پنجشنبه 5 شهريور 1383

جسد كوهنورد ۶۹ ساله آمريكايي در قله دماوند پيدا شد، ميراث خبر

[لينک اصل گزارش در سايت ميراث خبر]

گزارش اختصاصي «ميراث خبر» از بروز سانحه براي کاتلين نامفي، استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد

ميراث خبر ـ گردشگري _ اجتماعي ــ با وجود تلاش هاي شبانه روزي جمعي 300 نفره از گروه هاي تخصصي كوهنوردي، امداد و نجات و اهالي منطقه «رينه» در مازندران، پيكر بي جان «كاتلين نامفي»، زن 69 ساله ساكن آمريكا واستاد بازنشسته دانشگاه استنفورد در ارتفاعات چهار هزار متري جبهه شمالي قله دماوند پيدا شد.
به گزارش «ميراث خبر»، دولت ايران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و گروه هاي تخصصي پرواز و كوهنوردان خبره پس از آن كه مطلع شدند يكي از اعظاي گروه علاقه مند به كوهنوردي در ارتفاعات قله دماوند، پس از بازگشت از قله دچار سانحه شده، امكانات خود را براي امدادرساني به «كاتلين نامفي» اين كوهنورد 69 ساله آغاز كردند، اما كاتلين كه به دليل لغزش پا روي سنگ، دچار آسيب ديدگي در ناحيه سر شده شده بود، پس از آن كه مسير بازگشت را اشتباها در جبهه شمالي تشخيص داد، در ارتفاعات چهار هزار متري دماوند درگذشت.
كاتلين 69 ساله، يكي از سه نفر عضو گروه آمريكايي علاقه مند به قله پيمايي در دماوند بود. او به همراه «استفان تادسايپ» و «اليزابت بيكر» چندي پيش از يكي از آژانس هاي گردشگري ايران درخواست سفر به ايران و ديدار از شهرهاي اصفهان، شيراز و فتح قله دماوند را داشتند كه پس از طي مراحل اداري و صدور ويزا، به ايران سفر كردند و پس از تعيين گروه تخصصي كوهنوردي همراه با يك سرگروه متخصص در كوهنوردي و يك مترجم، اولين مقصد خود را دماوند انتخاب كردند.
اين گروه پنج نفره پس از تدارك تجهيزات، صبح روز يكشنبه (اول شهريور ماه 1383 _ 22 _ اگوست _ 2004) راهي دماوند و قله پيمايي مي شوند.
«اعتمادي» رييس آژانس گردشگري كه تدارك كننده اين سفر بوده در شرح ماجراي قله پيمايي گروه پنج نفره به «ميراث خبر»، گفت:‌ «از صبح يكشنبه (اول شهريور 83) سفر اين گروه انجام شد و مسير قله را آهسته پيمودند. سرپرست گروه كوهنوردي آقاي «پرويز پاشازاده» و «مهرداد اعتمادي» مترجم گروه، وضعيت شروع سفر تا نزديكي قله را مناسب گزارش كرده اند تا لحظه اي كه دونفر از مسافران آمريكايي (استفان تاد سايپ و اليزابت بيكر) در مسافت كوتاه باقي مانده تا قله، احساس ناراحتي در تنفس كردند و با تشخيص و راهنمايي سرپرست گروه كوهنوردي، از ادامه مسير تا قله منصرف شدند و توقف كرده و پس از دقايقي مسير بازگشت را پيش گرفتند، اما خانم «كاتلين نامفي» اصرار دشت كه او آهسته به راه خود تا رسيدن به قله ادامه مي دهد.»
اصرار كاتلين، علي رغم توصيه هاي سرپرست و مترجم گروه كوهنوردي براي بازگشت به ارتفاع كم، ادامه داشت و او مرتب مي گفت: «شما مسير را با شتاب بالا آمده ايد و براي همين بريده ايد ولي من با همين آهستگي راه را ادامه مي دهم تا به قله برسم.»
تلاش ها و توصيه هاي گروه سرپرست نتيجه بخش نبود و به اين ترتيب كاتلين تصميم گرفت علي رغم اين توصيه ها به راه ادامه دهد كه با مراقبت هاي مترجم، اين مسير نيز طي شد و او و مترجم به قله رسيدند و مدتي استراحت كردند و همراه با گروهي از كوهنوردان ساكن كردستان ايران كه از جبهه شمالي به قله رسيده بودند، مشغول گفت و گو و گذران وقت شدند.
رييس اين آژانس توريستي بر اساس گزارش هاي سرپرست كوهنوردي و مترجم گروه در توضيح ادامه سفر در مسير بازگشت و وقوع سانحه چنين مي گويد: «پس از آن كه آقاي استفان تودسايپ و خانم اليزابت بيكر به ارتفاع پايين تر مي آيند و فاصله زماني ميان بازگشت آنها و كاتلين 69 ساله و مترجم ايجاد مي شود، كاتلين در راه بازگشت و خوشحال از اين كه براي بار دوم دماوند را فتح كرده، روي سنگ مي لغزد و از ناحيه سر دچار آسيب ديدگي مي شود و مترجم متوجه مي شود كه سر كاتلين خونريزي مي كند و به اين ترتيب توقف كرده و چون هنوز فاصله اي از قله نداشتند از گروه كوهنوردان كرد ايراني مستقر در قله كمك مي خواهد و آنان نيز براي كمك شتاب مي كنند. مترجم از آنان مي خواهد مراقب كاتلين مجروح باشند تا او دنبال گروه امداد محلي رود.»
پيگيري هاي «ميراث خبر»، چنين نشان مي دهد كه پس از بازگشت مترجم گروه براي دريافت كمك و تدارك گروه هاي امداد و نجات، كاتلين با اعلام اين كه وضعيت جسماني خوبي دارد و مي تواند مسير برگشت را بپيمايد، از گروه كوهنوردان كرد جدا شده و تصميم به بازگشت و كم كردن ارتفاع مي گيرد ولي پس از پيمودن مسافتي از راه، گوشه اي از صخره ها و تخته سنگ ها مي نشيند. به اين ترتيب با تغيير موقعيت مكاني كاتلين، كوهنوردان كرد مي پندارند كه او به سهولت راه بازگشت را پيش گرفته است پس آنها نيز از جبهه شمالي قله دماوند، راه بازگشت پيش مي گيرند.
مترجم گروه با تلاش و شتاب و طي مسير بازگشت در عرض يك ساعت و نيم، به گروه امداد محلي و جمعي تخصصي از كوهنوردان همراه با تعدادي از نيروهاي بسيج، اطلاع مي دهد و اكيپي از اين افراد راه صعود پيش مي گيرند تا به كمك كاتلين شتابند اما وقتي به ارتفاع چهار هزار متري جبهه شمال شرقي _ مسير رفت و بازگشت گروه كوهنوردي _ مي رسند متوجه مي شوند كه كاتلين در محل حضور ندارد و به اين ترتيب متوجه تغيير موقعيت مكاني و مسير او مي شوند. تلاش هاي آنان براي يافتن كاتلين 69 ساله بي نتيجه ماند و به اين ترتيب به پايين قله بازگشته و امكانات و تجهيزات دولت ايران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و فدارسيون كوهنوردي و گروه هاي امداد پروازي براي جست و جوي دقيق مجروح از صبح روز بعد آغاز مي شود اما بر اساس گزارش هاي دريافتي، هلي كوپترهاي امداد و گروه هاي تجسس به دليل تغيير يافتن مسير كاتلين از جبهه شمال شرقي به جبهه شمالي تا روز بعد نيز موفق به يافتن او نمي شوند.
كاتلين پس از اعلام وضعيت مناسب خود به گروه كردهاي كوهنورد، و كم كردن ارتفاع و نيز توقف در گوشه اي از منطقه صخره اي ارتفاعات دماوند، در هنگامه شب به جاي بازگشت از جبهه شمال شرقي _ مسير رفت _ اشتباهي به جبهه شمالي رفته و به اين ترتيب گروه هاي تجسس و امداد در مسيري كه گزارش هاي اوليه دريافت شده بود، او را پيدا نمي كنند تا اين كه با بسيج بيشتر امكانات پيكر بي جان او در جبهه شمالي شناسايي مي شود. پيكر كاتلين تا غروب امروز (5 شهريور ماه) به روستاي «ناندل» و از آن جا احتمالا به مركز پزشكي قانوني آمل منتقل مي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانواده خانم نامفي گفته اند مادر 69 ساله شان كه از سرطان بهبود يافته بود، از جهانگردان كهنه كار، فعالان صلح و استادان برجسته دانشگاه استنفورد بود. درست سال پيش وي براي دومين بار از كوه كليمانجارو در آفريقا با هدف گردآوري پول براي پژوهش در مورد سرطان صعود كرده بود. او قصد داشت براي سفر به ايران از همان آژانس مسافرتي درسياتل استفاده كند كه صعودش به كليمانجارو را هموار ساخته بود، ولي چون شمار ثبت نام كنندگان به حد نصاب نرسيد، اين شركت وي را به آژانسي در ايران معرفي كرد.
خانم نامفي در 10 اوت از لندن كه منتظر ويزا بود، براي خانواده اش ايميل فرستاده بود و پنج روز بعد نيز از تهران ايميل ديگري ارسال كرد كه حاوي پيام كوتاهي بود. ليسا نامفي دختر وي به مركوري نيوز گفت: «او واقعا دوست داشت اين سفر را انجام دهد.»
ادامه گزارش هاي «ميراث خبر»، از بروز سانحه كوهنوردي و درگذشت خانم «كاتلين نامفي» در ارتفاعات دماوند، متعاقبا مخابره مي شود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11291

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جسد كوهنورد ۶۹ ساله آمريكايي در قله دماوند پيدا شد، ميراث خبر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016