سه شنبه 30 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه فارس، نسب آنلاين

محمدباقر ولدان، رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه استان فارس، روز شنبه ۲۷ شهريور ۸۹ با حکم دادستان ويژه روحانيت شيراز بازداشت شده است.
دليل بازداشت او، «هدايت حمله به مسجد قبا» اعلام شده است.
مسجد قبا در تاريخ ۱۲ شهريور امسال مورد حمله مخالفان آيت‌ الله دستغيب قرار گرفت. سلسله سخنرانی های آيت الله دستغيب در ماه رمضان که در مسجد قبا (آتشی ها) و در انتقاد به سياست های کنونی حکومت ايران انجام شد، خشم حاميان دولت را در پی داشت.
ولدان که از منتقدان آيت‌ الله علی محمد دستغيب، مرجع تقليد ساکن شيراز است؛ سال گذشته نيز گفته بود «شايد دستغيب دچار اختلال روحی و روانی شده باشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تحليل خبر:
برای بسياری اين پرسش مطرح می شود که چگونه يک روحانی منسوب به حکومت بازداشت شده است؟
شورای سياستگذاری ائمه جمعه از جمله نهادهايی است که رئيس آن را رهبر ايران منصوب می کند و روسای سازمان های استانی آن نيز توسط رئيس شورای سياستگذاری سراسر کشور انتخاب می شوند. حال چگونه يک فرد منسوب به حکومت و از منتقدان مخالفان دولت بازداشت شده است؟

يکم- خبرهای تاييد نشده حاکی از آن است که پس از حمله ۱۲ شهريور به مسجد قبا، فيلم اين حمله به دفتر رهبر ايران رسيده است. فيلم اين حمله سبب شده که رهبر ايران خواهان برخورد با حمله کنندگان به مسجد قبا شود.
اين تحليل چندان دور از ذهن نيست. چون اساسا برخورد با يک مقام بلندپايه در اين سطح که به حکومت منتسب است به سادگی امکان پذير نيست و قاعدتا بايد دستور از سطح بالاتری خارج از استان فارس صادر شده باشد.
دوم- پس از اينکه روح الله احمدزاده که اصالتا کرمانی است، به عنوان استاندار فارس معرفی شد؛ برخی از اصولگرايان با او و همچنين حسين قاسمی، فرماندار شيراز اختلاف جدی پيدا کردند.
در جريان اتفاقات مسجد قبا نيز احمدزاده و قاسمی با حمله به اين مسجد مخالفت کردند. در سوی مقابل اين دو مقام اجرايی، محمدباقر ولدان و ابوالقاسم عليزاده، نماينده ولی فقيه در سپاه فارس قرار داشتند که از موافقان بستن مسجد قبا بودند.
عليزاده حتی در جريان حمله به مسجد قبا(۱۲شهريور) به شدت از حسين قاسمی، فرماندار شيراز انتقاد کرد.
اختلافات گسترده اصولگرايان سنتی شيراز با مقامات اجرايی در اين شهر، سبب شده که مخالفان آيت الله دستغيب نتوانند به خواسته خود که تعطيل کردن مسجد قبا است، برسند. اين اختلافات کار را برای برخورد با طيف ولدان راحت تر کرده است.

http://nasabonline.blogspot.com/2010/09/blog-post_21.html


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016