سه شنبه 6 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هرميداس باوند: اظهارات احمدی‌نژاد درباره ۱۱ سپتامبر با منافع ملی ايران سازگار نيست، فرارو

فرارو- يک تحليل‌‌گر مسايل بين الملل اظهارات احمدی‌نژاد درباره ۱۱ سپتامبر را با منافع ملی ايران ناسازگار دانست و عنوان کرد: «ايران بيش از همه از حادثه ۱۱ سپتامبر منتفع شد.» به عقيده وی همچنين اين سخنان فضای مذاکرات آتی ايران با ۱+۵ را تيره خواهد کرد.

باراک اوباما در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد درباره حادثه ۱۱ سپتامبر، اين سخنان را "موهن و غير قابل قبول" توصيف کرد.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گمانه‌هايی را درباره حادثه ۱۱ سپتامبر مطرح کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهور با عنوان کردن اينکه يکی از گمانه‌ها اين است که ۱۱ سپتامبر را بخشی از حاکمان آمريکا رقم زدند، خشم مقامات آمريکايی را برانگيخت.

از سوی ديگر قرار است در ماه اکتبر مذاکرات ايران با کشورهای ۱+۵ از سر گرفته شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که اظهارات جنجالی رئيس جمهور در نيويورک تاثير مثبتی بر روی مذاکرات آتی ايران با ۱+۵ خواهد گذاشت.

داوود هرميداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار فرارو در اين باره گفت: «اظهار نظرهای احمدی‌نژاد درباره ۱۱ سپتامبر با منافع ملی ايران سازگار نبود. به ما ارتباطی ندارد که چه کسی ۱۱ سپتامبر را آفريد.»

وی افزود: «ايران بيش از همه از حادثه ۱۱ سپتامبر منتفع شد. چون يکی از نتايج ۱۱ سپتامبر سرکوب طالبان و القاعده بود و باعث شد ايران که در افغانستان خلع جايگاه شده بود دوباره به فضای افغانستان بازگردد.»

باوند ادامه داد: «از ديگر نتايج اين حادثه که به نفع ايران بود سرنگونی رژيم صدام است. اکنون ايران در عراق صاحب نفوذ شده است. در ضمن روند ۱۱ سپتامبر سبب شد که ارزش‌های در حال گسترش سلفی گری مهار شود.»

اين کارشناس مسايل خارجی درباره بازتاب سخنان رئيس جمهور در سازمان ملل اظهار کرد: «بازتاب عمده اين اظهارات در ميان افکار عمومی آمريکا و کنگره اين کشور نمايان خواهد شد و گنگره موضع شديدتری در قبال ايران در پيش خواهد گرفت.»

اين استاد دانشگاه درباره درخواست تعدادی از نمايندگان کنگره از اوباما برای اقدام فوری عليه ايران گفت: «اوباما واکنش فوری از خود نشان نمی‌دهد ولی اين اظهارات در بلند مدت تاثيرگذار خود را خواهد گذاشت.»

باوند همچنين درباره انجام مذاکرات ۵+۱ با ايران گفت که رسيدگی به مسئله هسته‌ای ايران به درخواست شورای امنيت انجام می‌گيرد و مذاکرات دير يا زود بايد صورت پذيرد.

وی با بيان اينکه اظهارات احمدی‌نژاد درباره ۱۱ سپتامبر حاکی از يک موضع عدم آمادگی برای حل مسايل تبيين خواهد شد، گفت: «هرچند که ماهيت مسئله هسته‌ای دارای اولويت ويژه‌ای است ولی بی ترديد اين اظهارات تا حدودی فضای مذاکرات را تيره می‌کند.»

اين تحليل‌گر مسايل بين الملل با اشاره به نقش هيلاری کلينتون در پرونده هسته‌ای ايران بيان کرد: «آقای اوباما پيگيری پرونده هسته ای ايران را به خانم کلينتون تفويض کرده است. با توجه به مواضعی که اوباما در آغاز رياست جمهوری‌اش اتخاذ کرده شايد چندان مايل نباشد که تصميماتی خيلی شديدی عليه ايران گرفته شود.»

وی در توضيح بيشتر اين مسئله افزود: «معنای اين تفويض اين است که اگر در پرتو نظرات کنگره، خط و مشی‌ شديدی عليه ايران اتخاذ شود، بدين وسيله اوباما خود را از اين خط و مشی برکنار می‌کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016