چهارشنبه 30 آبان 1386

عزت الله سحابی: مراقبت باشيم گرفتار آنچه مورد انتقاد قرار می‌دهيم، نشويم، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: سياسی

يک فعال سياسی گفت: مکتب علوی ورای مواضع، از ديدگاه شخصيتی به مقايسه افراد می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) عزت الله سحابی در دومين جلسه از سلسله نشست‌های «نهج البلاغه و نيازهای امروز» در جمع اساتيد و دانشجويان دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان کرد: در محافل سياسی و اجتماعی افراد به لحاظ موضع گيری‌ها و روش‌های اجرايی برخی مواقع مورد مقايسه قرار می‌گيرند اما مکتب‌های دينی خصوصا مکتب علوی ورای مواضع، شخصيت افراد را نيز مورد مقايسه قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: در مکتب های دينی خصوصا علوی با طرح سوالاتی مانند اين که فرد تا چه اندازه تقوا و ايمان دارد؟ تقوای او چه اندازه او را به فعاليت وادار می کند؟ افراد تا چه اندازه حقوق ديگران را منظور می‌دارند؟ شخصيت افراد مورد بررسی و مقايسه قرار می گيرد.

وی با بيان اين که شخصيت و هويت انسان در چنين مکاتبی بدون در نظر گرفتن تقوای فردی امکان پذير نيست، ادامه داد: تقوا باعث می‌شود تا انسان با اطلاعاتی که در گذر زمان به دست آورده است از اشتباه مصون بماند در غير اين صورت شخصيت انسان از کفايت لازم برخوردار نخواهد بود.

سحابی تصريح کرد: بايد مراقبت فردی داشته باشيم تا خود گرفتار آنچه مورد انتقاد قرار می‌دهيم، نشويم.

اين فعال سياسی عنوان کرد: پس از مرگ عثمان زمانی که مردم به در خانه علی(ع) رفتند، وی پس از اصرار فراوان مردم مسووليت را پذيرفت و خطاب به مردم گفت: ای مردم چشم و گوش خود را باز کنيد، اين حکومت متعلق به شماست. علی (ع) نمی گويد: حکومت متعلق به من است، علی (ع) گرچه وارث نبوت و وصی پيامبر (ص) است اما تاکيد می‌کند که حکومت حق مردم است.

وی با بيان اين که عدالت در نظر علی(ع) در همه زمان‌ها يک گونه است، افزود: علی(ع) از بيت‌المال قانونی هزينه می‌کرد به اين معنا که اگر مسوول يا مقامی بی حساب و کتاب از اموال بيت‌المال استفاده کند، در مکتب علوی پذيرفته نبود.

اين فعال سياسی با اشاره به اين که اصلی‌ترين انگيزه علی (ع) از پذيرفتن حکومت بسط عدالت در جامعه بود، افزود: علی(ع) می‌خواست تعادل مالی را بين افراد جامعه برقرار سازد.

سحابی تصريح کرد: علی(ع) در مرحله بعد به مردم خطاب می کند گرچه امروز گرفتاری‌های شما مانند زمانی است که خداوند پيامبر(ص) را مبعوث کرد، اما در جريان همين مصيبت‌ها تصفيه می‌شويد. در اين جريان انسان‌های توانا شناخته می‌شوند وعده‌ای که نمی توانند از پس مشکلات روزگار بر آيند، کنار می‌روند.

وی ادامه داد: علی به مردم گفت ای مردم متوجه باشيد و خطاهای خود را کوچک نشماريد که اگر اين خطاها زياد شود مانند حيوانی وحشی که افسارش در دست شما است، شما را به اين سو و آن سو خواهد کشيد، اما تقوا مانند شتر راهواری است که راکب خود را به آنجا که می‌خواهد، می‌برد.

سحابی با بيان اين که در زمان پذيرش مسووليت از جانب علی (ع) جامعه دچار تب و به گونه ای داغ بود، اضافه کرد: در اين جا علی(ع) اعتدال را به عنوان راه نجات نشان می‌دهد.

وی گفت: آنچه از قرآن برای مردم باقی می‌ماند، راه اعتدال را برای مردم مشخص می‌کند، همان گونه که ميانه روی اکنون به عنوان سنت پيامبر(ص) برای ما باقی مانده است.

سحابی خاطر نشان کرد: آنان که به کتاب و سنت افترا می‌زنند و انديشه خود را به نام سنت و کتاب خدا به ديگران ارايه می‌دهند، دچار بدنامی خواهند شد به مثابه کسانی که می خواهند مقابل حق بايستند اما درمقابل پيشروندگی حق به ناچار هلاک خواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 

وی ادامه داد: آن کسی که ادعای خير واقعی کند و نتواند از پس ادعاهای خود برآيد، در نزد جامعه متعزل می‌شود و يا به اصطلاح هلاک اجتماعی خواهد شد.

سحابی با بيان اينکه برنامه داشتن و بر طبق برنامه عمل کردن نوعی تقوا است، ادامه داد: وقتی برنامه‌ای تنظيم می‌شود، نيازهای جامعه در طی يک دوره زمانی، مشخص می‌شود و اگر حاکميت اين برنامه‌ها را اجرايی کند در دوره مورد نظر به جايگاه مورد انتظار خواهد رسيد و ترقی و توسعه را حس می‌کند، در نتيجه توجه به اين برنامه‌ها همان در محوريت قرار گرفتن تقوا است در غير اين صورت جامعه دچار تزلزل خواهد شد.

Copyright: gooya.com 2016