

با اين وجود پرسش درباره اين مغازه همچون بسياري از سوالات خبرنگاران اين حوزه از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران،بدون پاسخ مي ماند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36084

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بناي ‌تاريخي ‌ديگري‌ خاموش ‌مي‌شود، پيراشكي فروشي خسروي با خطر تخريب رو به روست، ميراث فرهنگي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016