شنبه 9 شهریور 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ردپای گرانی در رمضان، مهر

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، موج گرانی بازار ايران را فرا می گيرد. در اين ميان طرحهای ويژه نظارتی در کشور به اجرا در می آيد ولی قضاوت در خصوص ميزان اثربخشی آن را بايد به مردم واگذار کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، آغاز ماه مبارک رمضان اگرچه در بسياری از کشورهای اسلامی دولتها را مجبور به طرح ريزی برنامه هايی برای جلوگيری از برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا کرده و در نهايت اثربخشی فراوانی را نيز به همراه دارد اما در ايران با ورود به اين ماه، موج گرانی کشور را در برگرفته و علاوه بر برنامه ريزی های دولت و افزايش نظارت و بازرسی اما بازهم گرانی ها به چشم می خورد.

در اين ايام تقاضا برای خريد برخی کالاهای خاص در ايام ماه مبارک رمضان نظير مواد لبنی، پروتئينی، خرما ، زولبيا و باميه و ساير مايحتاج مورد نياز مردم و نيز آغاز ثبت نام و بازگشايی مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و بالارفتن تقاضا برای خريد لوازم آموزشی و لوازم التحرير از جمله ضرورتهای اجرای طرح نظارتی ويژه ماه مبارک رمضان و بازگشايی مدارس است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نظارت ابزاری در خدمت تنظيم بازار

از سوی ديگر، همزمان با آغاز اين ماه و نيز نزديک شدن به زمان بازگشايی مدارس، حراج غيرقانونی برخی کالاها نيز افزايش يافته و دولت برای توزيع و تامين کالاهای پرمصرف مردم در اين ماه اقدام به برگزاری نمايشگاه های عرضه مستقيم کالا می نمايد که اين امر خود ضرورت تشديد نظارت و بازرسی را نسبت به ساير مقاطع زمانی سال دوچندان می کند.

در اين ميان بيم افزايش احتمالی قيمت حمل و نقل درون شهری و برون شهری به علت افزايش تردد در داخل و خارج شهر نيز از سوی دولت وجود دارد که بر اين اساس، طرحهای ويژه نظارتی به صورت گسترده تر و با به کارگيری تعداد بيشتری از بازرسان اجرا می شود.

سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان برای کنترل قيمت مواد لبنی، پروتئينی، ميوه و سبزيجات، خرما، زولبيا و باميه، لوازم التحرير، حمل و نقل عمومی و ساير اقلام طرح ويژه نظارتی ماه مبارک رمضان و بازگشايی مدارس را از فردا (دهم شهريورماه) اجرا می کند.

طرح ويژه نظارتی سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان ويژه ماه مبارک رمضان در چندين مرحله اجرايی می شود که در مرحله مقدماتی تبليغات، اطلاع رسانی و هماهنگی مد نظر قرار می گيرد.

از طرفی، هماهنگی هايی نيز با معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی و ساير دستگاه های مسئول به عمل آمده تا نسبت به تامين به موقع کالاهای مورد نياز اعم از سهميه های خاص ايام ماه مبارک رمضان نظير شکر، روغن، شير، گوشت، مرغ و آرد شيرينی و نيز کالاهای کالابرگی و ساير اقلام مايحتاج عمومی اقدام شود.

همچنين سازمان حمايت مصرف کنندگان وتوليدکنندگان هماهنگی های لازم با دستگاه های مرتبط از جمله پشتيبانی امور دام و سازمان تعاون روستايی، واحدهای استانی شرکت بازرگانی دولتی و ساير دستگاه های متولی تامين و توزيع ارزاق ضروری اعم از سهميه خاص ماه مبارک رمضان، سهميه کارمندی، مرغ و گوشت قرمز برای جذب سهميه کالاهای اساسی اختصاص يافته به استانها را به عمل آورده است.

از سوی ديگر هماهنگی هايی با سازمان تعزيرات حکومتی و هيئت های بدوی رسيدگی به تخلفات صنفی در خصوص رسيدگی سريع و خارج از نوبت پرونده های متشکله در طول طرح به عمل آمده است.

نظارت بر اقلام پرمصرف

نظارت بر نرخهای مصوب کميسيون نظارت در خصوص کالاها و خدمات پرمصرف نظير زولبيا و باميه، برگزاری جلسات با تاکسيرانی ،اتوبوسرانی و مينی بوسرانی درون شهری در خصوص تامين و ارائه خدمات حمل و نقل درون شهری، هماهنگی با سازمان حمل و نقل و پايانه ها و پليس راه به منظور ساماندهی سواری های شخصی مسافرکش در جهت جلوگيری از فضاسازی نامطلوب و افزايش غيرمتعارف نرخ سواری های کرايه بين شهری از جمله ديگر اقدامات سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان در طرح نظارتی ويژه ماه مبارک رمضان است.

همچنين اين سازمان هماهنگی های لازم را با کميسيون نظارت استان به منظور تثبيت نرخ کالاهای مهم و ضروری در ماه مبارک رمضان به عمل آورده است.بر همين اساس، نرخ مصوب و ارشادی کالاها و خدمات پرمصرف به عموم مردم انعکاس می يابد.

به گزارش مهر، مقطع اول مرحله عملياتی اين طرح از دهم شهريورماه جاری تا ۲۱ شهريورماه با تاکيد بر بازرسی از مراکز و فروشگاه های عرضه مواد لبنی و پروتئينی به مناسبت آغاز ايام ماه مبارک رمضان و افزايش تقاضا برای کالاهای مذکور انجام می گيرد.

مقطع دوم مرحله عملياتی اين طرح از ۲۲ شهريور تا دهم مهرماه با تاکيد بر بازرسی از مراکز عرضه لوازم التحرير و ملزومات تحصيلی به مناسبت آغاز ثبت نام و بازگشايی مدارس و افزايش تقاضا برای خريد کالاهای مذکور اجرايی خواهد شد.

عرصه فعاليت اين طرح در بخش کالايی شامل فروشگاه های عرضه کننده لوازم التحرير، کيف، کفش، مانتو مدارس، فروشگاه های شهروند، رفاه، سپه، تعاونی مصرف کارکنان، نمايشگاه های عرضه مستقيم کالا و اقلام کالايی نظير خرما، زولبيا و باميه، مواد لبنی و پروتئينی، سهميه نذورات و ولوازم التحرير خواهد بود.

عرصه فعاليت اين طرح در بخش خدماتی نيز شامل شرکت های مسافربری، حمل و نقل درون شهری و اماکن تفريحی و فرهنگی، سياحتی و زيارتی، واحدهای اقامتی، غذاخوری ها و رستورانهای بين شهری، تعميرگاه های خودرو، آتليه های عکاسی و خياطان است.

نظارت ويژه اين طرح بر رعايت نصب برچسب قيمت و صدور فاکتور برای کالاها و خدمات ارائه شده به مردم تاکيد دارد که بر اين اساس، بهره گيری واحدهای صنفی از صندوق مکانيزه فروش(POS) يا دستگاه های توزين ديجيتالی الزامی است.

همچنين واحدهای صنفی ملزم به رعايت نصب برچسب قيمت و صدور فاکتور هستند که در اين راستا از توان اتحاديه ها در همگانی نمودن نصب برچسب قيمت کالا و خدمات استفاده می شود.

از سوی ديگر، برچسب های متحدالشکل در سطح واحدهای صنفی مرتبط نصب می شود و نرخ نامه و تابلو قيمت بايد برای کالاهايی نظير خرما، زولبيا، باميه و مواد لبنی بايد نصب شود.

از سوی ديگر، نرخ نامه بايد در خطوط تاکسيرانی شهری، تاکسی سرويس ها، سواری های کرايه، خطوط اتوبوسرانی و مينی بوسرانی، اماکن اقامتی و پذيرايی نصب شود ضمن اينکه اطلاعات مربوط به درجه بندی واحدها و نظارت بر تعرفه های مربوط به خدمات نيز بايد به مردم ارائه شود.

نظارت بر نحوه حراج کالا در واحدهای صنفی

يکی ديگر از اقدامات وزارت بازرگانی برای تشديد نظارت بر واحدهای صنفی عرضه کننده کالا، نظارت بر نحوه حراج کالا در واحدهای صنفی است.

بر اين اساس بازرسان اين کار بر بازارچه ها و واحدهای صنفی برپاکننده حراج به منظور رعايت موازين قانونی است. از سوی ديگر، مراکز فاقد مجوز نيز شناسايی و از فعاليت آنها جلوگيری می شود. به اين ترتيب بازرسان تعيين شده برای اين امر نظارت کافی بر حراج های قانونی دارای پروانه و بدون پروانه و حراجی های غيرقانونی دارای پروانه و بدون پروانه از قبيل بررسی رعايت سود مجاز و مدت زمان حراج خواهند داشت.

نظارت بر عملکرد فروشگاه های عرضه کننده لوازم التحرير

به گزارش مهر، بازرسان اين طرح از توزيع اجباری کالا به همراه توزيع دفترچه های دانش آموزی ممانعت کرده و بر رعايت سود مجاز و موازين قانونی حاکم بر نمايشگاه های مجاز عرضه مستقيم کالا در قالب تيم های بازرسی نظارت بعمل می آورند.

از سوی ديگر اين بازرسان، بر رعايت قيمت کالاها توسط غرفه داران نمايشگاه ها مطابق قيمتهای مصوب اعلام شده نظارت می کنند. به همين منظور نيز کالاهای عرضه شده در نمايشگاه ها با نمونه پلمپ شده بررسی کرده و مطابقت می دهند تا کيفيت کالاهای عرضه شده توسط غرفه داران نمايشگاه ها رعايت شود.

نظارت بر رعايت درصد سودهای خرده فروشی و عمده فروشی

بازرسان طرح ويژه نظارتی ماه مبارک رمضان بر درصدهای سود خرده فروشی و عمده فروشی کالاها و لوازم التحريرهايی که مشابهت اسمی و ظاهری با يکديگر دارند نيز با توجه به فاکتورهای مربوطه نظارت خواهند کرد.

همچنين اين گروه از توزيع و فروش لوازم التحريرهای خارجی و داخلی فاقد استاندارد و کيفيت نيز جلوگيری می کند.

همچنين نظارت بر نحوه ارائه خدمات در اتوبوس های ويژه، نظارت مستمر بر قيمت و توزيع کالاهای پرمصرف، نظارت بر نرخ خدمات، نظارت بر نحوه بسته بندی و شناسنامه کالا از جمله ديگر اقدامات نظارتی وزارت بازرگانی در اين رابطه است.





















Copyright: gooya.com 2016