يكشنبه 12 مهر 1383

ديدار تيم هاي ملي فوتبال ايران و آلمان و گزارش شبکه تلويزيوني ZDF، ايپنا

گزارش شبكه ZDF آلمان از ديدار 18 مهر ماه
برانكو: مي خواهيم فوتبال ايران را به دنيا معرفي كنيم
علي دايي: از عدم حضور در اين ديدار ناراحت هستم


گروه فوتبال خبرگزاري ورزش ايران-
آرام آرام به زمان برگزاري ديدار تيم‌ملي فوتبال ايران برابر آلمان نزديك مي‌شويم. ديداري كه براي فوتبال ايران اهميت خاصي دارد تا به آنجا كه برانكو ايوانكوويچ سرمربي اين تيم به گزارشگر شبكه ZDF آلمان مي‌گويد: «تيم‌ملي فوتبال ايران مقابل نايب قهرمان جهان قرار مي‌گيرد و اين فرصت خوبي است تا فوتبال ايران جايگاهش را در مقايسه با سطح فني دنيا پراند و در عين حال بتوانيم فوتبال ايراني را به دنيا بشناسانيم. اميدوارم روز خوبي براي ايرانيان باشد.»
برانكو در اين گفت و گو بارها به دفاع از فوتبال ايران و مردمانش پرداخت و هواداران ايراني را هم در دنيا بي‌نظير دانست. با تمام اين حرف‌ها سرمربي كروات فراموش نمي‌كند كه تيمش روز سختي را تجربه خواهد كرد. او در مورد تيم‌ملي آلمان مي‌گويد: «حال و هواي آلمان با ما متفاوت است. گويا آنها از كهكشان ديگري آمده‌اند.» اين جملات نشان مي‌دهد كه برانكو از تيمش انتظار كسب نتيجه‌اي شگفت‌انگيز ندارد.
براي بازي روز شنبه، مربيان تغييراتي را در تركيب تيم‌هايشان خواهند داشت. اين تغييرات در تيم آلمان محسوس‌تر است. آنجا كه يورگن كلينزمن قصد جوان كردن تيمش را دارد. او مي‌خواهد در جام جهاني 2006 كه كشورش ميزباني رقابت‌ها را برعهده دارد، تيمي را روانه زمين كند كه بتواند همانند دوره پيش ظاهر شود. به همين دليل هم تغييرات را شروع كرده است. او در اولين گام دو بازيكن جوان به نام‌هاي توماس هيتز لشبرگر و پرمرتز ساكر را به جمع ملي‌پوشان اضافه كرده است. البته نگاه آلماني به هيتز بشرگر معطوف است. ستاره اين روزهاي ويلاپارك اميد ژرمن‌ها در جام جهاني است. او بعد از دعوتش به تيم‌ملي فقط يك جمله را بر زبان مي‌آورد: «براي من يك آرزو به واقعيت پيوست.» او كه در تيم زير 15 ساله‌هاي آلمان هم توپ زده، اكنون در تيم زير 19 ساله‌ها هم بازي مي‌كند. برخي معتقدند برتي فوگتس در دعوت وي به تيم نقش ويژه‌اي داشته است. چكش (لقبي كه ژرمن‌ها به او داده‌اند) توانايي بازي در ميانه زمين را دارد. از سويي قدرتش براي بازي با پاي چپ باعث شده تا كلينزمن رويش حساب ويژه‌اي باز كند. البته از پاس‌هاي سريع و عمقي او هم نمي‌توان بدون توجه عبور كرد. هيتز لشبرگر در 78 بازي اخير شش گل به ثمر رسانده است. همين هم باعث شده تا مربيان استون ويلا از او بخواهند تا فصل بعد هم در اين تيم توپ بزند. او در اين مورد مي‌گويد:
«از اينكه در انگليس بازي مي‌كنم، راضي هستم. البته از تيم‌هاي بوندس‌ليگا هم پيشنهاداتي دارم اما بايد دقت كرده و در مورد آينده بيشتر فكر كنم. هيتزلشبرگر بازيكني است كه سرمربي سفيدپوشان به او اعتقاد ويژه‌اي دارد: «او عادت كرده زير فشار سنگين بازي كند. در چنين شرايطي هم خودش را به خوبي نشان مي‌دهد.» ژرمن‌ها معتقدند هافبك كنوني تيم استون ويلا مي‌تواند مشكل‌گشاي آنها در جام جهاني 2006 باشد. ملي‌پوشان آلماني سه‌شنبه در مونيخ جمع مي‌شوند تا پنجشنبه به تهران بيايند البته اوليوركان اصلي‌ترين غايب آنها در اين ديدار آسيايي خواهد بود. ينس لمان و تيم هيلدر براند دروازه‌بانان اين تيم در ديدار برابر ايران خواهند بود. احتمالاً لمان گزينه‌ اول كلينزمن براي ايستادن درون دروازه آلمان خواهد بود. چندين بازيكن ديگر آلماني هم به ايران نمي‌آيند و جايشان را به جوان‌ترها خواهند داد. اما بيشتر توجه ژرمن‌ها به توماس هيتز لشبرگر و پرمرتز ساكر خواهد بود. بازيكناني كه از آنها به عنوان پديده‌هاي جام جهاني 2006 ياد مي‌شود. در واقع نگاه بيشتر كارشناسان به بازي اين دو بازيكن جوان خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ديگر سوي ميدان سفيدپوشان ايراني قرار دارند. اين تيم هم با تغييراتي قدم به ميدان خواهد گذاشت. علي دايي كاپيتان سال‌هاي اخير به دليل مصدوميت نمي‌تواند تيم را همراهي كند. او سابقه بازي در تيم‌هاي آرمينيا بيلفلد، بايرن مونيخ و هرتا برلين را هم دارد. آلماني‌ها شناخت نسبتاً قابل توجهي از وي دارند. وي در اين مورد مي‌گويد: «خيلي ناراحتم كه نمي‌توانم در اين ديدار حضور داشته باشم. اميدوارم بتوانيم در حضور صدهزار تماشاگر بازي قابل قبولي را به نمايش بگذاريم.» در نبود كاپيتان، وحيد هاشميان جايگزينش خواهد شد. او هم در تيم بايرن مونيخ توپ مي‌زند. البته برانكو به فهرست بازيكنانش دو نفر را اضافه كرده است. رسول خطيبي يكي از بازيكناني است كه به تيم دعوت شده. او سابقه حضور در تيم‌ملي را داشته اما دو سال از آن دور بوده است. وي در اين مورد معتقد است: «در گذشته هم به تيم دعوت مي‌شدم. هميشه جزو انتخاب شوندگان بودم. اما شرايطي پيش آمد كه دو سال از تيم‌ملي دور بودم. حالا با تلاش و بازي منظم نظر مساعد برانكو را جلب كرده‌ام. اما اين فرصت را از دست نمي‌دهم.» خطيبي در سپاهان بازي‌هاي قابل قبولي را ارائه داده است، اما احتمال حضورش در تركيب ثابت ديدار برابر آلمان اندك است. مسعود شجاعي هم توانسته نظر برانكو را جلب كند. هافبك راست پاي سايپا در چهار هفته ابتدايي ليگ برتر نقش بسزايي در نتايج اين تيم داشته است. او بازيكني سرعتي و دريبل زن است اما در پستي قرار گرفته كه مهدي مهدوي‌كيا بازي مي‌كند.
شجاعي در مورد حضورش در تيم‌ملي مي‌گويد: «اگرچه اين فصل خيلي تلاش كردم اما فكر نمي‌كردم براي اين ديدارها دعوت شوم. تلاش مي‌كنم براي سايپا نماينده موفقي باشم.» شبكه ZDF آلمان همچنان توجه ويژه‌اي به اين بازي دارد. در گزارش اين شبكه آمده است: «اين ديدار براي ايران يك امتحان بزرگ است. اين تيم چهار روز بعد در چهارچوب رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني به مصاف قطر خواهد رفت. فدراسيون فوتبال ايران هم اين ديدار را رويداد ورزشي مهمي مي‌داند. البته اين بازي را عاملي جهت مستحكم كردن روابط دو كشور هم مي‌داند.»
البته ايران يك بار هم در رقابت‌هاي جام جهاني 1998 فرانسه با آلمان بازي كرده است. اما آنجا با نتيجه دو بر يك مغلوب حريف خود شد. اين بار شرايط متفاوت است. بازي در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود. يكصد هزار ايراني هم از سفيدپوشان آسيايي حمايت مي‌كنند. فكر مي‌كنيد در پايان چه نتيجه‌اي روي تابلو ورزشگاه رقم مي‌خورد؟

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12645

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار تيم هاي ملي فوتبال ايران و آلمان و گزارش شبکه تلويزيوني ZDF، ايپنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016