جمعه 9 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد از سياست‌هاي سينمايي در نامه سرگشاده عسگرپور به وزير ارشاد، ايلنا

به دنبال اظهارات سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيرامون چهاردهمين جشن سينماي ايران و حوادث بعدي آن ،محمد مهدي عسگر پور مدير عامل خانه سينما با ارسال نامه اي توضيحاتي پيرامون اين جشن به وزير ارشاد ارائه كرد

اسناد خود را منتشر كنيد تا براي ما هم اشتياق انتشار اسناد فراهم شود

به گزارش خبرنگار ايلنا متن كامل اين نامه كه نسخهاي از آن در اختيار خبرگزاري ايلنا قرار گرفته است بدين شرح است :



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای دکتر محمد حسيني
وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
سلام عليكم
خداوند را بسيار شاكرم كه بعد از گذشت يك سال از مسئوليت تان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي غير از مباحث كلي كه گفتنشان چندان پيش زمينه و تجربه خاصي لازم ندارد بالاخره سخني در خصوص مسائل صنفي سينما گفتيد و به قاعده "تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد" عيب و هنرتان را نمايانديد .
اينجانب و برخي از اهالي سينما به خوبي مي دانند جنابعالي چه دوره ي سختي را در اين منصب پشت سر مي گذاريد . سختي نه به لحاظ كار تخصصي فراوان و مثلاً تعامل با اهل فرهنگ و هنر كه در اين زمينه كارنامه يك سالتان به وضوح بيانگر ناكامي است، بلكه به لحاظ عدم تمايل ورود به مباحث جدّي و تخصصي و عدم امكان براي مراقبت از فعاليت معاونيني كه افكار عمومي حتي انتصاب آنها را نيز مربوط به شما نمي دانند .برادر محترم از اولين جلسه اي كه با هم داشتيم از صميم قلب برايتان دعا كردم كه در كارتان توفيق زيادي داشته باشيد به دو دليل اول آنكه به نظام عشق مي ورزم، دوم آنكه حس خوبي در شما ديدم و سخت اميدوار بودم كه كارمان با شما به اينجا كشيده نشود .
متأسفم كه بايد بگويم جنابعالي به هيچ عنوان امكان تسلط پيدا كردن به موضوعات مختلف تحت مسئوليتتان را فراهم نكرديد. هم شما هم خدايتان و تا حدي امثال ما مي دانيم كه حداقل در حوزه ي سينما تعداد نشستهاي جدي و تخصصي تان با دست اندركاران به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد.
ولا بد تصور كرديد، مجبوريد كار را به شكل پيمانكاري به معاونانتان از جمله معاونت سينمايي واگذار كنيد. به همين اعتبار و به دليل عدم تعلق خاطر به حوزه هاي مختلف هنري ( نمي گويم فرهنگي چون عنواني است كلي و تفسير بردار) تسلط امروزتان به اوضاع سينما، تئاتر ، موسيقي و هنرهاي تجسمي حدوداً مثل روز اوَلي است كه همديگر را ديديم. همان موقع كه هنوز نامزد احراز پست وزارت بوديد و درخواست كمك كرديد و بنده و تعدادي از اعضاي هيأت مديره خانه سينما و رؤساي صنوف عليرغم فشارهاي زياد آن روزها صادقانه و با برنامه اي مشخص و به قصد تعامل به ديدارتان آمديم. با اين روشي كه در پيش گرفته ايد ده سال بعد هم فرقي به حالتان نخواهد كرد .ممكن است اين اظهارات را شما و برخي به دور از انصاف بدانند ولي بنده حاضرم در جلسه اي با جنابعالي اين را به اثبات برسانم .
اگر جنابعالي نه به عنوان وزير، بلكه بعنوان يك محقق در مورد سينماي بعد از انقلاب اسلامي و سرمايه هايش كه به مدد پيروزي انقلاب شكل گرفت و كارنامه درخشاني هم از خود باقي گذاشته، تحقيق مي كرديد به درستي درمي يافتيد زوايا و برش هاي مهم ديگري وجود دارد كه سخت از آنها غفلت كرده ايد از جمله بايد مي كوشيديد بنيان هاي قدرتمند اين سينما را كه برخي به دليل ناكامي هاي حقيقي و حقوقي آنها را شاه نشين مي خوانند شناسايي كرده و با آنها مرتبط شويد و براي تقويت نظامي كه معلوم نيست شما يا من كداميك بيشتر بر تقويت ان كوشا هستيم با آنها تعامل واقعي و غير خيالي برقرار كنيد. در اين صورت به يقين در دام خرده گيري و بزرگ نمايي در جريان برگزاري يك جشن سينمايي نمي افتاديد.
ما در اين يك سال گذشته كدام جمله مشفقانه ( نمي گويم پدرانه كه امكانش را از خود سلب كرده ايد ) از شما يا مشاور و معاونان تان شنيديم ؟ كدام حركت شما در جهت تقويت نهاد صنفي بوده؟ به جز حذف افراد حاضر كه به گواه مكتوبات و درخواست جلسات سعي در تعامل با شما بودند به چه انديشيديد؟
مگر امثال ما از كجا آمده بودند ؟ مگر شما از كجا آمده ايد؟ مايليد سوابقمان را حداقل از تاريخ 12 بهمن 57 تاكنون با هم مقايسه كنيم ؟
امسال اكثريت مخاطبان و علاقمندان سينما با سليقه ها و گرايشهاي مختلف معتقد بودند كه مجموعاً يكي از بهترين جشن هاي سينماي ايران در طول چند سال گذشته را تجربه كرده اند. تا اينكه بيانيه هيستريك معاونت امور سينمايي تان كه با هدف برهم زدن تمركز مديران و دست اندركاران نسبت به ناكامي هاي پي در پي اخيرشان و عدم توانايي در جذب سينماگران شاخص منتشر شد. بيانيه اي كه به زعم خيلي ها برگرفته از رفتار رئيس جمهور پيشين آمريكا بود كه براي حمله به يك سرزمين خوب است بهانه اي پيدا كني، آنرا بزرگ كني، با دروغ آميخته اش كني، از هجمه رسانه اي هم بهره گيري و به آن سرزمين حمله كرده و آن را اشغال كني!
اي كاش روزي شهامت داشته باشيم و از ملت شريف ايران،شهداي عزيز،جانبازان گرانقدر ، ايثارگران ، مقام معظم رهبري و امام زمان عليه السلام بابت كوتاهي ها وبي كفايتي هايمان در روند پيشرفت و آباداني كشورمان عذر خواهي مي كرديم.
برادر محترم ! اتهامات ايشان بعلاوه اتهامات اخير جنابعالي كه بنده يا امثال من را محرك اصلي و صحنه گردان توطئه بر عليه نظام جمهوري اسلامي خوانديد راذخيره ي آخرت خود مي دانم كه شايد بدينوسيله قدري از گناهانم بخشيده شود. امَا توهين به حضار در آن مراسم كه اتفاقاً برخي از معتمدان شما هم حضور داشتند با اين عنوان كه گول امثال من را خوردند بماند براي شما و ايشان.
براي شما كه قاضي خوبي نبوديد نمي گويم ، براي حافظه تاريخ مي گويم. اولين بيانيه عليه هتك حرمت به قرآن مجيد در حوزه فرهنگ ، در خلال برگزاري نخستين جشن مان صادر شد . آن موقع شما و همكارانتان سرگرم بستن چمدان بوديد و پس از چند روز يكي يكي بيانيه هايشان را دادند . نگاهي به فهرست برندگان جشن وگفته هايشان روي سن بياندازيد تا ببينيد چگونه قاضي عجول و شايد مجبوري هستيد.
اما در مورد مسائل مالي و بودجه خانه سينما نمي گويم كه عدم صداقت زير مجموعه تان جايي براي بحثهاي اين چنيني باقي نگذاشته است .
لطفاً درنگ نكنيد اسنادي كه مي خواهيد بعدها منتشر كنيد را الان منتشر كنيد شايد براي ما هم اشتياقي فراهم شود تا فهرست كمكهايي كه به برخي از خودي هايتان شده را منتشر كنيم .
از سفره ي نظام و متنعم شدن برخي مثل من گفته ايد، شايد تعابير من و شما با هم فرق داشته باشد. سفره اي كه شما و برخي ديگر معمولاً تصوير مي كنيد آدم را ياد و سفره هاي وليمه مي اندازد كه كسي پس از خوردن ناشكري هم بكند و پشت سر صاحب مجلس هم چيزي بگويد . من سفره ي نظام را سفره ي خداوند تلقي مي كنم كه براي همه ي بندگانش بي منت گسترده و شرط بهره مندي بيشتر را ايمان و عمل صالح قرار داده است. سفره نظام نه متعلق به من است كه بابت آن بخواهم از شما حساب بكشم نه متعلق به شما و ديگران. سفره نظام متعلق به همه ماست. اين قدر نگاهتان به لقمه ديگران نباشد، ضمن آنكه محبوبيت در قلب مردم را هم خداوند عطا مي كند نه شما و نه امثال برنامه هاي تلويزيون و شرط آن هم ايمان و عمل صالح است .
" ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن ودّا "
برادر محترم با اينكه قاضي خوبي نبوديد اما همچنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان هستيد. ما در قالب جريان صنفي موظف به تعامل با شما هستيم پس پيشنهاد مي كنم كميته اي حقيقت ياب (البته نه از نوع بين المللي اش) تشكيل شود تا رفتار شما و زير مجموعه تان را با خانه سينما بررسي كنند. آن وقت ملاحظه مي كنيد كه اين شيوه يعني علاقه به نظام ، يا برعكس پاسخ ندادن به تمامي درخواستهاي ما از روز اول مسئوليت تان تا به اكنون يعني ....
جناب وزير نشان دهيد كه مديري پاسخگو هستيد. پاسخگويي را هم به سبك معاونت سينمايي با شعار دادن و دهن به دهن گذاشتن مترادف ندانيد.ديري است اتهام بر اندازي نظام به منتقدانِ بي كفايتي و سوء تدبير در مديريت رنگ باخته است.
"والسلام علي من اتبع الهدي"
محمد مهدی عسگرپور
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016