دوشنبه 13 خرداد 1387

بخشی از كتيبه ميخي خليج فارس تخریب شد، همشهری

كتيبه فارسي باستان كشف شده در خليج فارس متعلق به دوران هخامنشي با كه در آن نام خليج فارس هك شده بود توسط فرد يا افراد ناشناس در خارك تخریب شد.

به گزارش ايسنا، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر با اشاره به اين‌كه فردي مظنون در ارتباط با تخريب كتيبه‌ هخامنشي خارك شناسايي شده است، گفت: به‌دليل مسايل امنيتي، درباره‌ فرد مظنون و قصد او از تخريب عمدي اثر نمي‌توان چيزي گفت؛ ولي با همكاري دادگستري و يگان حفاظت سازمان، مظنون را شناسايي كرده‌ايم و با ارايه‌ اطلاعات، ممكن است كه او خود را مخفي كند.

جمعه (دهم خردادماه) توسط دوست‌داران ميراث فرهنگي اعلام شد كه كتيبه‌ ميخي فارسي باستان كشف ‌شده در جزيره‌ي خارک، به ‌دست اشخاص ناشناس با پتک و تيشه نابود و منهدم شده است.

اين كتيبه، آبان‌ماه سال گذشته در جريان عمليات احداث يك جاده پيدا شد و از آن به‌عنوان سند هويتي خليج فارس و سندي درباره نام «خليج فارس» ياد مي‌شد.

در مطالعه‌ اين كتيبه توسط كارشناسان اعلام شد كه متن اين اثر هخامنشي در پنج سطر و به زبان فارسي باستان نوشته شده است.

احمد دشتي تخريب ۱۰ تا ۱۵ درصد اين كتيبه تاريخي را تأييد و بيان كرد: اين كتيبه با هماهنگي نيروي انتظامي، بخشداري خارك و مقامات محلي نگهداري مي‌شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر با اشاره به كشيدن فنس قفل و كليددار در اطراف اين كتيبه، اظهار داشت: روز گذشته به ما خبر رسيد كه فردي با ورود به محوطه، روي قسمتي از كتيبه خط كشيده است.

وي درباره‌ي شيوه‌ حفاظت از كتيبه‌ تاريخي خارك، توضيح داد: آنجا كشيكي داريم كه به كتيبه سركشي و آن‌را چك مي‌كند.

او درباره‌ اين‌كه عبور از فنس ايجادشده در اطراف كتيبه كاري آسان بوده است، گفت: در فاصله‌ي ۵۰ تا ۶۰ متري كتيبه، كيوسك حراست نفت قرار دارد كه نيروي انتظامي هم آنجا به‌صورت شبانه روز كشيك مي‌دهد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر كتيبه مراقب دايم داشته، چگونه تخريب شده است؟ بيان كرد: كشيك شبانه‌روز مراقب بوده، اما حالا ممكن است، يك زمان، جايي رفته باشد كه فرد مظنون هم از همان لحظه استفاده كرده است.

دشتي بر بررسي براي شناسايي مظنون تأكيد كرد و افزود: روي قسمت‌هايي از كتيبه خط‌ كشيده شده است و احتمال دارد، فرد مظنون با ميخ يا چيزي شبيه آن اين كار را كرده باشد.

وي با تأييد عمدي بودن تخريب كتيبه‌ تاريخي خارك، ادامه داد: ما به ‌دنبال مظنون هستيم، ولي نبايد اطلاعات را بيرون دهيم، چون ممكن است كه مظنون از دست برود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر در پاسخ به اين پرسش كه انگيزه‌ تخريب‌كننده‌ اثر از اين اقدام چه بوده است، توضيح داد: ما محكم به ‌دنبال كار هستيم و چون در حال پي‌گيري هستيم، نبايد اطلاعات را منتشر كنيم. البته ممكن است كه فرد مظنون فرصت نكرده باشد، همه‌ اثر را از بين ببرد. كسي كه اين كار را انجام داده، مترصد زمان بوده است.

وي درباره‌ انتقال اين كتيبه به موزه نيز اظهار كرد: كتيبه روي صخره قرار گرفته و همين ويژگي، نشانه اصالت آن است و اين اثر را نمي‌توان منتقل كرد.

او با اشاره به بازديدش از كتيبه‌ تاريخي خارك پس از تخريب آن، افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن دچار تخريب شده و مشخص است كه كتيبه‌ تاريخي خارك خيلي متضرر نشده است و قسمت‌هاي اصلي آن مشكلي ندارند.

دشتي در شرايطي اين سخنان را مطرح كرد كه معاون بخشدار جزيره‌ خارک اعلام كرده است: هفتاد درصد نوشته‌هاي کتيبه به‌شدت آسيب ديده و تنها يك خط از آن سالم مانده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37110

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بخشی از كتيبه ميخي خليج فارس تخریب شد، همشهری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016