سه شنبه 3 ارديبهشت 1387

بهار ایرانی در پاریس، همشهري

خانه فرهنگ ایران با مشارکت مراکز فرهنگی شهرداری پاریس، با شکوه‌ترین بهار ایرانی را در پاریس برگزار می‌کند.

در بهار ایرانی سال 1387، با اجرای 58 برنامه مختلف فرهنگی و هنری، شهر پاریس "بهار ایرانی" را جشن می‌گیرد.

به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، بهار ایرانی با برنامه‌های نوروزی آغاز و با جشن موسیقی تابستان پایان می‌یابد. در طول سه ماه برنامه‌های متنوع کنسرت موسیقی، (سنتی، محلی و کلاسیک)، تئاتر، سینما، ماه شیراز، نمایشگاهای هنری (خوشنویسی، عکاسی، نقاشی، خاتم کاری، سفالگری، آلات موسیقی ایرانی، مقرنس، مینیاتور و ..) در مراکز فرهنگی شهرداری‌های مختلف و خانه فرهنگ ایران به اجراء در می‌آید.

پاریس به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، با مشارکت استانداری فارس، دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی شهرداری پاریس، مدیریت مراکز فرهنگی شهرداری (آکتیس)، فرهنگسرای سن ژرمن و دوازده مرکز فرهنگی فرانسه از اول فروردین الی 31 خرداد 1387 (20 مارس تا 20 ژوئن2008) رنگ بهار ایرانی را به خود می‌گیرد.

تئاتر حسن و دیو راه باریک پشت کوه و موسیقی ایرانی در روز اول نوروز در مرکز فرهنگیpoint du jour پاریس شانزدهم با موفقیت اجرا شد. تئاتر مذکور که ترکیبی بود از پرده خوانی و نمایش عروسکی و سیاه بازی همراه با موسیقی فولکولوریک مناطق مختلف ایران با استقبال خوب هموطنان مقیم مواجه شد. بخش دیگر برنامه شامل موسیقی سنتی به نوازندگی هومن شمس ویلنیست عضو ارکستر ملی ایران و طهماسیان خواننده و نوازنده پیانو بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معرفی آئین نوروزی
در این برنامه معرفی هفت سین به عنوان نماد آئین نوروزی توسط خانم غفاریان انجام شد. سالن نمایشگاه خانه فرهنگ ایران توسط تابلوهائی به رنگ آبی و ستون‌های به سبزه آراسته شده تزئین شده بود. موسیقی ایرانی و اشعار مربوط به بهار و پذیرائی ویژه از دیگر برنامه‌های آن شب بود.

برپایی چادر عشائر
نمایشگاه فرهنگ شیراز با برپائی چادر عشایر در کنار سفره هفت سین ایرانی زینت بخش مرکز فرهنگی inter club بوده است در مراسم افتتاح هفته شیراز رایزن فرهنگی سید محمد طباطبائی به توضیح برنامه‌های بهار ایرانی و فرهنگ و تمدن غنی ایران و استان فارس پرداخت و آقای" آمدئی"مدیر خانه های فرهنگ شهرداریهای پاریس در خصوص مشارکت مراکز فرهنگی فرانسوی در پروژه بزرگ معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در طول بهار سخنانی ایراد کرد.

نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی کلاژ
در روز سه شنبه هفت فروردین بطورهمزمان دو نمایشگاه زیبای ایرانی در پاریس افتتاح شد نمایشگاه اول مربوط به آثار خوشنویسی آقای بهمن پناهی در سالن point du jour پاریس شانزدهم و نمایشگاه دوم مربوط به تابلوهای نقاشی کلاژ خانم گیتا کستل در خانه فرهنگ ایران بود.

با توجه به همزمانی مراسم افتتاحیه دو نمایشگاه مذکور رایزن فرهنگی آقای طباطبائی نمایشگاه خط در سالن فرانسوی را افتتاح کرده و آقای" آمدئی "مدیر مراکز فرهنگی شهرداری پاریس نمایشگاه کلاژ خانه فرهنگ ایران را افتتاح کرد.

نمایشگاه عکس از تهران قدیم و پاریس
این نمایشگاه درتاریخ 8 فروردین 87 در مرکز فرهنگی saint michel پاریس ششم افتتاح و بمدت 2 هفته ادامه داشت. این نمایشگاه شامل دو بخش بود: در بخش تهران مجموعه‌ای از اسلایدهای قدیمی روی شیشه متعلق به دوره قاجاریه و در بخش پاریس مجموعه‌ای از اسلایدهاي E.MAZO عکاس فرانسوی متعلق به سال‌های 1922به نمایش گذاشته شد. این مجموعه توسط آقای علی جمشیدی مدير گالري شمس جمع آوری و به پاریس آورده شد.

نمایش فیلم "فرش باد" در محل خانه فرهنگ ایران
در تاریخ 10 فروردین 87 فیلم زیبای فرش باد در خانه فرهنگ ایران در پاریس ششم به نمایش در آمد. این فیلم به اهمیت جایگاه فرش در فرهنگ ایرانی در قالب داستانی انسانی و لطیف می‌پردازد. در ابتدای نمایش فیلم رایزن فرهنگی در باره برنامه‌های خانه فرهنگ و آقای علی راضی در باره این فیلم و کارگردان آن توضیحاتی ارائه دادند.

کنفرانس توریسم در ایران
درتاریخ 3 فروردین 87 در فرهنگسرای انتر کلوب پاریس 17 و در تاریخ 11 فروردین در مرکز فرهنگی" بوردونه "در پاریس 7 کنفرانس توریسم ایران توسط خانم زری ماهوتی برگزار شد. در ابتداخانم ماهوتی به بیان تاریخ باستان ایران پرداخت. این کنفرانس همراه با نمایش عکس‌های مختلف تاریخی و توریستی ایران بود.

کنسرت بزرگ موسیقی "مجید اخشابی"
در چهار چوب برنامه بزرگ بهار ایرانی در پاریس و در ادامه برنامه های نوروزی خانه فرهنگ ایران کنسرت بزرگ موسیقی مجید اخشابی با حضور حدود چهارصد نفر ایرانیان مقیم و فرانسویان علاقمند در سالن زیبای cortotدر پاریس هفدهم برگزار شد. اجراهای متعدد گروه مجید اخشابی تک نوازی سازهای مختلف و کلام گرم سید جواد یحیوی مجری معروف صدا و سیما شبی خاطره انگیز را در پاریس بجا گذاشت در پایان مراسم با اجرای سرود (ای ایران) توسط گروه موزیک و به خوانندگی مجید اخشابی و سید جواد یحیوی و همراهی کلیه حاضران در سالن که به احترام نام ایران بپا خاسته بودند به شکوه برنامه افزود.

برنامه‌های بهار بزرگ ایرانی یکی پس از دیگری در زمان‌های اعلام شده برگزار می‌شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36614

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهار ایرانی در پاریس، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016