یکشنبه 17 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شديد رئيس قوه قضائيه از اظهارات احمدی نژاد: رئيس جمهور بايد ادبياتش متين، فاخر، با تعابير جاافتاده و منصفانه باشد، ايلنا

- من از باب يک شهروند عادی اين مملکت چنين توقع حقی را از ايشان دارم. اين چه ادبياتی است که مثلاً خورد که خورد بگذار بخورد تا دردش بيايد
- اکنون کار به جايی رسيده‌است که می‌گويند مجلس را به توپ می‌بنديم و به رئيس مجلس توهين می کنند
- اظهارات رئيس جمهور بر خلاف واقع است، من قبلاً به خودشان هم تذکر داده‌ام.


ايلنا:رئيس قوه قضاييه با انتقاد شديد از اظهارات رئيس جمهور در رابطه با اينکه قوه قضاييه مساله آزادی خبرنگاران را تحت تاثير قرار می دهد، گفت:من از باب يک شهروند عادی اين مملکت چنين توقع حقی را از ايشان دارم. اين چه ادبياتی است که مثلاً خورد که خورد بگذار بخورد تا دردش بيايد،توقع‌ما از رئيس جمهور اين است که ادبياتش متين و فاخر و با تعابير جا افتاده و البته صحيح و منصفانه باشد.
به گزارش خبرگزاری ايلنا،رئيس قوه قضاييه در جليه مسئولان عالی قضايی با انتقاد شديد از اظهارات رئيس جمهور در رابطه با اينکه قوه قضاييه مساله آزادی خبرنگاران را تحت تاثير قرار می دهد، گفت: قبل از ورود به مباحث دستور جلسه مطلبی را بايد عنوان کنم و آن اينکه ديروز در روز خبرنگار مطالبی غيرمنصفانه راجع به قوه قضاييه مطرح شده و متاسفانه شخص رئيس جمهور هم در اين مطالب غيرمنصفانه شرکت کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دستگاه قضا افزود: در آن جلسه مطرح شده است که قوه قضاييه مساله آزادی خبرنگاران را تحت تاثير قرار داده و گاهی خبرنگاران برای پاسخگويی به مطالبی که درج و نقل می‌کنند محکوم يا روزها و ماه‌ها در راهروهای دادگاه ها کشانده می‌شوند.
وی با تاکيد براينکه از خبرنگاری که مطالب خلاف واقع می‌گويد شايد چندان انتظاری نباشد تا از شخص رئيس جمهور، ابراز داشت: البته لحن خبرنگار و پاسخ رئيس جمهور نشان می‌دهد که مساله از پيش طراحی شده است و ناشی از تحريک محرکان و تشويق مشوشان. آنچه در اين مساله مهم است نحوه گفتار و نسبتهايی است که شخص رئيس جمهور به قوه‌قضاييه داده‌اند.
وی ادامه داد: ايشان مدعی می‌شوند که قوه قضاييه می‌گردد تا خبرنگاری که به نقد دستگاهی يا مسئولی پرداخته را يک جوری محکوم کند بعد به فردی اشاره‌ می‌کند که هيئت منصفه گفته‌اند او جرمی مرتکب نشده ولی قاضی او را محکوم کرده‌است بعد هم اشاره و اشکالی به دادستان که مدعی العموم است و در مواردی که به شخص رئيس جمهور توهين شود بايد بدون شکايت به مسئله رسيدگی کند و ما تاکنون نديده‌ايم که دادستان وارد شود نيازی هم البته نداريم ما خادم مردم هستيم.

توقع‌ما از رئيس جمهور اين است که ادبياتش متين و فاخر و با تعابير جا افتاده و البته صحيح و منصفانه باشد
آملی لاريجانی با اشاره به اينکه توقع‌ما از رئيس جمهور اين است که ادبياتش متين و فاخر و با تعابير جا افتاده و البته صحيح و منصفانه باشد، اظهار داشت: ايشان اضافه می کند در مواردی هم که حتی اسمی از کسی برده نشده است قاضی می‌گويد اين مطلب به فلان شخص می‌خورد، در حالی که وقتی مطلبی نوشته می‌شود و نقد می‌شود اگر به کسی هم خورد، خورد. بايد بخورد تا دردش بيايد. اينها تقريباً مطالب روز گذشته ايشان است. اولاً توقع‌ما از رئيس جمهور اين است که ادبياتش متين و فاخر و با تعابير جا افتاده و البته صحيح و منصفانه باشد.
وی افزود: من از باب يک شهروند عادی اين مملکت چنين توقع حقی را از ايشان دارم. اين چه ادبياتی است که مثلاً خورد که خورد بگذار بخورد تا دردش بيايد و در جلسه رسمی آن هم رئيس جمهور اين کشور چنين سخنانی قابل توجيه نيست و دوستانه عرض می‌کنم صحيح نيست.

قوه قضاييه برخلاف ميل خيلی‌ها کار می‌کند
رئيس دستگاه قضا در اداکه تاکيد کرد: مطلب اصلی چيز ديگری است و آن اينکه اين نسبت‌ها به قوه قضاييه خلاف است اينکه گفته شود می‌گردند تا کسی را محکوم کنند نسبت کاملاً خلافی است. البته قوه قضاييه برخلاف ميل خيلی‌ها کار می‌کند و قوه قضاييه شخص بنده نيست. بسياری اوقات برخلاف ميل من هم رأی می‌دهند.

نبايد متوقع باشيم که قضات باب ميل ما رأی بدهند
آملی لاريجانی ادامه داد: قاضی مستقل است و رأيی که انشاء می کند در اختيار خودش است والبته مسئول رأيی است که صادر می‌کند. و نبايد متوقع باشيم که قضات باب ميل ما رأی بدهند. اين چه توقع نادرستی است که رأی حسب ميل ما باشد و گرنه متهم شوند به اينکه قوه قضاييه می‌گردد تا کسی را محکوم کند.
وی افزود: اين که گفته‌اند شخصی در نوشته‌اش با اينکه اسم از کسی نبرده‌ است اما باز هم محکوم شده‌، ناشی از عدم درک صحيح مفاد قانون و کيفيت صدور رأی است.
رئيس قوه قضاييه با استناد به مواد قانونی گفت: در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی تصريح شده است که هر کس به قصد اضرار به غير يا تشويش اذهان عمومی يا مقامات رسمی به وسيله نامه يا شکواييه يا مراسلات يا عرايض يا گزارش يا توزيع هرگونه اوراق چاپی يا خطی با امضا يا بدون امضا اکاذيبی را اظهار نمايد يا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقيقت رأساً يا به عنوان نقل قول به شخصی حقيقی يا حقوقی يا مقامات رسمی تصريحاً يا تلويحاً نسبت دهد اعم از اينکه از طريق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی يا معنوی به غير وارد شود يا نه علاوه بر اعاده حيثيت در صورت امکان، بايد به حبس از دو ماه تا دو سال و يا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.
وی ادامه داد: اين قانون تصريح می‌کند که يا به صورت صريح يا تلويحاً ، ظاهراً معنای تلويح را نمی‌دانند . تلويح يعنی اسم نبرند اما طوری بگويند که به کسی تطبيق شود نص قانون اين است « يا تلويحاً ». بنابراين برای وقوع جرم و اثبات مجازات لازم نيست اسم بياورند. قاضی بر اساس همين قوانين حکم می ‌کند. البته ممکن است قاضی هم اشتباهی بکند .بحث بر سر روش‌هاست .
لاريجانی تاکيد کرد: اين درست نيست که در يک جلسه رسمی بدون بررسی رأی و ادله آن و بررسی قانون قضات را محکوم کنيم . انتظار از مقامات رسمی کشور اين نيست اين را هم اضافه کنم که واضح است که نقد بابش با توهين و نشر اکاذيب جداست.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه آنچه قابل قبول است اين است که در کشور بايد باب نقد باز باشد، ابراز داشت: قضات ما نيز در مجموع تحمل‌شان در اين امور کم نيست . گاهی حکمی داده‌اند که کاملاً مستند است اما مورد انتقادات شديد واقع شده‌اند، ولی تحمل کرده‌اند. بحث اصلی اين است که آيا بگذاريم هر کسی هرجور خواست حرف بزند. پس قوانين را برای چه کسی نوشته‌اند. قوانين را نوشته‌اند که مردم رعايت کنند. بنا نشود هرکسی به هرکسی توهين کند و هر تهمتی بزند.
وی ادامه داد: آيا اين نحوه آزادی مطلوب است که برخی خبرنگاران برای اينکه روزنامه‌ها جلب توجه و نظر مردم را بکنند هر چه خواستند بنويسند؟ فراموش نکنيم که همين مطبوعات در تاريخ صدساله اخير بارها ابزار دست برخی شده‌اند تا نگذارند رجال سياسی وظايف خود را پيش ببرند.
وی ادامه داد: با همين مطبوعات به نحوی جلوی آزادی را گرفتند که هر کسی خواست سخن حقی هم بگويد در مقابلش ايستادند. مرحوم مدرس را همين طور کوبيدند.

اکنون کار به جايی رسيده‌است که می‌گويند مجلس را به توپ می‌بنديم و به رئيس مجلس توهين می کنند
لاريجانی با بيان اينکه کسانی که چکمه پوشيدند و مجلس را به توپ بستند با مقدماتی اين کار را کردند و حالا می‌بينيم که به رئيس مجلس توهين می کنند، افزود: اکنون کار به جايی رسيده‌است که می‌گويند مجلس را به توپ می‌بنديم. همه ما صد در صد وظيفه داريم مسير قانون را طی ‌کنيم.
وی با تاکيد بر اينکه اين بساط بايد جمع شود که افرادی لاابالی باشند و هرچه خواستند بگويند، افزود: در اين مسائل اگر قوه قضاييه وارد نشود مسئول است. اين چه کاری است که عده‌ای را تشويق می‌کنيد که اين مسير غيرقانونی را بروند و اسمش را نيز نقد می‌گذاريد. يعنی قاضی ما فرق بين نقد و توهين را نمی فهمد؟ فرق بين نقد و اشاعه کذب را نمی‌فهمد؟! بعد اعلام می‌کنند هيئت منصفه گفته‌اند جرم نيست ولی قاضی گفته جرم است.
رئيس دستگاه قضا ادامه داد:اولاً يک قاضی نبوده بلکه در دادگاه کيفری استان ۳ تا قاضی است و بالاتفاق جرم تشخيص داده اند و آن هم قضاتی که علی الاصول اهل دقت هستند.
وی افزود: ثانياً اين مسئله چند سال پيش در شورای نگهبان مطرح بود، آنجا در قانون نوشته بودند که هيئت منصفه اگر رأی به مجرميت شخصی داد قاضی می تواند تبرئه کند ولی اگر رأی به تبرئه داد قاضی ديگر نمی‌تواند جرم تلقی کند، اين قانون، ظاهراً در مجلس ششم به تصويب رسيده بود. ما در شورای نگهبان به آن ايراد شرعی گرفتيم، ايراد هم همين بود که الان می‌گويم که قاضی در حکمش مستقل است، قاضی تابع هيئت منصفه نيست بنابراين اطلاق الزام قاضی به اينکه نمی‌تواند در صورت مذکور حکم به مجرميت کند، خلاف شرع است. شما نمی‌توانيد الزام کنيد که هرچه هيئت منصفه بگويد، قاضی بايد تبعيت کند.

اظهارات رئيس جمهور بر خلاف واقع است، من قبلاً به خودشان هم تذکر داده‌ام
آملی لاريجانی در ادامه صحبت های رئيس جمهور مبنی بر اينکه دادستان در موارد توهين به رئيس جمهور ورود نکرده است را خلاف واقع عنوان کرد و افزود: اما اين سخن رئيس جمهور که گفته است دادستان در موارد توهين به رئيس جمهور ورود نکرده و متاسفانه اين حرف را چند بار تکرار کرده‌اند مسئله خلاف واقعی است. من قبلاً به خودشان هم تذکر داده‌ام.

بساط توهين بايد جمع شود
وی ادامه داد:دادستان اعلام کرده که ايشان در چند مورد اقدام کرده است چهار مورد خود دادستان از باب مدعی‌العموم و شانزده مورد هم حسب شکايت رئيس جمهور وارد عمل شده‌اند. حالا اينکه شکايت ها به محکوميت بيانجامد يا نه ربطی به دادستان ندارد . پس اين چه سخن خلاف واقعی است که می‌گوييد. توقع از نهادهای رسمی اين است که منصفانه و مستند سخن بگويند
وی در پايان تاکيد کرد:در نهايت مجدداً تکرار می‌کنم همگان بدانند مسير ما، مسير قانون است. بساط توهين بايد جمع شود، اين مسئله که توهين با نقد فرق می‌کند را نه تنها همه قضات و مسئولان بلکه عموم مردم هم می‌دانند و می‌دانند که آيا در حرف زدن و سخن گفتن يا نوشتن شما نشر اکاذيب می‌کنيد يا نقد می‌کنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016