شنبه 10 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله خزعلی: موسوی از ابتدا به ولايت فقيه پايبند نبود؛ کروبی فريب خورد، فارس

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکيد بر اين نکته که موسوی يکی از سران فتنه از ابتدا نيز پايبند ولايت فقيه نبود گفت: موسوی، کروبی و خاتمی به تحريک يک نفر روی کار آمدند و البته کروبی به دليل عدم درک صحيح فريب خورد.

آيت‌الله ابوالقاسم خزعلی، رئيس بنياد بين‌المللی غدير در گفت‌وگوی تفصيلی با خبرنگار سياسی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به عدم رأی طرح نظارت بر نمايندگان در مجلس، اظهارداشت: مجلس خانه ملت است و نمايندگان بايد برای مردم کار کنند؛ در ميان سه قوه که در کشور وجود دارد مجلس در اولويت بوده که پس از آن قوه اجرايی و سپس قوه قضاييه قرار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تأکيد بر اينکه در مجلس صلاح مملکت با نظر نمايندگان به تصويب می‌رسد، تصريح‌کرد: اهتمام و احترام مردم بيشتر به مجلس بوده و طرح نظارتی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند و مجلس ارائه داد بسيار خوب بود و مردم هم انتظار بسيار دقيقی در اين خصوص داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينکه ۱۵۰ نفر نيز طرح نظارت بر نمايندگان را امضا کردند اما متأسفانه در زمان تصويب ۷۹ نفر به آن رأی دادند، متذکرشد: اين اقدام يک زنندگی و ضربه برای مجلس دارد به اين دليل که خود طرح داديد و ۱۵۰ نفر هم آن را امضا کردند و حداقل بايد ۱۵۰ نفر پای امضای خود می‌ايستادند اما در پايان ۷۹ نفر به آن رأی دادند، قهراً بدون هيچ شکی در بين مردم سوءظن پيدا می‌شود.

*سوءظن مردم نسبت به مجلس به دليل عملکرد خود نمايندگان است

وی با بيان اينکه ممکن است در نظر مردم اينگونه تصور شود که در مجلس با اجرای اين طرح با برخی اشخاص برخورد می‌شود، يادآورشد: اميرالمؤمنين (ع) می‌فرمايند «هر که خود را در جايی قرار دهد که جای تهمت است به جانب تهمت به وی نگاه می‌کنند و اگر که مردم سوءظن پيدا کردند ملامت نکند مگر خودش را» و اگر در نوع نگاه مردم سوءظن به وجود آيد به دليل عملکرد خود مجلس است.

آيت‌الله خزعلی در ادامه فرمايش مقام معظم رهبری در خصوص طرح نظارت بر نمايندگان را مثبت و مفيد ارزيابی کرد.

وی با بيان اينکه طرح با ۱۵۰ نفر به امضا رسيد اما چطور شد که ۷۹ نفر طرح را قبول کردند و به تصويب نرسيد، گفت: نمايندگان خود بايد در اين خصوص فکر کنند و اين موضوع جای سوءظن دارد و اگر مردم سوء ظن پيدا کردند نبايد از آنها ايراد گرفت که چرا به خانه ملت سوءظن پيدا می‌کنيد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينکه بنده از باب دلسوزی و اينکه مجلس را دوست دارم و می‌خواهم تا پايان در نظر مردم محترم باشد از نمايندگان می‌خواهم هر چه زودتر اين طرح را تصويب کنند و الا موج سوءظن به جانب مجلس و خانه ملت روانه خواهد شد.

وی بر همين اساس از نمايندگان مردم خواست تا اين سوءظن را برطرف کنند وگرنه بدون هيچ شکی مردم اين باور را خواهند داشت که بعضی از نمايندگان از مقام نمايندگی خود سوء استفاده می‌کنند چراکه بعضی‌ها نيز سابقه آن را دارند از اين رو هرچه زودتر اين مشکل را رفع و خاطر مردم را آرام کنند.

آيت‌الله خزعلی با تأکيد بر اينکه جا دارد رهبر معظم انقلاب نيز بفرمايند که «نمی‌دانم چرا اين طرح ۳ ماه به تأخير می‌افتد و بعداً هم با رأی کم رد می‌شود»، اضافه‌کرد: با احترام به نمايندگان عرضه می‌دارم اين حديث اميرالمومنين عليه‌السلام را ببينند و اين شبهه را از خود برطرف کنند.

وی با بيان اينکه يکی از نمايندگان مجلس آقای رسايی در اين خصوص خيلی خوب صحبت کرد، گفت: بنده منتظرم به زودی اين طرح در مجلس مطرح شود و نمايندگان آن را امضا کنند تا اين سوءظن از بين برود.

*ارادت اعضای مجلس خبرگان به مقام معظم رهبری هر سال بيشتر می‌شود

رئيس بنياد بين‌المللی غدير در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با تأکيد بر اينکه در بين برخی از مراجع تنها اختلاف سلايق وجود دارد، گفت: اين اختلافات در روش نيست.

وی بر همين اساس به جايگاه رفيع مقام معظم رهبری از نظر علمی اشاره و تصريح‌کرد: حضرت آيت‌الله خامنه‌ای مرد وزين و محکمی هستند و نمايندگان خبرگان ۲۰ سال است که به ايشان رأی می‌دهند و هر سال ارادت خبرگان به ايشان زياد‌تر می‌شود.

آيت‌الله خزعلی با تأکيد بر اينکه دشمنان تلاش می‌کنند تا ميان مراجع و مقام معظم رهبری اختلافاتی را نشان دهند، متذکرشد: هيچ شکی در اين وجود ندارد که بين مراجع و رهبری اختلافی نيست و تنها در برخی موارد ممکن است، سلايق متفاوت باشند.

*آيت الله صافی گفتند که تنها آيت الله خامنه‌ای می‌تواند کشتی انقلاب را به ساحل برساند

وی در ادامه به آيت‌الله صافی که چند روز قبل به اين موضوع تأکيد داشتند هيچ فردی همچون آيت‌الله خامنه‌ای نمی‌توانند اين کشتی را به ساحل برسانند و مانند ايشان وجود ندارد، نيز اشاره کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينکه آيت‌الله صافی شاگرد مرحوم آيت‌الله گلپايگانی است و با ايشان نسبت دارد، افزود: مرحوم آيت‌الله گلپايگانی يک عبای ظريفی را به عنوان هديه نزد رهبر معظم انقلاب فرستاد و به ايشان اين تذکر را به وسيله پسرشان داد که اگر من موضوعی را برخلاف نظر خود ديدم آن را به شما تذکر می‌دهم اگر شما تنظيمش کرديد و مطابق رأِی من شد که موضوع تمام می‌شود اما اگر غير از اين باشد بنده در اين خصوص صحبت نمی‌کنم؛ چراکه تضعيف شما را خلاف شرع دانسته و سکوت می‌کنم و تحليل شما را لازم می‌دانم.

* مقام معظم رهبری موضع رئيس جمهور در نيويورک را تصديق کردند

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس به صحبت‌های مقام معظم رهبری در ديدار با ائمه جمعه مبنی بر بحث دشمن‌شناسی و ساده‌انگاری برخی در خصوص وجود دشمن در کشور، اظهارداشت: در کتاب اصول کافی جلد اول آمده است کسی که زمان خود را بشناسد و دست‌هايی که در زمان کار می‌کند را دريابد مشتبهات بر او هجوم نمی‌آورد.

آيت‌الله خزعلی بر همين اساس مطالب مهمی را که برای عالم لازم است را شناختن فتنه‌ها دانست و تصريح‌کرد: ممکن است فردی مجتهد و اعلم بوده و در فقه و اصول خيلی قوی باشد اما دست‌هايی در کار باشد و نتواند آنها را بيابد.

وی با اشاره به اينکه مرحوم شيخ فضل‌الله نوری بر اين عقيده بود که اين مشروطه، مشروطه مشروعه نيست و منجر می‌شود لباس روحانی و چادر از سر زنان شما بردارند، متذکرشد: اما مردم خبر نداشتند و شيخ نادانی هم فتوا به قتل وی داد که به دار کشيده شد و دليل آن بی‌خبری مردم بود اما در دوران ما قدرت فهم و درک مردم به لطف خداوند بسيار بالا رفته است.

رئيس بين‌المللی بنياد غدير به بيداری نسل امروز اشاره کرد و يادآورشد: در نماز عيد فطر همه آمده بودند و چنين نماز عيد فطری با اين عظمت تاکنون برگزار نشده بود.

وی با بيان اينکه تا اندازه‌ای ماهواره‌ها و تبليغات خارجی مردم ما را منحرف کرده است، افزود: ملت ما با بصيرت هستند و اين بيداری که اکنون در ميان ملت ما وجود دارد در صدر اسلام کمتر بوده و همه به شدت به مقام معظم رهبری علاقمند هستيم.

آيت‌الله خزعلی با اشاره به جلسه‌های هفت تا هشت نفره‌ای که شب‌های پنجشنبه در محضر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، اضافه‌کرد: بنده گفتم اين از مواهب الهی است که رئيس‌جمهور اينگونه در نيويورک صحبت می‌کند، جای تشکر فراوان دارد و مقام معظم رهبری هم اين موضوع را تصديق کردند.

*موسوی از ابتدا علاقمند به ولايت فقيه نبود

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبری فارس«توانا» مبنی بر اينکه چه عواملی باعث شد سران فتنه اينگونه جلوی نظام بايستند، اظهارداشت: موسوی از اول هم علاقمند به ولايت فقيه نبود و آقای ديالمه اشاره کرده که ايشان علاقمند به ولايت فقيه نيست و خودش را جا زده اما کروبی به اين شکل نبود.

*کروبی مثل منتظری گول می‌خورد

عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه سطح فهم کروبی پايين است، تصريح‌کرد: کروبی برای فوت امام (ره) ناراحتی بی‌نظيری از خود نشان داد اما چون فکرش مثل مرحوم منتظری کم است وی را گول می‌زنند مثل زمانی که با ۳۰۰ ميليون شهرام جزايری گول خورد.

وی با تأکيد بر اينکه ميرحسين از اول خودش را جا زد و تحريک برخی نيز در اقدامات وی نقش داشتند، متذکرشد: موسوی، کروبی و خاتمی به تحريک يک نفر روی کار آمدند و دختر و پسر آن‌ يک نفر نيز در اين راستا حرکت می‌کنند.

*پيشرفت اسلام در غرب، استکبار را به لرزه انداخته است

آيت‌الله خزعلی با اشاره به اينکه رسانه‌های بيگانه پس از جريان فتنه نوک پيکان خود را به سمت ولايت فقيه، سپاه و بسيج نشانه رفتند، يادآورشد: اين موضوع دارای دو بعد حسی و فکری است؛ مطلب حسی در خصوص سفر رئيس‌جمهور به نيويورک است که اوباما و ديگران در مقابل عظمت سخنان رئيس‌جمهور خود را شکست‌خورده ديدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر همين اساس ۱۱ سپتامبر را بازيگری خود آمريکا دانست که آنها را زير سؤال برد و رئيس‌جمهور به تفصيل بايد آن را بيان کند.

وی در خصوص جواب فکری اين موضوع نيز گفت: اسلام به قدری از نظر فنی، صنعت، ارتش، سپاه و بسيج به سرعت جلو می‌رود که استکبار را به لرزه انداخته و با اين اقدامات تلاش می‌کنند جلوی پيشرفت اسلام را بگيرند.

آيت‌الله خزعلی در خاتمه دين آينده غرب را اسلام دانست و خاطر‌نشان‌کرد: اسلام اکنون در بسياری از کشورهای اروپايی مثل فرانسه به سرعت جلو می‌رود از اين رو قرآن کريم را آتش می‌زنند، تهمت می‌زنند و تهديد به جنگ می‌کنند اما بعد متوجه می‌شوند دستشان خالی است و اگر اين ۶ روز حضور رئيس‌جمهور در نيويورک را بيشتر به رخ مردم کشيده شود، آنها روشن خواهند شد.
گفت‌وگو از: سيده فاطمه موسوی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016