دوشنبه 25 آبان 1383

گفتگوي ايسنا با معاون ورزش بانوان: علاقه زنان به فوتبال همانند عطشي است كه سيراب نمي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ورزشي - سازمان ورزش

اشاره: كاهش هزينه‌ها، مهم‌ترين مساله‌اي بود كه پس از ادغام انجمن‌هاي بانوان با فدراسيون‌هاي ورزشي طي شش ماه گذشته در معاونت ورزش بانوان اتفاق افتاد. فدراسيون‌ها هم اكنون به اين باور رسيده‌اند كه تنها متولي رشته‌ي مردان در اجتماع نيستند و شايد اعزام‌هاي برون مرزي و برگزاري مسابقات ليگ در برخي رشته‌هاي ورزشي، نشان دهنده‌ي اثرگذاري همكاري مستقيم مردان و زنان كنار يكديگر باشد.

دكتر زهرا احمدي‌پور انتخاب هفت رييس هيات و تعيين يك رييس فدراسيون زن براي اولين بار در كشور را از جمله موفقيت‌هاي ديگري مي‌داند كه در غالب طرح ادغام به دست آمده است. هم اكنون تفكر جنسيتي معنايي ندارد و كسب موفقيت در زنان براي يك فدراسيون يك امتياز به شمار مي‌رود.

معاون ورزش بانوان كه از نتايج ادغام انجمن‌ها و فدراسيون‌ها بسيار راضي به نظر مي‌رسد به خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:« پس از سال‌ها، هم اكنون كار ورزش بانوان حساب كتاب پيدا كرده و تقريبا چارچوب كار مشخص شده است، اگرچه براي بررسي‌هاي لازم مدت شش ماهي را از دست دادم، اما به فدراسيون‌هاي ورزشي باورانده شد، زنان عضوي از فدراسيون هستند و بايد حضورشان را به رسميت بشناسند. برآيند كار نشان مي‌دهد كه به لحاظ كمي رشد خوبي داشته‌ايم. اين موفقيت از حضور زنان در مجامع بين‌المللي نيز مستثني نيست و با كسب برخي كرسي‌ها، آنها به راحتي در بخش بين‌الملل در حال فعاليت هستند.»

هم اكنون حجم فوق‌العاده‌اي از فعاليت‌هاي جاري معاونت ورزش بانوان پايين آمده است، دكتر احمدي‌پور در اين رابطه گفت:« بر اين اساس خود را به كلي از مباحث اجرايي جدا كرده‌ايم و نقشي كه براي خود قايل شده‌ايم به عنوان يك جايگاه نظارتي است. پس از اين قصد داريم به برنامه‌ريزي كلان براي توسعه ورزش زنان بپردازيم. هم اكنون در غالب سازمان ورزش زنان نيز چارچوب و شرح وظايف كار را مشخص كرده‌ايم كه در صورت اعلام ابلاغ‌ها، به سرعت افراد مورد نظر در جايگاه خود جايگزين مي‌شوند. با اين شكل از فعاليت‌، هر چقدر از اجرا دورتر شويم و برنامه‌اي فكر كنيم، به توسعه نزديك‌تر خواهيم شد. با واگذاري مسووليت هاي اجرايي به فدراسيون‌ها، ما تنها مسوول سياست‌گذاري هستيم. بنابراين نبايد انرژي من درگير يك اعزام شود، اين مهم‌ترين تفاوت كار با دوره‌هاي قبل است.»

بسياري از افراد معتقدند ورزش بانوان با ركودي نسبي در فعاليت‌هاي خود مواجه است و دلايل گوناگوني براي اثبات اين ادعا مطرح مي‌شود، اما دكتر احمدي‌پور نظر ديگري دارد:« بيشترين وقت ما را بحث ادغام‌ها گرفت. در اين زمينه شايد طي يك روز بايد با ده رييس فدراسيون تماس مي‌گرفتم تا يك فرد به عنوان نايب رييس معرفي شود. از طرفي تنها ورود زنان به فدراسيون مهم نبود، بلكه بايد برنامه‌ريزي دقيقي انجام مي‌داديم و با تك تك رييس انجمن‌ها نيز مذاكرات لازم صورت مي‌گرفت. از طرفي ما كار روزمره‌ي خود را (برگزاري مسابقات ليگ، اعزام‌ها و ...) طبق روال عادي و برنامه‌اي كه به شوراي معاونين ارايه داديم، جلو برديم. در حالي كه حتي براي گرفتن مجوز يك خبرنامه با مشكل زيادي مواجه بوديم. با اين توصيف هيچ ركودي در روند كار ما اتفاق نيافتاده است. وضع موجود را حفظ كرده‌ايم و گاهي فراتر نيز رفته‌ايم.»

وي با بيان اين كه ما تاوان خلاهاي دوره‌هاي گذشته را در شرايط فعلي بايد جبران كنيم گفت:« نمي‌خواهم بگويم گذشتگان عملكرد بدي داشته‌اند، اما دوست دارم فقط گزارش عملكرد سال 81 با 82 را با يكديگر مقايسه كنيد. طبق آمار قبلي شايد براي اظهار نظر در رابطه با موضوعي، مطلبي بيان مي‌شد، اما واقعا در پس آن هيچ شاخص و مدركي نبود. اما در شرايط فعلي همه چيز را تجزيه و تحليل كرديم و استان‌ها و رشته‌ها موفق و ناموفق از يكديگر تفكيك شده‌اند. به طوري كه مي‌توانيم همه چيز را با سند و مدرك ارايه دهيم. نه تنها اين اقدامات وقت زيادي از ما گرفت بلكه ما به كارشناسان خود چگونگي انجام يك تحليل آماري را آموختيم. حداقل اين كار نيز به يك ماه آموزش نياز داشت.»

نداشتن بانك اطلاعاتي دقيق و قابل استناد از تيم‌هاي ورزشي ، بازيكنان آنها و ... يكي از مسايل مهمي است كه معاون ورزش بانوان به عنوان نقصي جدي از آن ياد مي‌كند:« اطلاعات گذشته به سادگي از دست رفته و هر چيزي كه بولتن شده همان وضع موجود است و متاسفانه نمي‌تواند يك سري از اين اطلاعات وضع موجود را با يكديگر تطبيق داد. مثلا در يك رشته‌ي ورزشي شما نمي‌توانيد به راحتي به گذشته رجوع كنيد و آنچه مي‌خواهيد را در هر زمينه‌اي به دست آوريد. سال گذشته در ديداري كه با دكتر عارف داشتم، به وي گفتم هيچ سندي به شما نمي‌دهم، چرا كه مطمئن نيستم آمار موجود سنديت داشته باشد. در برخي موارد سنديت را به صحبت‌هاي خانم طاهريان دادم كه آن هم با وضعيت واقعي متفاوت بود. نه اين كه آماري در اينجا موجود نبوده ولي از آنجا كه سنتي عمل شده در بسياري موارد، انسان به اشتباه مي‌افتد. بنابراين اين نيازمندي احساس مي‌شد كه كليه‌ي گزارش‌ها در يك ظرف ريخته شود. در شرايط فعلي خيال من راحت است، من باشم يا فرد ديگر، در اين شكل گزارش عملكرد، كار بدون مشكل پيش مي‌رود.»

وي در ادامه‌، اصلاح اساس‌نامه‌ي هيات‌هاي ورزشي را در پي ادغام انجمن‌ها با فدراسيون‌هاي ورزشي، يكي ديگر از موارد صرفه‌جويي در اعتبارات و انرژي نيروي انساني ذكر كرد:« فدراسيون‌هاي ورزشي مي‌گويند، ورزش بانوان تا حالا معجزه كرده كه با اين ميزان اعتبارات به اين جا رسيده، شما فكر كنيد اگر به دنبال همان مسير سنتي گذشته، كار را ادامه مي‌داديم به ركود مطلق مي‌رسيديم، چرا كه متناسب با نرخ تورم، اعتبارات ما افزايش نمي‌يافت و نمي‌توانستيم پاسخگوي نياز فزاينده دختران باشيم. بر اين اساس ما جايگاه قانوني زنان در هيات‌هاي ورزشي را نيز مشخص كرده‌ايم و به جاي اين كه در دو قسمت هزينه صرف كنيم، هم اكنون فعاليت زنان و مردان را درهيات‌ها نيز متمركز كرده‌ايم. طبق اساس‌نامه‌اي كه از سوي مهندس مهرعليزاده به هيات‌هاي ورزشي ابلاغ خواهد شد، پس از اين نايب رييس هر هيات نيز بايد يك زن باشد و در هيات رييسه نيز 3 تا 4 نفر زن عضو باشند. از طرفي با عضويت من به عنوان رييس سازمان ورزش زنان در سازمان‌هاي حرفه‌اي، قهرماني و همگاني روي هر مساله‌اي كه به پيشنهاد و تصويب مي‌رسد نظارت مستقيم خواهم داشت.»

وي در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با ايسنا به ضعف مشتركي كه ميان ورزش زنان و مردان وجود دارد اشاره كرد:« به عقيده‌ي من ما در بسياري از رشته‌هاي ورزشي هنوز مشكل كار را شناسايي نكرده‌ايم كه بخواهيم به رفع آن بپردازيم. ورزشكاران ما يا خودشان به صورت خود به خود، يا در باشگاه‌ها و يا با استفاده از بنيه‌ي بدني مناسب در سطح تيم‌هاي ملي مطرح شده‌اند، به همين دليل است كه در بسياري از اعزام‌ها نتيجه‌ي لازم گرفته نمي‌شود. پس بايد به زيربنايي كار كردن روي آورد. به طور مثال، در رشته‌اي مانند تنيس روي ميز هيچ گاه موفقيت نداشته‌ايم و هنگامي كه قهرمانان جهان را شكست داديم، اعجاب هندي‌ها برانگيخته شد و حتي رييس مجلس اين كشور از ورزشكار ما تشكر كرد. همين رشته در برهه‌اي از زمان دچار مسايل باندي و گروهي شد كه به محض شناسايي مشكل و حذف آن، هم اكنون تنها به توسعه‌ي تنيس روي ميز فكر مي‌كنيم.»

در شرايط كنوني، زنان به ورزش فوتبال علاقه‌ي بسيار شديدي پيدا كرده‌اند، حتي واليبال، ورزش اول زنان نيز به واسطه‌ي اين اشتياق در درجه‌ي بعد قرار مي‌گيرد، معاون ورزش بانوان به ايسنا مي‌گويد:« اين علاقه‌ همانند عطشي است كه كسي نمي‌تواند آن را سيراب كند، شايد زنان فكر مي‌كنند چه چيزي از مردان كم دارند كه نمي‌توانند فوتبال بازي كنند. اين تقاضاها به صورت كتبي و شفاهي به ما ارايه مي‌شود و ما نيز سعي داريم نياز آنها را نسبت به امكانات خود رفع كنيم. براي آغاز كار و انجام كليه‌ي فعاليت‌هاي برگزاري مسابقات، زمين شماره‌ي 3 را به استان تهران واگذار كرده‌ايم. اما اگر وقفه‌اي در كار افتاده است به دليل نداشتن محل تماشاچي است. يك زمان هم قرار بود، يك تيم خارجي به ايران بيايد كه اسپانسر مسابقات نگران لغو شدن مسابقه بود و كنار كشيد. با منتفي شدن بحث مالي ديگر نتوانستيم تيمي را به ايران دعوت كنيم. اما براي حل مشكل جايگاه تماشاچي نيز قرار است طي مذاكره‌اي كه با يك اسپانسر انجام شده تعدادي صندلي تاشو در محل تماشاچي نصب شود تا مسابقات به صورت محدود برگزار شود.»

زنان موفقيت قابل توجهي در مسابقات شطرنج به دست آورده‌اند و شادي پريدر براي اولين بار لقب استاد بزرگي را از آن خود كرد. وي در اين رابطه اظهار كرد:« در شطرنج از پتانسيل خوبي برخوردار هستيم. زنان خيلي خوب در شطرنج كار مي‌كنند. به همين دليل قرار است رييس فدراسيون آن يك زن باشد. ما نبايد بگذاريم اين رشته افت كند و به صورت جدي به آن بپردازيم. گرفتن لقب استاد بزرگي شادي پريدر در مسابقات جهاني نيز براي اولين بار در ايران اتفاق مي‌افتد. همين قضيه براي زنان يك نقطه‌ي قوت به شمار مي‌رود و بي‌ترديد ما از وي به صورت قوي حمايت مي‌كنيم و قطعا طي مذاكره‌ي توافقي با خودش پاداش لازم را به وي خواهيم داد.»

ميزان علاقه‌مندي زنان به رشته‌هاي ورزشي مختلف و يا رشته‌هايي كه تا كنون به آنها وارد نشده‌ايم نيز قابل توجه است:« ما در همه‌ي رشته‌هاي ورزشي مي‌توانيم موفق باشيم. قصد داريم فدراسيون آمادگي جسماني را با مسووليت يك زن راه‌اندازي كنيم. در اين زمينه نظر مساعدي وجود دارد و اين مي‌تواند فرصت خوبي براي ما باشد. اما تنها در كشتي و وزنه‌برداري وارد نشده‌ايم كه با استقبال كمي در كشور مواجه هستيم. تنها استان مازندران اعلام كرد، مقداري متقاضي رشته‌ي كشتي در اين استان وجود دارد كه ما نيز گفتيم، شما تست لازم را از بانوان به عمل آوريد، در صورت قابل قبول بودن ميزان علاقه‌مندي فعاليت لازم را در جهت حمايت انجام مي‌دهيم.»

معاونت بانوان هم اكنون چه اقداماتي براي حضور گسترده‌تر بانوان در ميادين بين‌المللي و حل مشكل پوشش آنها انجام داده است:« ما به تك تك رشته‌هايي كه تا كنون اعزام برون مرزي نداشته‌اند گفته‌ايم، براي ارايه‌ي راهكار لازم فكر كنند تا ما نيز حمايت لازم را از آنها به عمل آوريم. رشته‌ي هاكي روي اين قضيه كار مي‌كند و منتظر پاسخ كنفدراسيون آسيايي است و يكي از سبك‌هاي رزمي نيز در حال انجام مكاتبات لازم است.»


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مدال‌آوري و برنامه‌ريزي لازم به منظور جلوگيري از هر گونه افت در ميادين بين‌المللي مهم‌ترين خواسته‌اي است كه مهندس مهرعليزاده از فدراسيون‌هاي ورزشي دارد و دكتر احمدي‌پور نيز در غالب برگزاري مسابقات زنان مسلمان همين قضيه را به روساي انجمن‌ها گوشزد كرده است:« گفته‌ايم بخش تامين اعتبار و ساماندهي به عهده‌ي ما است. اما مسوولان انجمن‌ها وظيفه‌ي برنامه‌ريزي دقيق‌ روي تيم‌هاي خود را دارند و بايد به مدال برسيم، هر نتيجه‌اي به غير از كسب مدال لازم به عنوان كشور ميزبان، براي ما افت دارد. اين رقابت‌ها بسيار سنگين است و به خصوص اين كه كشورهاي عربي با آمادگي خوبي كار مي‌كنند و همين قضيه كار ما را سنگين‌تر خواهد كرد. در اين ميان برگزاري مسابقات پايتخت‌هاي كشورهاي اسلامي مي‌تواند آزمايشي براي اين مسابقات باشد. اما در بحث مسابقات 2006 دوحه، به غير از رشته‌هايي كه زنان در آن حضور ندارند، فدراسيون‌ها بايد برنامه‌هاي زنان و مردان را با يكديگر به ستاد دوحه و پكن ارايه كنند. با توجه به اين كه مشخص نيست چه رشته‌هايي در اين مسابقات مجوز حضور پيدا مي‌كنند، ولي بي‌ترديد با پشت سر گذاشتن مسابقات پايتخت‌ها و زنان اسلامي وضعيت بهتري در اين مسابقات خواهيم داشت.»

فعاليت معاونت بانوان در غالب برنامه‌هاي اكو به كجا انجاميد:« در اين غالب با كشور افغانستان مذاكراتي را انجام داديم كه طي موافقت شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني، ما براي پنج رشته‌ي ورزشي مربي به كشور افغانستان صادر مي‌كنيم. در بخش ديگري از فعاليت‌ها، مسابقات كشورهاي همجوار خراسان، هرمزگان و آذربايجان شرقي را برگزار خواهيم كرد و با توجه به اين كه كشور قرقيزستان در بحث مدال‌آوري در مسابقات آسيايي فعاليت بسيار مثبتي داشته است، روابط خود را با اين كشور نزديك‌تر مي‌كنيم و هياتي به اين كشور اعزام مي‌شود.»

دكتر احمدي‌پور برقراري ارتباط در سطح بين‌الملل را نيز در دستور كار خود قرار داده است:« پس از انتخابات كميته‌ي ملي المپيك مكاتبه‌اي را با يكي از اعضاي زن هيات اجرايي كميته‌ي بين‌المللي المپيك انجام دادم تا زنان عضو IOC را به ما معرفي كند. مهم‌ترين اهداف من از اين ارتباط نيز كسب نقطه‌ نظرات آنها در توسعه‌ي ورزش زنان و ورزش همگاني و با نگاهي مشترك كسب تجارب لازم براي برنامه‌ريزي در قهرماني زنان بود كه به صورت هم زمان از كانال كميته‌ي ملي المپيك ارتباطات خود را ادامه خواهم داد.»

معاون ورزش بانوان در آخرين بخش گفت‌وگوي خود با ايسنا به ارزيابي خود از كسب ميزان اعتبارات لازم پرداخت:« ما پيشنهاد چند رديف بودجه‌اي جداگانه را به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي داده‌ايم كه اگر مورد تصويب قرار گيرد، سازمان ورزش زنان بودجه‌اي مجزا از اعتبارات دولتي مي‌گيرد. هم اكنون ما ميزان اعتباراتي را از بند چ تبصره‌ي 7، فدراسيون‌ها، سازمان تربيت بدني و مركز مشاركت زنان رياست جمهوري به صورت سالانه دريافت مي‌كنيم. از طرفي اگر بحث حمايت باشگاه‌هاي ورزشي از زنان نيز جا بيافتد، عملا بسياري از مشكلات تيم‌ها نيز حل خواهد شد.»

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14386

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي ايسنا با معاون ورزش بانوان: علاقه زنان به فوتبال همانند عطشي است كه سيراب نمي‌شود' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016