چهارشنبه 21 بهمن 1383

تركيب آرمانى تيم ملى مقابل بحرين، ايران

• ايران امشب گام اول را براى ورود به جام جهانى برمى دارد

هنوز معلوم نيست برانكو براى ديدار نسبتاً حساس امشب چه در سر دارد . مخفى نگه داشتن شيوه بازى ايران به سبب غيبت تنى چند از لژيونرها در بازى با آلمان و بوسنى و تمريناتى كه در روزهاى گذشته انجام شده است كمك مى كند تا برانكو بى دغدغه از بازى خوانى حريف و اعمال روشهاى خنثى كننده و تخريبى نقشه هاى خود را پياده كند. براى بحرينى ها كه در گذشته مهار كردن كريمى و دايى و مهدوى كيا در دستور كار بود اينك با وجود نويدكيا، هاشميان و زندى چاره اى ندارد كه چهره دفاعى جدى ترى به خود بگيرد و در صورت امكان به شايعاتى كه از ضعف دفاعى تيم ايران شنيده است و ضد حمله هايى كه از عهده بازيكنان سريع برمى آيد دل ببندد ، شيوه اى كه نه تنها بحرينى ها ، اردن ، قطر، عربستان و كويت و هر تيم عربى ديگر در غرب آسيا برابر ايران به آن تجهيز مى شود و گاه به دليل شرايط روحى خاص ، به نتيجه مى رسند .


بحرين بدون شك ، در مقابل قدرت تهاجمى ايران و ميل و انگيزه وافرى كه براى پيروزى در نزد يكايك بازيكنان ايرانى سراغ دارد ، راهى جز دفاع مطلق و دل بستن به ضد حمله ندارد و بر اين اساس برانكو كه با دستى پر به منامه رفته است با آرايشى كه به تيم مى دهد، ذخائر خوبى كه روى نيمكت مى نشاند و انتخاب شيوه اى كه ويژه اين ديدار در افكارش پرورانيده است به يقين هيچ كم و كسرى براى كسب يك پيروزى شيرين ندارد .
اگرچه هنوز هيچ خبرنگارى به درستى از كار سرمربى انديشمند تيم ملى براى مقابله با بحرين سر در نياورده است، اما مى شود حدس زد تركيب آرمانى تيم ايران در بازى امشب و در نيمه اول از ميرزاپور ، كعبى ، گل محمدى، نصرتى ، رضايى ، كريمى ، نكونام ، مهدوى كيا ، نويدكيا ، هاشميان و على دايى تشكيل شود و زندى، كاظميان ، برهانى ، زارع، كاملى مفرد، مبعلى، عنايتى، رحمتى و... روى نيمكت آماده هرگونه تعويض ضرورى يا تكنيكى باشند.
تيم ايران با اين ذخيره ها مى تواند هرگاه ناچار به تعويض بازيكن يا تغيير شيوه بازى شود بدون كمترين نگرانى از آنان استفاده كند و يقين داشته باشد آنچه برانكو مى خواهد به اجرا درآيد . اين تيم چنانكه ما شاهد بوديم تمرينات مناسبى را براى اين بازى انجام داده است . تمرينات اختصاصى براى دفاع كه شتابزده عمل نكند و در صورت مقابله تك به تك چه تدابيرى به خرج دهد تا مجبور به تكلهاى خطا نشود و فرصت لازم براى پوشش دادن به ديگر مدافعان را فراهم كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گمان ما قرار گرفتن على كريمى در كنار نكونام و آزادى عمل براى كريمى و محدود كردن نفوذ نكونام از ديگر تدابيرى است كه تيم ايران را هنگام عقب نشينى اضطرارى غافلگير نخواهد كرد . حتى كعبى و رضايى در صورتى كه وظيفه دفاعى و نفوذ خود را محدود به نيمه زمين كنند و فاصله خويش را با مهاجمان تيم در شرايط دلخواه نگه دارند ، مهدوى كيا ، دايى ، هاشميان و نويدكيا آنقدر توانايى و قدرت عمل دارند كه از پس مدافعين بحرينى كه گفته مى شود در بازى هوايى ضعف دارند برآيند.
با آن كه دايى و هاشميان در سرزنى تسلط دارند و اين امتياز خوبى است كه از پاسهاى مورب بهترين پاسور بوند سليگا سودبرند، اما همه هنر تيم ايران درخط حمله به همين امتياز خلاصه نمى شود. زيرا پاسهاى طلايى نويدكيا مى تواند مهدوى كيا و هاشميان را درون محوطه جريمه صاحب فرصتهاى تهديدكننده اى نمايد.
حضور زندى، حتى اگر به يك نيمه خلاصه شود امتياز ديگرى به خط حمله ايران مى دهد كه سه لژيونر ايرانى را باتوجه به ويژگيهاى فوتبال آلمان در كنار يكديگر قرارمى دهد. چنين مثلثى مى تواند خط دفاعى بحرين را با هرترفند و تجربه اى ازپا بيندازد. با اين داشته ها تيم ايران نبايد كمترين دغدغه اى براى بازى امشب به دل راه دهد مگر اين كه عوامل غيرمترقبه و دور از باورى براين بازى حاكم شود. براى پرهيز از اين عوامل، خونسردى بازيكنان ما در بدترين شرايط داورى پاسكارى سريع و به موقع و پرهيز از تكرويهاى بى مورد براى فرار از دام خشونت حريف از ضروريات است.
فراهم كردن فرصت هاى مناسب براى مهاجمان توانايى كه درخط حمله داريم نياز به پاسهاى سالم و به موقع دارد و اين جز به خونسردى و افكار متمركز براى ارائه يك بازى آرام، ممكن نيست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18062

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تركيب آرمانى تيم ملى مقابل بحرين، ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016