جمعه 4 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: دانشگاه آزاد استانی شود، جاسبی در جريان انتخابات لغزش هايی داشت، مناقشه‌ بين اصول گرايان طبيعت دموکراسی است، مهر

مشاور رئيس قوه قضاييه بابيان اينکه وجود بيش از ۱۵۰ هزار دانشجو در هر دانشگاه برای امنيت کشور نامناسبت است ، پيشنهاد کرد که دانشگاه آزاد به شيوه استانی تقسيم شود و در هر استان چند پرديس دانشگاهی وجودداشته باشد که هر کدام دارای شخصيت‌های حقوقی و هيئت امنای مستقل باشند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد لاريجانی امروز پنجشنبه در حاشيه کنگره نظامی اسلامی مهندسين در گفتگو با خبرنگاران درپاسخ به سئوالی مبنی بر تاثير تحريم‌های اخير شورای امنيت بر ايران گفت: ‌آنها اين تحريم‌ها را به قصد صدمه زدن تصويب کردند، البته پيش از اين بخش‌های عظيمی از اين تحريم‌ها را اجرا کرده بودند و لذا اين قطعنامه جنبه تبليغاتی دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد : البته اين تبعيض‌ها قبلا هم ظالمانه و خلاف ضوابط بين‌المللی بود اما جمهوری اسلامی يک حرف اساسی در زمينه موضوع هسته‌ای دارد و ما براساس احساسات و لجبازی در مقابل قطعنامه مقاومت نمی‌کنيم.

لاريجانی گفت : تا ۲۵ سال آينده ذخاير فسيلی ايران کاهش می‌يابد و لذا برای روشن کردن منازل مردم نياز به ساير تکنولوژی های ملی داريم و در تکنولوژی‌های ملی چيزی جايگزين تکنولوژی هسته‌ای نيست، اما کشورهای غربی می‌خواهند منوپولی داشته باشند و تا ما برای روشن کردن منازل مردم از آنها التماس کنيم اين در حالی است که نمی‌خواهيم اين اتفاق بيفتد .

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت : در راه دستيابی ما به انرژی صلح آميز هسته ای امروز و فردا مطرح نيست، بلکه می‌خواهيم آينده کشور تضمين شود زيرا تکنولوژی هسته‌ای مجموعه‌ای از دانش ها است و حرف اساسی ما در عرصه بين‌الملل منافع همه ملت‌ها را در بر دارد لذا در آينده نزديک کشورهای زيادی از اين روش جمهوری اسلامی استفاده خواهند کرد.

وی در پاسخ به اينکه علت مخالفت شرکت‌های آمريکايی با تحريم ايران چيست، گفت: آنها انگيزه‌های مختلفی دارند و حق با آنهاست زيرا سياست مداران آمريکايی برای سرپوش گذاشتند بر مشکلات خود در خاورميانه و اسير بودن در چنبره صهيونيسم مجبورند کارهايی را انجام دهند که مالياتی که مردم آمريکا می‌دهند تمام شود.

مشاورز رئيس قوه قضاييه در پاسخ به سئوال ديگری در مورد تجمع دو روز پيش در مقابل مجلس در واکنش به مصوبه مربوط به دانشگاه آزاد گفت : مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته خود راه تحرک سياسی را روشن کردند و پيروان ايشان هم بايد همين راه را انتخاب کنند، البته خود رئيس مجلس هم موافق مصوبه مذکور نبود و تذکرات قانون اساسی را جدی گرفت، اما مجلس راه خود را دارد و بايد فضای دوستانه برقرار باشد. بايد در مساله دانشگاه ازاد مصالح آموزش عالی در نظر گرفته شود البته اين دانشگاه را يک مجموعه آموزشی بزرگ می‌دانم که يک وزارت علوم کامل است.

وی ادامه داد: شايد در دنباله کار شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم باشد تا يک تصميم‌سازی راجع به ساختار اين دانشگاه گرفته شود به طور مثال در ساير کشورها اين گونه دانشگاه‌ها بين ايالات‌ها تقسيم می‌شود و لذا من پيشنهاد می‌کنم که دانشگاه آزاد را به شيوه استانی تقسيم کنيم و در هر استان چند پرديس دانشگاهی وجودداشته باشد که هر کدام دارای شخصيت‌های حقوقی و هيئت امنای مستقل باشد.

رئيس اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: البته آقای جاسبی ضمن اينکه مدير بسيار فعال و موفقی است در جريان انتخابات سال گذشته دارای لغزش‌های سنگين سياسی بود و همين مسئله هزينه دانشگاه آزاد را بسيار بالا برد. در عين حال اشکالات من به مواضع سياسی وی نيست ، من معتقدم هيچ دانشگاهی نبايد بيش از ۱۵۰هزار دانشجو داشته باشد زيرا برای امنيت کشور نامناسب است و در دنيا هم اين گونه است.

وی اظهار داشت: ما می‌خواهيم تا دانشجويان به خوبی آموزش ببينند و کار پيدا کنند لذا توصيه مقام معظم رهبری را گوش کنيد و به جای عصبانيت خوب تصميم بگيريد که خوشبختانه همه قوای کشور گوش به فرمان ولايت هستند.

لاريجانی در پاسخ به سئوال ديگری در مورد راه‌های کنترل مناقشات سياسی بين اصولگرايان تصريح کرد: مناقشه‌ای که اتفاق افتاد خيلی عميق نيست و جزو طبيعت جامعه‌ای است که در آن دموکراسی وجود دارد هشدار ديروز رهبری اين بود که نبايد اين مناقشات توسعه يابد بلکه اين مسائل در درون جلسات و بحث‌ها مطرح شود.

وی تاکيد کرد: هيچ کس نبايد بخواهد دانشگاه را خراب کند و نبايد بگذاريم مناقشات فراتر از بحث‌های کارشناسی شود.

لاريجانی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که نظر وی را درباره انشقاق در ميان اصولگرايان پرسيد ، گفت: اين جناح طبيعتا مانند ساير جناح‌ها طيف‌های زيادی دارد اما اصولگرايی دارای چند شاخصه است. يک شاخصه اين که می‌خواهيم يک نظم مدنی سياسی بر پايه عقلانيت سياسی داشته باشيم، دوم اينکه قويا به چارچوب ولايت در نظام اسلامی قائل هستيم و سوم اينکه به مشارکت عمومی پايبندی داريم لذا معتقد به رقابت سرزنده درون اصولگرايان و ميان اصولگرايان با ديگران هستيم اما سازمان آهنين استالينی هم نداريم بلکه اصولگرايان مجموعه‌ای هستند که دارای ۱۹ تشکل است.

وی در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اينکه نقش احزاب در کشور چگونه است؛ اظهار داشت: به اين خاطر که نظام دموکراتيک است بايد احزاب فعال داشته باشيم که در چارچوب نظام کار کنند لذا توسعه تشکل‌های حزبی تضمين‌کننده آينده جمهوری اسلامی است.

لاريجانی در پايان تاکيد کرد: احزاب بايد محلی باشند تا نيروهای فرهيخته برای برعهده گرفتن مسئوليت‌ها آموزش داده شوند و هرچه اين نيروها قوی‌تر باشند حرکات سياسی معقول تر، تصميمات جمعی‌تر و مملکت داری هم بهينه‌تر خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016