چهارشنبه 20 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: مخالفان مشائی با او به مناظره بنشينند، حساسيت روی مشايی غيرعادی است، ايلنا

ـ حساسيتی که روی آقای مشايی وجود دارد غيرعادی است، زيرا هرچقدر هم توضيح می‌دهد آن را قبول نمی‌کنند
- اينکه اظهارنظر کسی بلافاصله به خط‌کشی‌های سياسی و به محل دعوا و تنش تبديل شود، مناسب نيست.


ايلنا: رييس‌جمهور تاکيد کرد : همه بايد کمک کنند فضای لطيف آزادی انديشه در ايران هر چه بيشتر گسترش و تعميق يابد. اگر انتقادی هم از سخنان آقای مشايی و يا ديگران وجود دارد، می‌توانند وی را دعوت کنند و در فضای گفتگو و حتی مناظره مباحث او را مورد نقد قرار دهند.
به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در حاشيه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سخنان رييس دفتر رييس جمهور درباره مکتب ايرانی و انتقاداتی که به اين سخنان صورت گرفته است، اظهار داشت: اينکه اظهارنظر کسی بلافاصله به خط‌کشی‌های سياسی و به محل دعوا و تنش تبديل شود، مناسب نيست. در نظام جمهوری اسلامی بايد همه بتوانند نظرات خود را آزادانه بيان کنند و اگر انتقادی هست آن را مطرح و به گفت‌وگو بگذارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور گفت: دولت از اينکه در جامعه فضای نقد و انتقاد گسترش پيدا کند، بسيار استقبال می‌کند و معتقديم هيچ‌کس نبايد در اين زمينه محدوديتی داشته باشد و نبايد به گونه‌ای انتقاد و اعتراض شود که عده‌ای از اظهارنظر خودداری کنند، همه بايد کمک کنند نظرات موافق و مخالف در فضای آزاد، بيان شود.
وی يادآور شد: حساسيتی که روی آقای مشايی وجود دارد عادی نيست و غيرعادی است، زيرا هرچقدر هم توضيح می‌دهد آن را قبول نمی‌کنند و صرفاً برداشت اوليه خود را به عنوان مخالفت مطرح می‌سازند و اين روش خوبی، برای مديريت فضای انديشه در کشور نيست.
رييس‌جمهور با بيان اينکه ايران آزادترين نظام سياسی را در دنيا دارد، خاطر نشان کرد: آقای مشايی رييس دفتر رييس‌جمهور هستند و به ايشان اعتماد کامل دارم و آن را فردی مؤمن به اصول نظام جمهوری اسلامی ايران ارزش‌های و آرمان انقلاب و ملت بزرگ ايران و در خط ولايت می‌شناسم.
احمدی‌نژاد افزود: در مقابل اظهارات ايشان بقيه هم می‌توانند عالمانه انتقادات و نظرات خود را مطرح کنند. مباحث وی روشن است و حقيقت اين است که ايران کانون اسلام ناب محمدی است و بالاترين نقش را در تاريخ و تمدن اسلام داشته است، بيان چنين مطالبی به هيچ عنوان به معنای ملی‌گرايی نيست بلکه تشکر از خداوند متعال بخاطر اين نعمت بزرگ و تذکر و يادآوری است.
رييس‌جمهور گفت: تعريف از نقش تاريخی ملت ايران اين است که در حقيقت مسئوليت سنگين ملت ايران را در دوره کنونی نشان می‌دهد، اگر ملتی از ظرفيت‌های بالاتری برخوردار است به اين معنا است که مسئوليت سنگينی نيز بر دوش دارد.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: بايد بين نظريات فکری و انديشه‌ای با مباحث سخيف باندی و گروهی تفکيک قائل شد.
رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: ايران در تمدن و پذيرش اسلام نقش تاريخی داشته است. بالاترين تعابير را در مورد نقش ايرانيان در تاريخ قبل از اسلام، شهيد مطهری و بزرگانی مانند ايشان داشته‌اند، منتها عده‌ای نسبت به تاريخ قبل از اسلام حساسيت دارند البته بحث برخی حکومت‌های قبل از اسلام با ملت ايران جداست. ملت ايران همواره در طول تاريخ مانند رودخانه‌ای جاری و زلال در حرکت بوده است و دارای برجستگی‌های متعالی بوده است.
احمدی‌نژاد افزود: سخن مشايی اين است که ملت ايران ملتی با فرهنگ است، منتها عده‌ای آن را قبول ندارند و اصرار دارند که ملت ايران در دوره قبل از اسلام ملتی بی‌فرهنگ بوده است اينگونه سخنان بدون ترديد به نفع ايران نيست. امروز همه ملت‌ها ملت ايران را ملتی بافرهنگ می‌شناسند البته برخی حکومت‌ها فاسد و ظالم نيز در ايران حاکم بودند ، اما به هيچ عنوان آنها نماد يک ملت نيستند.
وی با تأکيد بر گسترش فضای سالم نقد و اظهارنظر آزادانه در جامعه گفت: بايد بين نظريات فکری و انديشه‌ای با سخنان سخيف و باندبازی تفکيک قائل شد.
رييس‌جمهور گفت: خواهش می‌کنم اجازه بدهند که نظريات فکری و انديشه‌ای در فضايی آزاد و دوستانه مطرح شود و اگر عده‌ای انتقادی دارند ابتدا اصل مطالب مورد نقد را مطالعه کرده و بعداً انتقاد و مخالفت خود را بيان کنند.
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: دولت فضای آزاد گفتگو و انتقاد را کاملاً گشوده است، حتی به مطالبی که نسبت به دولت از حوزه نقد نيز خارج می‌شود اعتراض و مخالفتی نمی‌کند.
رييس‌جمهور گفت: مواضع و سخنان دولت کاملاً روشن است. دولت ملت ايران را مؤمن، برجسته و اثرگذار در فرهنگ و تمدن جهانی و ملتی يگانه‌پرست می‌شناسد. ملت ايران هيچ‌گاه بت‌پرست نبودند و چون از جايگاه بالايی برخوردار بودند اسلام را با آغوش باز پذيرفتند و بالاترين خدمات را نسبت به اسلام ارائه دادند.
وی با تأکيد بر اينکه اسلام و ايران با هم عجين بوده و تفکيک ناپذير هستند، تصريح کرد: البته مستکبران تلاش دارند اسلام را در چهره گروه‌های تروريستی معرفی کنند و اصرار ما اين است که تصوير حقيقی از اسلام در ايران متجلی است که بايد آن را به بشريت نمايان کرد. اينکه از ايران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام ياد می‌شود بدين معناست که ايران پايگاه اصلی اسلام است، اينگونه سخنان به هيچ‌عنوان به معنای ملی‌گرايی نيست کسانی که عنوان ملی‌گرايی را بر خود گذاشتند به نام ايران در پشت جبهه با دشمنان ملت ايران همکاری و همدستی می‌کردند.
رييس‌جمهور گفت: ملی‌گراهای واقعی در ايران مؤمنان خداپرست و مجاهدی هستند که سرزمين ايران را در خدمت اسلام می‌شناسند.
احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه مباحث نظری نبايد به مسأله اصلی کشور و جبهه‌بندی‌های گروهی و سياسی تبديل شود و اين دور از اخلاق اسلامی است چنين به نظر می‌رسد که عده‌ای آماده و منتظر فرصت و بهانه‌ای هستند که دولت را مورد حمله‌ و هجمه قرار دهند.
رييس‌جمهور با تأکيد بر اينکه ايران يک مکتب و فرهنگ متعالی و فراتر از جغرافيا و نژاد است، اظهار داشت: امروز بشريت ايران را پرچمدار ايجاد تمدن بشری می‌شناسند و با پيشرفت ايران همه ملت‌ها خوشحال می‌شوند امروز ايران دارای نقش تاريخی و مکتبی است.
وی افزود: هر کدام از اعضای دولت نقش تاريخی ملت ايران را به زبانی بيان می‌کند و اين در حقيقت تقدير از اسلام، ايران و مجاهدت ملت ايران است و نبايد بی‌جهت به مناقشات سياسی تبديل شود و ذهن عده‌ای را آلوده سازد.
رييس‌جمهور با تأکيد بر اينکه دولت نهم و دهم دينی‌ترين دولت بعد از انقلاب است، اظهار داشت: اين دولت بالاترين فداکاری را برای اسلام نابی که در سرزمين ايران منتشر می‌شود، بکار می‌گيرد. بالاترين ادبيات دينی در همه مجامع داخلی و خارجی از سوی اين دولت استفاده شده است و همواره روی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی ملت ايران نه نژاد ايرانی پافشاری کرده است.
احمدی‌نژاد گفت: ايران کانون انديشه و آرمان الهی است و در دوام انديشه الهی نقش اول را داشته است و اين مسئوليت‌های سنگينی را به دنبال دارد و نمی‌توان از عدالت، يگانه‌پرستی و عشق و محبت دوری کرد خداوند اين ظرفيت عظيم را به ملت ايران داده تا مأموريت‌های تاريخی خود را انجام دهد.
رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: همه بايد کمک کنند فضای لطيف آزادی انديشه در ايران هر چه بيشتر گسترش و تعميق يابد. اگر انتقادی هم از سخنان آقای مشايی و يا ديگران وجود دارد، می‌توانند وی را دعوت کنند و در فضای گفتگو و حتی مناظره مباحث او را مورد نقد قرار دهند.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: متأسفانه عده‌ای به دنبال آن هستند که هر چيزی را به موضوع دعوا و تنش تبديل کنند و در چنين فضايی دشمنان و تحريم غيرقانونی آنان به مسايل دست دوم و دست چندم تبديل می‌شود در حالی که توطئه دشمنان تمام نشده است و امروز مسؤوليت اول ما ساختن ايران و ايستادن در برابر زورگويی است.
رييس‌جمهور گفت: عده‌ای به دنبال آن هستند که به هر بهانه‌ای در صفوف ملت ايران شکاف و جدايی ايجاد کنند و اين در حالی است که صفوف ملت ايران به هم پيوسته بوده و ناگسستنی است. اينان کسانی که در برابر ملت ايران ايستاده و بايد طرد شوند را کنار گذاشته و با در دست گرفتن يک کلمه به دولت در حد کافر بودن، تهمت می‌زنند.
احمدی‌نژاد يادآور شد: مباحث نظری بايد در فضای گفت‌وگو و به منظور کشف حقيقت و نه محکوم کردن يکديگر مورد نقد قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016