شنبه 7 شهريور 1383

كشتي آزاد المپيك آتن: شكست ناپذيري كشتي‌گيران ايران در صبح روز دوم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس المپيك آتن
فيناليست‌هاي چهار وزن اول مسابقات كشتي آزاد مشخص شدند و عليرضا رضايي تنها نماينده‌ي ايران در فينال اين رقابت‌ها است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مرحله‌ي نيمه نهايي چهار وزن اول كشتي آزاد، عليرضا رضايي ملي‌پوش كشورمان با پيروزي 4 بر يك مقابل موتاليموف از قزاقستان راهي پيكار نهايي شد تا افتخاري بزرگ نصيب كشتي ايران در سنگين وزن شود.
رضايي در فينال به مصاف آرتور تايمازوف نايب قهرمان المپيك سيدني و قهرمان سال گذشته‌ي جهان مي‌رود كه توانست آيدين پولاتچي از تركيه را 3 بر صفر مغلوب كند.
در ساير كشتي‌هاي نيمه نهايي، استفان آباس از آمريكا با پيروزي 3 بر صفر مقابل چيكارا تانابه از ژاپن به ديدار نهايي وزن 55 كيلوگرم راه يافت كه در اين مرحله با ماولت باتيروف از روسيه مبارزه مي‌كند.
باتيروف در نيمه نهايي اميران كاردانوف برنده‌يمدال برنز المپيك سيدني از يونان را 7 بر يك مغلوب كرد.
در وزن 66 كيلوگرم، جميل كلي از آمريكا با پيروزي 3 بر يك مقابل ماخاچ مرتضي علي اف روسي خالق شگفتي شد تا فيناليست شود. در ديگر كشتي نيمه نهايي، البروس تديف قهرمان سال 2002 جهان از اوكراين 4 بر 2 لئونيد اسپيريدونوف قزاقستاني را شكست داد.
اما بزرگ‌ترين شگفتي‌ها در نيمه نهايي وزن 84 كيلوگرم رقم خورد. خوئل رومرو برنده‌ي چهار مدال طلا، نقره و برنز جهان و نايب قهرمان المپيك سيدني، و ساجيد ساجيداف قهرمان سال گذشته‌ي جهان از روسيه با قبول شكست برابر حريفان خود براي مدال برنز پيكار خواهند كرد.
ساجيداف با شكست سنگين 10 بر 2 مقابل اي جائه مون دارنده‌ي سه مدال نقره‌ي جهان و المپيك از كره‌ي جنوبي روبرو شد. فريدون قنبري در مسابقات قهرماني آسيا بر اين كشتي‌گير كره‌اي غلبه كرده بود. اما اكنون «جائه مون» فيناليست المپيك است.
در ديگر ديدار نيمه نهايي وزن 84 كيلوگرم كايل ساندرسون نايب قهرمان سال 2003 جهان كه با پيروزي بر خدايي به اين مرحله راه يافت، خوئل رومروي كوبايي را 3 بر 2 شكست داد.
اما ملي‌پوشان ايران در صبح روز دوم به پيروزي‌هاي با ارزشي دست يافتند و شكست ناپذير باقي ماندند. در وزن 60 كيلوگرم، مسعود مصطفي جوكار 8 بر صفر كشتي‌گير اهل آلباني را مغلوب كرد و در وزن 74 كيلوگرم مهدي حاجي زاده 7 بر 5 ساگيراشويلي از گرجستان را شكست داد.
با ارزش‌ترين پيروزي ملي‌پوشان ايران در وزن 96 كيلوگرم رقم خورد كه عليرضا حيدري توانست 3 بر 2 بر الدار كورتانيدزه قهرمان دو سال اخير جهان را حذف كند تا طلسم شكست ناپذيري اين كشتي‌گير درهم شكند.
در آخرين كشتي صبح امروز ملي‌پوشان ايران، مجيد خدايي با پيروزي 3 بر صفر مقابل لويزيديس از يونان به عنوان پنجم المپيك رسيد.
نتايج مرحله‌ي نيمه نهايي به شرح ذيل است:
55 كيلوگرم:
استفان آباس (آمريكا) 3 ـ چيكارا تانابه (ژاپن) صفر
ماولت باتيروف (روسيه) 7 ـ اميران كاردانوف (يونان) 1

66 كيلوگرم:
جميل كلي (آمريكا) 3 ـ ماخاچ مرتضي علي اف (روسيه) 1
البروس تديف (اوكراين) 4 ـ اسپيريدونوف (قزاقستان) 2

84 كيلوگرم:
خوئل رومرو (كوبا) 2 ـ كايل ساندرسون (آمريكا) 3
اي جائه مون (كره‌ي جنوبي) 10 ـ ساجيد ساجيداف (روسيه) 2

120 كيلوگرم:
عليرضا رضايي (ايران) 4 ـ موتاليموف (قزاقستان) 1
آرتور تايمازوف (ازبكستان) 3 ـ آيدين پولاتچي (تركيه) صفر
--------------------

محمدرضا طالقاني:
خوشحالم طلسم كورتانيدزه شكسته شد
مسووليت شكست دبير را بر عهده مي‌گيرم

رييس فدراسيون كشتي گفت: خوشحالم از اين كه عليرضا حيدري با پيروزي مقابل كورتانيدزه، پس از 4 سال ناكامي توانست شكستش را جبران كند.
محمدرضا طالقاني در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رابطه با موفقيت عليرضا حيدري مقابل كورتانيدزه قهرمان دو سال اخير جهان، اظهار كرد: حيدري از 4 سال گذشته براي شكست كورتانيدزه برنامه‌ريزي ويژه‌اي انجام داد و شگردهاي مختلفي را به كار برده بود تا 3 بار شكست مقابل اين حريف قدرتمند را جبران كند. وي امروز توانست با يك پيروزي زيبا و ارزشمند، به زحمات مربيان پاسخ مثبت دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: كورتانيدزه اصلي‌ترين حريف عليرضا حيدري بود. اميدوارم با اين موفقيت، تا مرحله‌ي فينال با همين روحيه و آمادگي پيش رود.
رييس فدراسيون كشتي در خصوص پيش‌بيني كسب مدال طلا براي عليرضا حيدري، گفت: تا پايان رقابت‌ها هيچ چيزي قابل پيش‌بيني نيست. چراكه سطح مسابقات المپيك بالاست و بايد منتظر ماند تا وضعيت 4 وزن باقيمانده مشخص شود.
وي همچنين در خصوص عليرضا رضايي تصريح كرد: رضايي تا كنون كشتي‌هاي خوبي گرفته و مراحل دشواري را پشت سر گذاشته است. اكنون رقابت وي برابر تايمازوف ازبكستاني براي قهرماني تعيين كننده است. اميدوارم بتوانيم اولين مدال طلا را در سنگين وزن المپيك به دست آوريم.
طالقاني با مطلوب ارزيابي كردن شرايط روحي و ميزان آمادگي مهدي حاجي‌زاده و مصطفي جوكار افزود: با روحيه‌ي خوبي كه اين دو كشتي دارند، بدون شك شاهد رقابت‌هاي قابل قبولي از آنها خواهيم بود.
طالقاني در خصوص حذف عليرضا دبير از دور رقابت‌هاي المپيك آتن خاطر نشان كرد: دبير قهرمان المپيك سيدني و يكي از باتجربه‌ترين كشتي‌گيران ما در وزن 66 كيلوگرم است كه با انتخاب كميته‌ي فني و با نظر من در المپيك شركت كرد. بنابراين هر گونه مسووليتي را در قبال اين كشتي‌گير مي‌پذيرم.
وي تاكيد كرد: دبير با آمادگي خوبي در اين مسابقات شركت كرده بود و شكست وي جاي هيچ گونه بحثي ندارد. چرا كه در المپيك برد و باخت امري طبيعي است. دبير نيز از اين مساله مستثني نيست.
طالقاني در پايان در خصوص حكم ابلاغ شده از سوي فيلا در رابطه با مسعود هاشم زاده، فرنگي‌كار وزن 120 كيلوگرم توضيح داد: از اين مساله تعجب كردم. چرا كه وي مقام چهارمي را روي تشك كشتي به دست آورده و كسي نمي‌تواند اين مقام را به راحتي از وي بگيرد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11367

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كشتي آزاد المپيك آتن: شكست ناپذيري كشتي‌گيران ايران در صبح روز دوم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016