پنجشنبه 11 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ممانعت از خروج جعفر پناهی و شرکت در جشنواره های بين المللی، رهانا

خبرگزاری هرانا - علی رغم آزادی جعفر پناهی، کارگردان سرشناس کشورمان، کماکان از خروج وی از کشور و شرکت در جشنواره های بين المللی ممانعت به عمل می آيد.

جعفر پناهی روز چهارشنبه در بيانيه ای از اين که به رغم آزادی از زندان هنوز هم نمی تواند در جشنواره های فيلم شرکت کند انتقاد کرده است.

اين بيانيه قبل ازنمايش فيلم کوتاه "آکاردئون" ساخته جعفر پناهی در جشنواره ونيز قرائت شده است.

به گزارش رويترز، جعفر پناهی در اين بيانيه خطاب به «جشنواره ونيز» تصريح کرده است که طی پنج سال گذشته ساخت فيلم های او به طور رسمی ممنوع شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای پناهی نوشته است: "به رغم آزادی (از زندان)، من هم چنان آزاد نيستم که به خارج کشور سفرکرده و در فستيوال های فيلم شرکت کنم".

جعفر پناهی اضافه کرده است: وقتی به يک فيلمساز اجازه داده نمی شود که فيلم بسازد، به مثابه اين است که فکر او هم چنان در زندان است. ممکن است او در سلول کوچکی در حبس نباشد، بلکه او در زندان بسيار بزرگتری سرگردان است.

جعفر پناهی برنده شير طلايی جشنواره ونيز سال ۲۰۰۰، اخيرا پس از ۸۸ روز بازداشت در زندان اوين، با قرار وثيقه دويست ميليون تومانی آزاد شد.

جعفر پناهی دهم اسفندماه سال گذشته در منزلش در تهران بازداشت شد. بازداشت او، اعتراض های گسترده ای را در داخل و خارج از ايران به دنبال داشت.

جعفر پناهی در بخشی از نامه خود از تلاش ها سينما گران در حمايت از آزادی وی، به ويژه در جريان جشنواره کن، تشکر کرده است.

جعفر پناهی گفته است: فکر می کنم همه اين حمايت ها از طرف کسانی بود که به سينما و آزادی بيان فيلمساز اعتقاد راسخ داشتند. اميدوار باشيم که روزی همه دولت ها در جهان نيز به چنين باوری برسند.

قرار بود که همزمان با نمايش فيلم "آکاردئون" جعفر پناهی نيز در ونيز حضور داشته باشد.

جورجيو جوزتی، نماينده ارشد بخش "روز مؤلفان" جشنواره ونيز، پيشتر در مورد حضور پناهی در جشنواره گفته بود: "عميقاً اميدوارم که آقای پناهی بتواند در ونيز در کنار ما باشد تا ۱۰ سال پس از زمانی که به خاطر فيلم دايره برنده شير طلايی شد، به حق و کمال از جانب آنانی که به سينما عشق می‌ورزند، مورد تحسين واقع شو"».

"آکاردئون" بخش مختصری از فيلم بلند در دست ساخت آقای پناهی به نام "آنگاه و اکنون؛ ورای مرز‌ها و تفاوت‌ها" است که بر اساس اصل ۱۸ اعلاميه جهانی حقوق بشر که آزادی انديشه، فکر و مذهب را حق هر فرد می‌داند، ساخته شده است.

جعفر پناهی در "آکاردئون" دو نوازنده دوره‌گرد در تهران را به تصوير می‌کشد که بر حسب اتفاق آکاردئون خود را گم می‌کنند.

جعفر پناهی مهرماه سال ۸۸ قرار بود به پاريس سفرکند اما از خروج او از ايران جلوگيری و گذرنامه وی توقيف شد.

جشنواره فيلم ونيز اول سپتامبر آغاز شد و در تاريخ ۱۱ سپتامبر پس از يازده روز، با اکران فيلم «طوفان» اثر جولی تايمور، کارگردان آمريکايی به کار خود پايان خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016