جمعه 21 اسفند 1383

كناره گرفتن كاسپاروف و جهان شطرنج در آستانه آغاز دوره اى تازه، صداي آلمان

گارى كاسپاروف

گارى كاسپاروف و «هرج و مرج در شطرنج جهان»


جهان شطرنج در آستانه آغاز دوره اى تازه در تاريخ خود قرار دارد. گارى كاسپاروف ستاره كاركشته و بزرگ شطرنج در جهان پس از ۲۰ سال پيشتازى در اين ورزش، بطور غيرمنتظره اعلام كرد كه به فعاليتهاى حرفه اى خود خاتمه خواهد داد.

اين شطرنج باز صاحبنام روس شب گذشته پس از كسب عنوان قهرمانى در تورنمت شطرنج در لينارس اسپانيا كناره گيرى خود از رقابتهاى حرفه اى شطرنج را اعلام كرد. وى هرج و مرج حاكم در شطرنج جهان را دليل تصميم خود ذكر كرد كه به وى اجازه نداده است، بار ديگر عنوان قهرمانى جهان را از آن خود كند.

گارى كاسپاروف

كاسپاروف كه يكى از مخالفان سرسخت ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه محسوب ميشود، همچنين اظهار داشت كه قصد دارد، در آينده حضور فعالترى در عرصهاى سياسى داشته باشد و بخشى از وقت خود را به تاليف كتاب اختصاص دهد.

كاسپاروف در سال ۱۹۹۳ به همكارى خود با فدراسيون جهانى شطرنج پايان داده و از آن پس به شكلى مجزا و مستقل، مسابقات شطرنج قهرمانى جهان را راه اندازى كرده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وى كه دوئلهايش با آناتولى كارپف، از مهمترين و پرهيجانترين رويدادهاى شطرنج دهه هشتاد ميلادى محسوب ميشود، عنوان قهرمانى خود را در سال ۲۰۰۰ از دست داد و به ولاديمير كرامنيك حريف هموطنش واگذار كرد.

درخور توجه آنكه حتى فدراسيون جهانى شطرنج نيز عليرغم كدورتها و اختلافات گذشته، تلاشهاى گارى كاسپاروف را در راه پيشرفت شطرنج در جهان مورد ستايش قرار داده و وى را چهره اى تاريخى در ورزش شطرنج خوانده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19218

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كناره گرفتن كاسپاروف و جهان شطرنج در آستانه آغاز دوره اى تازه، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016