چهارشنبه 27 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانواده‌های زندانيان اعتصاب‌کننده: از فرزندان‌مان کاملا بی‌خبريم، جرس

جرس: در حالی که روز گذشته، سهراب سليمانی، رئيس سازمان زندان های استان تهران به خانواده ۱۶ زندانی اعتصاب کرده اوين قول داد تا امروز بتوانند با عزيزانشان ديدار کنند، اما مسئولان اوين اجازه اين ملاقات را ندادند و اين امر بر نگرانی خانواده ها افزوده است؛ زيرا از وضعيت فرزندان شان "کاملا بی خبرند".

با وجود خبرهايی که مبنی بر انتقال اين زندانيان به بند ۳۵۰ و شکستن اعتصاب غذای آنان منتشر شده است، اما هيچ کدام از اين زندانيان در طول اين مدت با خانواده هايشان تماس نداشته اند.

خانواده اين زندانيان که پيش از اين دلشان به شنيدن صدای عزيزانشان و اطمينان از سلامت آنان خوش بود، نزديک به يک ماه است که کوچکترين خبری از آنها ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مادر مجيد دری دانشجوی محروم از تحصيل وی يکی از ۱۶ زندانی که دو هفته در اعتصاب غذا بود، مثل مادر تمام اين زندانيان، از پسرش که می گويد اشک رهايش نمی کند و بعض نمی گذارد جملاتش را به پايان برساند.

منوره هاشمی که مثل بقيه نگران فرزند دربندش است، امروز پس از لغو ملاقات بيش از پيش نگران شده است: "حتما حالشان خيلی بد است که نشان شان نمی دهند. والا چرا نمی گذارند ملاقات کنيم؟ چرا نمی گذارند تماس بگيرند؟"

مادر مجيد دری می گويد: "۱۴ ماه است که اسيرمان کرده اند، ۱۴ ماه زندگی را از ما گرفته اند، حالا هم ۲۴ روز است که از مجيد هيچ خبری ندارم." اشک جمله هايش را ناتمام می گذارد.

ادامه می دهد: "هر خبری هست، شايعه هايی است که می گويند. ما که مطمئن نيستيم به اين خبرها، ۲۴ روز است که هيچ خبری از بچه ام ندارم. نمی دانم کجاست، سالم است يا نه. هيچ کس جواب درست به ما نمی دهد."

مجيد دری که ۱۸ تير ماه، با يورش ماموران انتظامی به خانه خواهرش بازداشت شد، در حکم بدوی به ۱۱ سال حبس تعزيری به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق شرکت در تجمعات غيرقانونی و هم‌چنين ارتباط با سازمان مجاهدين خلق به ۱۱ سال حبس در تبعيد محکوم شد. حکم مجيد دری در دادگاه تجديد نظر، به شش سال حبس در تبعيد کاهش يافت.


بچه هايمان را بردند انفرادی، می خواهند ساکت هم بمانيم

"به ما و بچه هايمان لقب اغتشاشگر و ضد انقلاب دادند، بچه هايمان را بردند انفرادی، نمی گذارند با بچه هايمان تماس داشته باشيم آنوقت می خواهند ساکت بنشينيم و مصاحبه هم نکنيم."

پروين مخترع، مادر کوهيار گودرزی روزنامه نگار و دانشجوی اخراجی دانشگاه صنعتی شريف هم که از کرمان برای پی گيری کارهای پسرش به تهران آمده است با بيان اين مطالب می گويد: "به من می گويند مصاحبه نکن، چطور مصاحبه نکنم و ساکت بمانم وقتی معلوم نيست چه بلايی سر بچه هايمان آورديد؟"

او همچنين از رفتار نامناسب کارمندان دادگاه انقلاب گلايه کرد و گفت: "ديروز که برای پيگيری کارهای کوهيار به دادگاه انقلاب رفته بودم، يکی از کارمندان با لحن بسيار بدی به من گفت که "تجديد نظر را ول کن، اين مصاحبه ها چيه می کنی؟"

کوهيار گودرزی که همراه با ۱۵ زندانی ديگر در پی انتقال به انفرادی به دليل اعتراض به رفتار ماموران زندان، دست به اعتصاب غذا زد، بيش از هفت ماه است که در بازداشت به سر می برد.

گودرزی در دادگاه با اتهامات فعاليت تبليغی عليه نظام از طريق هم‌کاری موثر با سايت کميته گزارشگران حقوق بشر و جمع آوری و انتشار اخبار جهت‌دار عليه نظام و انتقال اين اخبار به عناصر سازمان تروريستی مستقر در خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌‌های بيگانه و نيز انتشار مقاله در سايت ‌ها به يک سال زندان محکوم شد.


خبرهايی از وخامت حال بعضی از زندانيان می رسد

پرستو سرمدی، همسر حسين نورانی نژاد که امروز همراه ديگر خانواده ها بر اساس قول ملاقات داده شده، به مقابل اوين مراجعه کرده بود می گويد: "خانواده ها همگی خيلی نگرانند. هيچ خبری از اين زندانی ها نداريم. خانواده ها می ترسند که نکند اتفاقی برای زندانی ها افتاده که نمی گذارند ملاقاتشان کنيم. امروز هم خبرهايی از وخامت حال و ضعف جسمی چند نفر از آنان گفته می شد."

سرمدی که مانند باقی خانواده ها بيش از سه هفته است که از همسر دربندش خبر ندارد، می گويد: "امروز قول داده بودند تا با آنها ملاقات کنيم. اما اجازه ندادند و هيچ دليلی هم برای اين کار ذکر نکردند."

او گفت پس از ساعت ها انتظار خانواده ها يکی يکی صدا کردند، طوری که خانواده ها فکر کردند برای ملاقات فراخوانده شده اند، و به آنها گفته شده که "بدون سر و صدا" از مقابل اوين بروند و "به خانواده های زندانيان" ديگر هم کاری نداشته باشند.

به نظر می رسد که مسئولان زندان از تجمع و تحصن مجدد خانواده های اين زندانيان بيم داشته اند.

سرمدی که اميدوار است دوشنبه هفته آينده، در روز ملاقات بند ۳۵۰، بتواند همسرش را ملاقات کند می گويد: "زندگی ما به اميدواری ها بند است."

حسين نورانی نژاد عضو ستاد ميرحسين موسوی و از اعضای جبهه مشارکت ايران اسلامی ۲۵ شهريور در مراسم دعای کميل در منزل يکی از بستگانش بازداشت شد و از آن زمان بدون مرخصی در زندان به سر می برد.

فاطمه شجاعی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016