دوشنبه 15 تير 1383

‌٣٩ روز تا آغاز بازي‌هاي آتن؛ هفت مدال در المپيك ‌١٩٥٢ براي ايران، عنوان سومي كشتي و وزنه‌برداري در هلسينكي، ايسنا

پانزدهمين دوره بازي‌هاي المپيك نوين با حضور 4925 ورزشكار از 69 كشور به همراه 22 ورزشكار ايراني در سال 1952 در شهر هلسينكي فنلاند برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اتحاد جماهير شوروي پس از به هم پيوستن جمهوري‌هاي مختلف، براي اولين بار در كنار روسيه به عنوان يك تيم واحد در اين بازي‌ها حضور يافت. شركت بي‌سابقه‌ي 69 كشور در بازي‌هاي المپيك هلسينكي با ورود مشعل بازي‌ها به استاديوم اصلي، توسط بزرگ‌ترين قهرمان دوي صحرانوردي، يعني «پوو نورمي» همراه بود. اين فنلاندي كه در اين رشته قهرماني ارزنده بود، حتما ارزش كار «اميل زاتوپك» را درك مي‌كرد.
زاتوپك، افسر ارتش چك و اسلواكي، اولين مدال طلاي خود را در رشته‌ي 10 هزار متر لندن كسب كرده بود و در هلسينكي هم مدال‌هاي طلاي دوهاي 5 هزار و 10 هزار متر را از آن خود كرد.
يكي از حوادث جالب اين بازي‌ها زماني اتفاق افتاد كه «ژوف بارتل» از كشور لوكزامبورگ در دو 1500 متر به مدال طلا دست يافت. پيروزي او باعث دردسر براي دسته موزيك شد، به طوري كه آنها نت سرود ملي لوكزامبورگ را نداشتند. كشور ميزبان حتي تصور نمي‌كرد كه لوكزامبورگ در المپيك طلا به دست آورد.

بهترين المپيك ايران از لحاظ مدال آوري
در المپيك 1952 هلسينكي، كاروان ورزشي ايران متشكل از 22 ورزشكار و 9 نفر همراه بود. آنها در رشته‌هاي كشتي آزاد، وزنه‌برداري، مشت زني و دووميداني شركت كردند. با وجود تعداد اندك شركت كنندگان ايراني در اين دوره از بازي‌ها، در مجموع حضور كشورمان در طول المپيك، بهترين نتيجه را از حيث مدال كسب كرد. ضمن آنكه هيچ مدال طلايي نصيب ورزشكاران كشورمان نشد. جهان پهلوان غلامرضا تختي در كشتي آزاد موفق به كسب مدال نقره شد. ناصر گيوه چي هم مدال نقره گرفت. عبدالله مجتبوي، جهانبخت توفيق و محمود ملاقاسمي نيز موفق به كسب مدال برنز در اين رشته شدند.
در كشتي آزاد وزن 52 كيلوگرم، محمود ملاقاسمي توانست كشتي‌گيران كشورهاي هند و آفريقاي جنوبي را با ضربه‌ي فني شكست دهد. سه كشتي بعدي خود را مقابل حريفاني از كشورهاي آلمان‌، روسيه و تركيه انجام داد و آنها را با امتياز به نفع خود به پايان رساند، اما در آخرين كشتي در مقابل حريفي از ژاپن مغلوب شد و به مدال برنز دست يافت.
مهدي يعقوبي در كشتي اول مقابل حريفي از كشور روسيه ضربه‌ي فني شد. در دو كشتي بعدي، حريفاني از آمريكا و مصر را با امتياز شكست داد ولي چون در كشتي اول با ضربه‌ي فني شكست خورده بود از دور مسابقات حذف شد.
ناصر گيوه چي در 5 كشتي پياپي در مقابل حريفاني از بريتانيا، هند،‌ مصر، ژاپن و آمريكا به پيروزي رسيد. در كشتي پاياني در مقابل حريفي از تركيه شكست خورد و به مدال نقره دست يافت.
جهانبخت توفيق، جمعا هفت كشتي گرفت. در پنج كشتي در مقابل حريفاني از مجارستان، بريتانيا، تركيه، آلمان و روسيه با امتياز پيروز شد. در دو كشتي آخر در مقابل كشتي‌گيراني از سوئد و آمريكا شكست خورد و به مدال برنز دست يافت.
عبدالله مجتبوي، كشتي‌گيران كشورهاي فنلاند، شوروي، استراليا و ژاپن را شكست داد و در كشتي آخر، مسابقه را به حريف آمريكايي واگذار كرد و به مدال برنز دست يافت.
جهان پهلوان غلامرضا تختي با آنكه جوان بود، سه كشتي را مقابل حريفاني از فرانسه، فنلاند و آرژانتين با ضربه فني تمام كرد. دو كشتي را هم از كشتي‌گيران آلمان و تركيه برد. در مقابل حريفي از روسيه كشتي بسيار خوبي گرفت كه مدال نقره نصيب او شد.
عباس زندي، كشتي‌گير وزن 87 كيلوگرم، حريفاني از اتريش و فنلاند را با امتياز شكست داد، اما در مقابل حريف سوئدي باخت و از مسابقات حذف شد.
احمد وفادار در سنگين وزن ابتدا حريفي از فنلاند را ضربه فني كرد. اما به كشتي‌گيري از تركيه باخت و از دور مسابقات حذف شد. به اين ترتيب، تيم كشتي ايران در رده‌ي سوم المپيك قرار گرفت. در رشته‌ي وزنه‌برداري محمود نامجو مدال نقره گرفت و علي ميرزايي در همين رشته موفق به كسب مدال برنز شد.
در تيم ملي وزنه‌برداري ايران افراد زير شركت داشتند: محمود نامجو و علي ميرزايي در وزن 56 كيلوگرم، علي طباطبايي در پر وزن، جلال منصوري در ميان وزن، فيروز پژهان در سنگين وزن. در مجموع تيم ملي وزنه‌برداري ايران با كسب يك مدال نقره و يك مدال برنز در جايگاه سوم المپيك ايستاد.
در دووميداني، علي باغبانباشي تنها شركت كننده‌ي ايراني در دو 3 هزار متر با مانع بود.
در مشت زني، پطرس نظربيگيان، فضل الله نيكخواه، مانوئل آغاسي، ابراهيم افشار پور، ژرژ عيسي بيك و آراداشس ساگينيان شركت داشتند كه هيچ يك از آنها به مدال دست نيافتند و از مقام‌هاي شش گانه نيز نصيبي نبردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پايان پانزدهمين دوره‌ي بازيهاي المپيك نوين، تيم آمريكا با كسب 40 مدال طلا، 19 مدال نقره و 17 مدال برنز به مقام قهرماني دست يافت. شوروي با مجموع 51 مدال دوم شد و تيم‌هاي مجارستان، سوئد، ايتاليا، چك و اسلواكي، فرانسه و فنلاند در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.
تيم ايران نيز در مجموع موفق به كسب 3 مدال نقره و 4 مدال برنز شد و در جايگاه سي‌ام جدول رده‌بندي قرار گرفت.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9722

فهرست زير سايت هايي هستند که به '‌٣٩ روز تا آغاز بازي‌هاي آتن؛ هفت مدال در المپيك ‌١٩٥٢ براي ايران، عنوان سومي كشتي و وزنه‌برداري در هلسينكي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016