چهارشنبه 7 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: يارانه‌ نشريات با توجه به موضع‌گيری‌هايشان به آن ها پرداخت می‌شود، ايسنا

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين مطلب که وضعيت فرهنگی و هنری کشور ايده‌آ‌ل نيست، اظهار کرد: همان‌طور که در موارد ضعف کارهايمان به ما انتقاد می‌شود توقع داريم تا در موارد قوت از ما حمايت گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد حسينی در اولين روز از بيست و يکمين گردهمايی ائمه جمعه کشور گفت: عليرغم تلاش‌هايی که صورت گرفته و عزم و اراده جدی که وجود دارد، ولی در زمينه وضعيت فرهنگ و هنر در سطح جامعه وضعيت ايده‌آلی نداريم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ و هنر موجود در کشور بايد مطابق با فرهنگ اسلامی باشد و بايد دانست که کار در اين عرصه دشوار است و اقدامات متعددی از جهت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اين زمينه صورت می‌گيرد.

وی با بيان اين مطلب که در حال حاضر در دستگاه‌های مختلف کشور رويکردی دينی و مديرانی دلسوز و متعهد وجود دارند، گفت: ما از نقطه نظرات جديد در اين عرصه استقبال می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با پرداختن به بحث ضوابط نشر کتاب در کشور گفت: با تصميمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصويب رسيد ديگر از اين پس مشخص شد که چه کتابی با چه ضوابطی بايد به چاپ برسد و ما برای اين کار هيات رسيدگی نيز در نظر گرفتيم.

وی گفت: ‌در عرصه مطبوعات نيز يارانه‌ها با توجه به موضع‌گيری نشريات مختلف به آن‌ها اختصاص خواهد يافت و ما نمی‌توانيم به نشريه‌ای که در خلاف جهت اهداف نظام حرکت می‌کند کمکی کنيم و من بايد بگويم که از نشريات، کتاب‌ها و فيلم‌هايی که برخلاف اهداف نظام حرکت می‌کنند، هيچ حمايتی نخواهيم کرد و در مقابل آن در راستای تقويت مطبوعاتی که در جهت اين اهداف حرکت می‌کنند گام برخواهيم داشت.

وی با اشاره به برگزاری نمايشگاه‌های مختلف کتاب در سطح استان‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به برگزاری نمايشگاه بين‌المللی قرآن کريم اشاره کرد و گفت: امسال کارهای خوبی در اين نمايشگاه عرضه شد و کميته‌ای از سوی مراجع قم به بررسی کتاب‌ها پرداختند تا آثاری که به ترويج انديشه‌های کاذب و انحرافی در سطح جامعه می‌پرداختند در اين نمايشگاه عرضه نشوند و آيت‌الله سبحانی در پی اين حرکت به صورت مکتوب از ما قدردانی کردند.

حسينی گفت: در مورد جريانات سال گذشته که پس از انتخابات رخ داد نيز کتاب‌ها و آثار مختلفی در اين زمينه به چاپ رسيده و خواهد رسيد. در زمينه عفاف و حجاب نيز در سال گذشته حدود هشتاد اثر به چاپ رسيد که فقط در شش ماه امسال اين تعداد به ۱۱۴ عنوان کتاب رسيده است.

وی با اشاره به فعاليت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه صنعت سينما گفت: در اين عرصه دشمنان ما سرمايه‌گذاری‌های کلانی می‌کنند و در تهيه آثاری غير از زمينه‌های سياسی در مورد توليد فيلم و سريال برای جذب افراد اهتمام ويژه‌ای دارند.

حسينی با بيان اين مطلب که وقتی محتوا درست نباشد بقيه کارها نيز تاثير چندانی ندارد، گفت: ما درصدد دسته‌بندی موضوعات مختلف جهت توليد آثار سينمايی هستيم و درصدد تهيه آثاری بر مبنای موضوعات قرآنی هستيم که از جمله آن‌ها می‌توان به توليد فيلم ملک سليمان اشاره کرد که هم‌اکنون در حال اکران است و درصدد هستيم تا قسمت‌های دو و سه آن نيز توليد شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين مطلب که ما نمی‌توانيم در زمينه فعاليت در عرصه سينما صورت مساله را حذف کنيم و در اين عرصه به فعاليت نپردازيم، گفت: اين امکان‌پذير نيست زيرا بايد حرفی برای گفتن در اين زمينه داشته باشيم و در غير اين صورت در اين عرصه دشمنان ما عرصه را از آنچه که هست بر ما تنگ‌تر می‌کنند.

حسينی با اشاره به ملاقات‌هايی که در سفر اخير خود با فعالان ضدجنگ داشته است، اظهار کرد: دنيا هم‌اکنون آمادگی انتقال پيام انقلاب ما را دارد و برخی از اين افرادی که گفته شد، حتی در برخی مواقع روحيات انقلابی بيش از آنچه که برخی در داخل کشور دارند، را داشتند.

وی گفت: ما هم‌اکنون درصدد بررسی فيلم‌نامه‌های آثار سينمايی هستيم و بايد بگويم که در عرصه موسيقی و ديگر فعاليت‌های هنری نيز ما نظرات مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب قرار می‌دهيم و درخواست ما اين است که از ارائه نظرات شخصی در اين عرصه اجتناب شود.

وی گفت: ما امسال در زمينه فعاليت‌های قرآنی به برگزاری منظومه جشنواره‌های قرآنی آيات در تمامی رشته‌ها با مضامين قرآنی پرداخته‌ايم و از جمله ديگر فعاليت‌های ما نيز برگزاری جشنواره رضوی است که از ۳۱ کشور در آن شرکت کردند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ما زمينه را فراهم کنيم امکان انحراف کمتر می‌شود و افراد نيز جهت خواهند گرفت.

وی خطاب به ائمه جمعه حاضر در اين مراسم گفت: شما می‌توانيد در کنار مصلاهای خود به فعاليت‌های قرآنی و فرهنگی پرداخته و در اين زمينه به ايجاد موسساتی بپردازيد و برای تسهيل در اين امر می‌توانيد درخواست‌های خود را به ما ارائه دهيد تا نسبت به رسيدگی به آن‌ها در اسرع وقت اقدام نماييم.

وی گفت: ما هم‌اکنون حدود هشت هزار کانون فرهنگی و هنری در سطح مساجد کشور داريم و با برخی از استانداران نيز قرارداد بسته‌ايم تا تمامی مساجد استان‌شان دارای کانون فرهنگی و هنری شوند.

وزير کشور گفت: دشمنان ما از بسيج، ائمه جمعه و کانون‌های فرهنگی و هنری عصبانی هستند پس می‌توان گفت که ما می‌توانيم در کنار هر مصلا يک کانون فرهنگی و هنری برای فعاليت‌های فرهنگی جوانان جامعه‌مان داشته باشيم.

حسينی با بيان اين مطلب که ما هم‌اکنون نزديک به سه هزار نشريه در سطح کشور داريم، گفت: در سال گذشته با برخی مشکلات در اين عرصه روبرو بوديم، زيرا برخی از اين نشريات اهداف دشمن را دنبال می‌کردند و تعداد کسانی که در اين زمينه فعال بودند و به خارج رفتند کم نيستند؛ برخی از آن‌ها هم‌اکنون با وجود ندامت، خجالت می‌کشيدند که به داخل کشور بيايند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما از قوه قضائيه نيز سخت گلايه داريم، زيرا يک روز يک نشريه را توقيف می‌کنيم و فردا يک قاضی آن را رفع توقيف می‌کند و اين با وجود آن است که يک نفر از هفت نفر هيات نظارت نيز نماينده قوه قضائيه است.

وی گفت: همانطور که در مورد موارد ضعف به ما انتقال می‌کنيد، توقع داريم که در برابر نقاط قوت نيز از ما تعريف و حمايت شود.

وی اظهار کرد: يکی از مواردی که ما به طور صريح با آن برخورد کرديم اين بود که تهيه‌کننده‌ يک فيلم در چند روز گذشته در برنامه‌ای به اظهارنظر پرداخت و گفت ای کاش کسانی در عرصه هنری به فعاليت بپردازند اين در حالی است که آن افراد عليه نظام و رهبری اقدام کردند و هم‌اکنون با رضا پهلوی فالوده می‌خورند و ما در پی اين اقدام، پروانه اثر وی را لغو کرديم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016