چهارشنبه 7 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: جالب است برخی که در براندازی شرکت داشتند باز هم طلبکارند، ايسنا

- تحريم‌ها هيچ اثری نداشته است

رييس جمهور، اغماض و لاپوشی در اجرای عدالت را نقطه مقابل پايداری جامعه‌ی اسلامی دانست.


نمازجمعه تمرين ولايتمداری در جامعه است

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، احمدی‌نژاد در بيست و يکمين گردهمايی ائمه‌ی جمعه درباره‌ی نمازجمعه و نقش آن در جامعه، گفت: نقش نمازجمعه سياسی، اجتماعی و تربيتی است و البته بخش‌ها و آثار اجتماعی نمازجمعه را می‌توان در دو سرفصل خلاصه کرد. نمازجمعه رکن حاکميت اسلامی و از ارکان اداره‌ی جامعه‌ی اسلامی است. البته نمازجمعه تنها خطبه و نماز نيست. نمازجمعه يک نماز معمولی نيست، بلکه يک جريان پيوسته در حاکميت اسلامی است. ارزش‌های الهی جز از طريق نمازجمعه نمی‌تواند به جامعه منتقل شود.

وی افزود: يکی از دو نقشی که گفتم تجديد عهد و تمرين ولايت‌مداری است که نمازجمعه می‌تواند در جامعه آن را ترويج و تقويت کند. نمازجمعه تجديد ميثاق و اعلام حضور ، آمادگی و انتظار است. نمازجمعه مشارکت در اداره‌ی جامعه است. در جامعه‌ی اسلامی بدون احساس مسووليت و مشارکت آحاد مردم کاری از پيش نمی‌رود. حتی ارزش‌های الهی نيز بدون اراده‌ی مردم حاکم نخواهد شد. حيات طيبه وقتی محقق می‌شود که آحاد مردم در اداره‌ی کشور و برپايی ارزش‌های الهی نقش فعالی داشته باشند. بر همين اساس معتقدم نمازجمعه تمرين ولايتمداری در جامعه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور در ادامه گفت: نقش ديگری که نمازجمعه دارد جاری کردن اراده‌ی ولايت در جامعه‌ی اسلامی است. در جامعه‌ی اسلامی همه‌ی نهادها متصل به ولايت هستند، اما ما بايد افق ديدمان را بالاتر از جامعه‌ی اسلامی ببريم. بايد کاری کنيم که در جامعه‌ی جهانی که برپا می‌شود اراده و انديشه‌های ولايت از طريق رکن نمازجمعه منتشر شود.

احمدی نژاد با اشاره به اهميت نماز جمعه، گفت:. فرق حاکميت الهی با حکومت‌های ديگر در اين است که آنها تشکل‌هايی مانند احزاب را دارند، اما تشکلی مانند نمازجمعه که بر محوريت ولايت و يگانه‌پرستی تشکيل می‌شود، در آنجا وجود ندارد. در جوامع ديگر هم سازماندهی وجود دارد، اما در سازماندهی آنها ولايت و ارزش‌های الهی حضور ندارند.

احمدی‌نژاد در ادامه با تشکر از تلاش‌های شورای سياست‌گذاری ائمه‌ی جمعه در توسعه‌ی نمازهای جمعه در شهرستان‌ها، گفت: بايد کاری کنيم که هيچ نقطه‌ای و هيچ اجتماعی در کشور نباشد که خالی از نمازجمعه بماند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با طرح اين سوال که فلسفه‌ی حکومت اسلامی چيست؟ گفت: آيا حکومت اسلامی هم مثل ساير حکومت‌هاست که عده‌ای حاکم شوند و مسووليت‌ها را بين خود تقسيم کنند و بعد از مدتی به چند دسته تقسيم شوند و حکومت در ميان آنها جابجا شود، يا خدای نکرده عده‌ای حکومت را فرصتی برای تامين خودخواهی‌ها و تفاخرهای مادی و پر کردن جيب‌ها و حساب‌های خود بدانند. يا خودخواهی‌ها و قدرت‌طلبی‌ها و برتری‌جويی‌های خود را به نام حکومت اسلامی مستقر کنند؟

وی تاکيد کرد: به گمان من ماموريت حکومت اسلامی تربيت انسان است و حذف موانعی که در برابر شکوفايی انسان‌ها وجود دارد. حکومت اسلامی بايد فرصت شکوفايی را در اختيار انسان‌ها قرار دهد تا انسان تجلی اسماء الهی شود. حکومت بايد به مردم کمک کند تا به قله‌های کمال برسند. بر همين اساس اوج آرمان ما تحقق حکومت جهانی است که در آن انسان‌ها متکامل و عقل‌ها کامل شوند و افق انسان‌ها به آسمان پر بکشد.

رييس‌جمهور کشورمان در ادامه گفت: دومين ماموريت حکومت اسلامی برپايی عدالت است. عدالت از عوامل اصلی تربيت انسان‌ها است. حاکميت اسلامی بدون عدالت بی‌معناست و برپايی عدالت جزء ماموريت‌های اصلی حکومت اسلامی است. در حکومت اسلامی بناست استعدادها پرورش يابند و اين مسئله بدون اجرای عدالت محال است. البته به شما بگويم اجرای عدالت خيلی سخت است؛ چرا که انسان‌ها بايد عدالت را از درون خود شروع کنند و از نزديکان خود اجرای عدالت را شروع کنند.

وی تصريح کرد : به عبارتی اجرای عدالت يعنی درهم شکستن همه‌ی تعلقات و دلبستگی‌ها. اگر در اجرای عدالت اغماض و لاپوشی صورت گيرد به پايداری جامعه‌ی اسلامی هيچ کمکی نخواهد شد. هر جا عدالت اجرا شود، گويی به پايه‌های حکومت اسلامی بتن تزريق شده است و هر چه از اجرای عدالت چشم‌پوشی شود به حکومت اسلامی ضربه خواهد خورد.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود، گفت: من در جايی گفتم که تربيت يعنی حرکت دادن انسان از نقطه‌ی "الف" به نقطه‌ی "ب" در صورتی که نقطه‌ی "ب" از "الف" بالاتر باشد، اما بايد معلوم باشد که ما جامعه را به کجا می‌خواهيم، ببريم و نقطه‌ی هدف چه ويژگی‌هايی دارد. بايد مسير و معيارهای حرکت در نقطه‌ی هدف روشن باشد. به عبارتی مهمترين عنصر برای حرکت جامعه به سمت تربيت اين است که تصويری از جامعه‌ی هدف ارائه دهيم. در اين زمينه غربی‌ها کار خود را ساده کرده‌اند. آنها تصوير ساده‌ای از انسان و جامعه‌ی هدف که همانا جامعه‌ی ليبراليستی است را ارائه کرده‌اند که اوج اين جامعه را می‌توان در جامعه‌ی آمريکا ديد، اما با اين‌که بهترين ارزش‌های الهی را داريم و بهترين جامعه‌ی هدف را داريم، نتوانسته‌ايم آن را برای جامعه ترسيم کنيم، اما بايد بدانيم که بدون معرفی جامعه‌ی مهدوی امکان شرکت دادن مردم به اين سو وجود ندارد.

احمدی‌نژاد در ادامه با تاکيد بر نقش ولايت در جامعه، تصريح کرد: ولايت فقيه تشکيل شد، تا دست جامعه را در دست امام بگذارد و افق را به سمت جامعه‌ی مهدوی حرکت دهد. زمانی بود که برخی می‌خواستند با برنامه‌های اقتصادی نظام سرمايه‌داری به سمت جامعه‌ی مهدوی حرکت کنند، اما چنين چيزی امکانپذير نيست. اقتصاد را بايد با الگوهای مهدوی ترسيم کرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود، گفت: بسياری از فعالان سياسی الان نيز ذهن‌شان پر از طراحی‌هايی است که برای کسب قدرت در سر دارند. به همين دليل است که تخريب‌ها و تنش‌ها و اصطکاک‌ها به وجود می‌آيد


بايدکسانی که تجاسر و پررويی می‌کنند مهار شوند

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به تحريم‌های استکبار جهانی عليه ملت ما، گفت: آنها خودشان مايوس هستند، اما ما را تحريم کرده‌اند و می‌خواهند روحيه‌ی ملت ما را بشکنند. در جنگ عظيم رسانه‌ای که راه انداخته‌اند می‌گويند تحريم‌ها پدر ملت ايران را در می‌آورد. در نيويورک اين نکته را به من گفتند و من هم در جواب‌شان گفتم، پدر خودتان در می‌آيد، اما آنها به عنوان سند چيزی نداشتند که در اثبات ادعايشان ارائه کنند. تنها به سخنان برخی افراد در داخل اشاره می‌کردند و آن را به عنوان سند می‌آوردند. اما همه بايد بدانند که ماموريت اصلی ما بردن جامعه به سمت جامعه‌ی مهدوی می‌باشد.

رييس‌جمهور گفت: در جامعه‌ی ما عده‌ای هستند که برای خودشان حقوق فوق‌العاده و مسووليت قائل هستند، جالب است که برخی از اينها در براندازی شرکت کردند و باز هم طلبکارند.

احمدی‌نژاد در ادامه با طرح اين سوال که بستر انتقال ارزش‌های الهی و اخلاق الهی چيست؟ تصريح کرد: بايد مردم را دوست داشت، والا هيچ ارزش الهی به مردم منتقل نمی‌شود. ممکن است کسی ۱۰۰ جلسه در کلاس‌های اخلاق شرکت کند و برايش هيچ اتفاقی نيفتد، اما با يک نگاه امام متحول شود. علت اين‌که پيامبر موفق بود به خاطر اين بود که تمام وجودش عشق به انسان بود. او اهل ظاهرسازی و فريب نبود. حکومت اسلامی هم برای اين‌که بتواند به اهداف خود برسد بايد عاشق مردم باشد. البته منظور من قاطبه‌ی مردم است .

وی تصريح کرد:اگر بعضی تجاسر و پررويی کنند و يا دست به تخريب بزنند، بايد مهار شوند؛ اما اگر قرار است در نوع انسان در جامعه‌ی اسلامی تحول ايجاد شود، اين نيازمند محبت است و منشا و مجرای آن عشق و محبت است.

رييس‌جمهور کشورمان در بخش ديگری از سخنان خود، گفت: منشا محبت هم امامت و ولايت است. بدون اتصال به امامت و ولايت هيچ خوبی در جامعه جاری نخواهد شد. تربيت بدون عشق به امام محال است. اجرای عدالت هم بدون اتصال به سلسله مراتب امامت محال است. بر همين اساس است که اعتقاد به امام و انتظار برای ظهور امام برای ما اهميت پيدا می‌کند.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی در جامعه، گفت: منشا اين مشکلات آنجاست که يک انسان از عشق به امام و ولايت خالی شود. هر چقدر از امام دور شوند، بيشتر تحت تاثير مشکلات فرهنگی قرار می‌گيرند. به همين دليل بايد محور کار فرهنگی و کارهای تربيتی عشق به امام باشد. آن کاری که به اين سو نيايد تربيتی نيست. همه‌ی عظمت جمهوری اسلامی هم در ماندگاری‌اش در اتصال به امام است. به همين دليل است که شکست ندارد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به تشکيل انقلاب اسلامی، گفت: بعد از چند هزار سال از زحمات انبياء و اوليای الهی يک انفجار و يک اتفاق مهم در جهان ايجاد شد که همانا انقلاب اسلامی بود. بر اساس اين اتفاق بود که منحنی زندگی بشر که رو به سقوط می‌رفت، تغيير مسير داد و در اوج ياس و نااميدی همه‌ی ملت‌ها و بسياری از مجاهدان جمهوری اسلامی برپا شد و امام آمد. جمهوری اسلامی در ادامه‌ی ماموريت انبياست و آمده تا جامعه‌ی بشری را يک گام جلو ببرد و بزرگ‌ترين مانع جمهوری اسلامی حکومت استکباری است. استکباری که از هر زمانی قوی‌تر، قدرتمندتر و اثرگذارتر است. کشتارهايی که در ۱۰۰ سال اخير توسط اين استکبار انجام شده چند برابر ساير دوره‌های تاريخی است.

رييس‌جمهور ادامه داد: در گذشته مردم می‌دانستند که استکبار چگونه آنها را غارت می‌کند، اما امروز ساختارها را طوری طراحی کرده‌اند که برخی از مردم با اشتياق پول‌های خود را در اختيار آنها قرار می‌دهند. طبق گزارش‌هايی که در دولت آمريکا منتشر شده در ۳۰ سال گذشته آمريکايی‌ها به بهانه‌ی اين‌که کارشان علمی است، پشتوانه‌ی پول خود را از طلا به توليد داخلی منتقل کرده‌اند و با اين حساب توانستند ۳۰ هزار ميليارد دلار دارايی‌های کاغذی و غيرواقعی در دنيا ايجاد و منتشر کنند. آنها با اين کار توانستند جيب‌های مردم دنيا را با اين پول‌ها پر کنند و از آنها کالاهايشان را بگيرند.

احمدی‌نژاد افزود: امسال هم که دولت آمريکا اعلام کرده هزار و ۴۸۰ ميليارد دلار کسری بودجه دارد، اين مقدار را از جيب ملت‌ها جبران خواهد کرد. آنها برای غارت مردم و پيشبرد سياست‌هايشان از طراحی‌های بسيار قوی‌ای استفاده می‌کنند، شما ببينيد با جعل و فريبکاری ۶۰ سال پيش سرزمينی را اشغال کردند و جنگ و ترور راه انداختند، اما هر کسی در مقابل آنها مقاومت می‌کند، را به جهان تروريست و جنايتکار معرفی می‌کنند.

وی افزود: خدا، پيامبر و همه‌ی مقدسات را کنار گذاشته‌اند و قرآن را آتش می‌زنند ، اما در شورای امنيت تصويب می‌کنند که هيچکس حق ندارد از هولوکاست انتقاد کند و هولوکاست را مقدس کرده‌اند. ۳۰ سال پيش جنگی عليه ملت ما تحميل کردند، در حالی که دست ما خالی بود و حتی سيم خاردار هم نداشتيم و تجهيزات‌مان هم سهميه‌بندی بود. سرزمين ما در اشغال بود، اما ما را به عنوان متجاوز و جنگ‌طلب معرفی کرده بودند، اما امروز به فضل الهی جرثومه‌ی استکبار در حال فرو ريختن است و به واسطه‌ی انقلاب و ايستادگی رهبری عزيز انقلاب و آگاهی، امروز همه‌ی معادلات عوض شده است. امروز جمهوری در مرکز قدرت‌نمايی آمريکا موجوديت آمريکا را زير سوال می‌برد و آنها هم هيچکاری نمی‌توانند، انجام دهند.

وی گفت: من در آمريکا به آنها گفتم که سال‌هاست زبانتان دراز است و گوش‌هايتان به اندازه‌ی يک فندق است، اما از اين به بعد بايد زبانتان کوتاه شود و گوش‌هايتان دراز شود و حالا حالاها بايد بشنويد، آنجا دو کلمه حرف زدم به هم ريختند.

احمدی‌نژاد به مصاحبه‌هايش با رسانه‌های آمريکايی اشاره کرد و گفت: در اين مصاحبه‌ها گويی با مسوولان آمريکا سخن می‌گفتم. برخلاف ادعاهايی که دارند، حتی يک رسانه‌ی مستقل هم آنجا وجود ندارد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود، با تاکيد بر ادامه‌ی مصلی و مسجد ساختن، گفت: ما در اين زمينه به شما کمک خواهيم کرد، اما بدانيد اسلام تا امروز با اتکاء به ساختمان و تجهيزات جلو نيامده، بلکه با عشق، فداکاری مجاهدت پيش رفته است.

وی با بيان اين‌که دعوای امروز در دنيا دعوای اراده‌هاست نه تجهيزات، تصريح کرد: عناصر استکبار وقتی ما را تحريم کردند، گفتند که بعد از ۱۸ ماه تا دو سال اگر ديديم تحريم‌ها اثر نمی‌گذارد، به ايران هجوم می‌آوريم. من در نيويورک در ۱۳ جلسه اعلام کردم که هر غلطی می‌خواهيد دو سال ديگر انجام دهيد، همين الان انجام دهيد.

وی ادامه داد: تحريم‌ها هيچ اثری نداشته است و آنها می‌خواستند در اين سفر روحيه‌ی ما را بشکنند که به فضل الهی نتوانستند. در سال اولی که من آمده بودم، می‌گفتند انقلاب ديگر تمام شد. حتی در تهران هم اين را می‌گفتند، اما در همان سال وقتی به آنجا رفتم، سخنم اين بود که انقلاب زنده است، اما در سال‌های بعد وقتی به نيويورک رفتم سخنان من تغيير نکرده است. اين خيلی مهم است که در مرکز حاکميت نظام مادی که ده‌ها سال است تبليغ می‌شود خدا و ارزش‌های الهی کنار گذاشته شود، گروهی از ايران آنجا بروند و فرياد بزنند که تنها راه نجات بازگشت به راه انبيای الهی است. اين يک اتفاق مهم است.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود، گفت: امروز تغييرخواهی در جهان به يک مطالبه‌ی عمومی تبديل شده است و آرايش سياسی و تبليغاتی دشمن در برابر جمهوری اسلامی درهم شکسته است. به همين دليل است که يکی از رسانه‌های غربی که متعلق به وزارت دفاع آمريکاست و خبرنگارش که فردی بسيار هتاک و بی‌ادب است، در ابتدا به تمام رسانه‌های ديگر توصيه می‌کرد که با ما صحبت نکنند، اما وقتی آنجا بوديم سه روز در هتل ما منتظر بود تا به او وقتی بدهيم که مصاحبه کند.

وی افزود : همه‌ی نمايندگان رسانه‌ها در آنجا سوال‌هايشان دستوری بود، تنها با سرتيترهای متفاوت اين سوال‌ها را از ما می‌پرسيدند. در غرب ۶۰ فيلم عليه ظهور ساخته‌اند. فيلم‌هايی که آنقدر قوی است که می‌تواند چشم‌ها و گوش‌های آدم‌ها را تسخير کند، آنها می‌خواهند که القاء کنند ظهور يعنی کشتار مردم جهان. آن خبرنگار هتاک هم در مصاحبه‌ی خود از من درباره‌ی حضرت مهدی پرسيد که من هم دقايقی موفق شدم از تريبون استکباری آن رسانه در تعريف از حضرت مهدی سخن بگويم. امروز به لطف خدا اين رسانه‌ها از اثرگذاری بر مردم دنيا عاجز هستند.

رييس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان خود در شورای امنيت درباره‌ی ۱۱ سپتامبر، گفت: آنها می‌خواهند از ۱۱ سپتامبر چيزی شبيه هولوکاست بسازند و با استفاده از آن به ملت‌های ديگر حمله کنند و شهرها را بمباران کنند. هم‌اکنون در افغانستان به خاطر تنها چند فرد متهم به اقدامات تروريستی يک شهر را بمباران می‌کنند. حتی بهانه‌ی آنها برای حمله به افغانستان هم تنها ادعای حضور تروريست‌ها در اين کشور بود. اين در حالی است که در ماجرای ريگی به رييس سازمان ملل نامه نوشتم و با اشاره به مستندات موجود و اعترافات ريگی مبنی بر دست داشتن استکبار در کشتار مردم خواستار تشکيل يک کميته‌ی حقيقت‌ياب و مجازات عاملان اين جنايت‌ها بودم که البته رييس سازمان ملل کاره‌ای نيست و حتی به اندازه‌ی يک کارمند دولت ما اختيارات ندارد.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: من در نيويورک در چندين جلسه شرکت کردم که البته مشروح اين ديدارها را به زودی در تلويزيون خواهم گفت. در يکی از اين ملاقات‌ها برخی از افراد در آنجا سخنرانی‌های عجيبی کردند، شبيه سخنانی که شما در جمع بسيجيان می‌گوييد. امروز بيداری تا عمق مردم آمريکا نفوذ کرده و دولت آمريکا منفعل و سردرگم است و به فضل الهی همچون گذشته انقلاب ما با تدبير و استحکام حرکت می‌کند. مهمترين جنگ آنها با ما جنگ روانی است و متاسفانه برخی هم در داخل با آنها همراهی می‌کنند. سران استکبار خودباوری خود را از دست داده‌اند و به اذعان بسياری آن روز که من در سازمان ملل سخنرانی کردم، سخنان سخنران صبح منفعلانه بود و سخنرانی بعدازظهر اميدآفرين و از موضع قدرت بود.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به مسووليت علما، گفت: من اهل گله کردن نيستم. علما زحمات بسياری کشيده‌اند، اما امروز بايد بدانند که دنيا با چه مشکلاتی مواجه است و چالش‌های فکری‌اش چيست. بجز ايران هيچ‌کجا نيست که متصل به سرچشمه باشد. اين علما هستند که بايد کار فرهنگی بکنند، کار دولت نيست. بايد افق را بالا ببريم. امروز اثرات کارهای ما جهانی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شما ديديد که در ماجرای اين خانم در آنجا چه مباحثی مطرح کردند، چهار ميليون صفحه در يکی از سايت‌ها ايجاد کرده بودند. تمام عظمت جمهوری اسلامی را روی يک اقدام می‌خواهند زير سوال ببرند.

رييس‌جمهور همچنين گفت: آنها دست‌شان خالی است. چشم به برخی اقدامات در گوشه و کنار دوخته‌اند والا در انديشه‌ی اسلامی حرفی برای گفتن ندارند، ما بايد نگاه‌مان جهانی باشد؛ چرا که مسووليت‌هايمان هم جهانی است و بايد خود را برای پاسخگويی در حکومت مهدی که در راه است مجهز کنيم. البته وقتی اين سخنان را مطرح می‌کنيم، برخی به ما متلک می‌اندازند، اما سطح فکری آنها همين قدر است. ما با اين اعتقادات زنده هستيم. رزمندگان ما هم بر اساس همين اعتقادات بود که روی مين رفتند و با استفاده از همين اعتقادات است که استکبار جهانی در حال درهم شکستن است.

در ادامه‌ی اين مراسم دبير اين همايش با اشاره به برخی مسائل موجود در کشور و همچنين مصوباتی که هيات دولت سال گذشته در گردهمايی ائمه جمعه داشت، از رييس‌جمهور خواست که درباره‌ی برخی مسائل توضيح دهد.

همچنين در ادامه‌ی مراسم رييس‌جمهور به برخی سوالات حاضران پاسخ داد.

رييس‌جمهور در اين بخش درباره‌ی هدفمند کردن يارانه‌ها، کمک‌های دولت به مصلی‌سازی و همچنين هزينه‌های آب و برق مصلی‌ها و نيز برخی مسائل فرهنگی و مواضعی که دولت در اين زمينه داشته است با ائمه جمعه سخن گفت.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم وزرای اطلاعات، فرهنگ و کشور نيز شرکت کرده بودند و پيش از سخنان رييس‌جمهور نيز حجت‌الاسلام سيدرضا تقوی به ارائه‌ی گزارشی از فعاليت‌های شورای سياست‌گذاری ائمه جمعه پرداخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016