پنجشنبه 12 خرداد 1384

دريچه صعود به جام جهاني به روي ايران گشوده مي شود، جهانگير كوثري، همشهري

فردا ايران به جام جهاني ۲۰۰۶ لبخند خواهد زد. پيروزي ايران در مقابل كره شمالي طبق ارزيابي هاي همگاني بايد فردا اتفاق بيفتد. اتفاق و حادثه نيز با توجه به قدرت تيم ايران و مقايسه نفر به نفر در اين بازي سهمي نخواهد داشت. آنها كه بدبين ترند با خاطرات ۱۹۶۶ زندگي مي كنند و مي گويند، توفان زرد قادر است از وجود اين كوتاه قامتان زرد در هر زمان آغاز شود، اما منطق فوتبال امروز ديگر از اين دست اتفاقات را در روند صعودي فوتبال موثر نمي داند، در اين قالب اصولي تيم ايران تفاوت ها و اختلافات فاحشي با كره شمالي دارد. در تيم كره شمالي هنوز روح آماتوريزم، حس عاطفي غير حرفه اي و احساسات افراطي ناسيوناليستي وجود دارد. شكل تيمي كره شمالي هنوز در بدنه سياست كشيده مي شود. اما در فوتبال حرفه اي و حتي نيمه حرفه اي اصول فوتبال معناي خود را دارد. جمعي از حرفه اي هاي فوتبال كه ميدانهاي بين المللي را تجربه كرده و مي كنند و الفباي پيروزي در ميدان را نزد مربيان بزرگ جهان مي آموزند، قصد دارند در مقابل كره شمالي به ميدان بروند. شور و ذوقي هم كه در جامعه ما جاري است كمك خواهد كرد تا انگيزه هاي غيرفني نيز افزايش يابد و راه رسيدن به جام جهاني هموار شود. اين فرضيه به اثبات رسيده يك واقعيت انكار ناپذير است كه اگر در جريان و روند تحولات يك پديده قرار نگيري، از آن دور و گاه بيگانه مي شوي. كره شمالي نزديك به بيست سال از دايره پرهياهو و متحول شده فوتبال دور بوده، در حالي كه پتانسيلي كه در جامعه شمالي كره وجود دارد، در بخش جنوبي نيز كاملاً به چشم مي خورد، اما جنوبي ها در مسير تحولات پديده هاي امروزي ورزش به ويژه فوتبال قرار گرفته اند و شمالي ها كمي قهرآميز و با همان تئوري هاي سياسي راديكال نتوانسته اند فوتبال را در چهارچوب مسائل اجتماعي خود هضم نمايند. كره شمالي در هر سه بازي خود به ژاپن، ايران و بحرين باخته است. اين سه شكست فرضيه بالا را ثابت مي كند، اما نه آن اندازه كه آنها را هيچ بگيريم. فردا سرنوشت تاريخي ورزش ما رقم خواهد خورد ما براي رسيدن به جمع تيمهاي بزرگ جهان و حضور در يك رخداد تاريخي به ميدان مي رويم. آنچه كه بايد براي ما اهميت داشته باشد شناخت ارزش و اندازه حضور در اين رويداد است، به همين دليل اين بازي بايد براي ما مهم باشد. در كادر فني مسايل خوب پيش مي رود و همه چيز در جاي خود قرار دارد.
تركيب تيم ايران
تركيب تيم مشخص است، همه خوانندگان و علاقه مندان به فوتبال هم اين تركيب را مي شناسند. ميرزاپور، كعبي، گل محمدي، رضايي، زارع (نصرتي)، نكونام، زندي، مهدوي كيا، كريمي، هاشميان و دايي. اين يازده بازيكن فردا تكليف تيم فوتبال ايران را براي صعود روشن خواهند كرد. شيوه انتخابي برانكو در نگاه اوليه و عاميانه كاملاً مشخص است. شيوه تهاجمي براي گرفتن سه امتياز. اما اين تاكتيك چگونه بايد آغاز و انجام گيرد. مسلماً در اين شيوه نوع حركت بازيكنان و شيوه رسيدن به دروازه حريف بايد شرح داده شود.
كره شمالي با دو مهاجم بازي مي كند و اتفاقاً اين دو بازيكن (نام سونگ چول و لون اين گوك) متمركز به مركز دفاع ما بازي مي كنند و كمتر به راست يا چپ مي روند. اين وظيفه را دو هافبك كناري كره شمالي (كيم يونگ جان و كيم يونگ سو) انجام مي دهند، اما نه به طريق هافبك هاي مدرن امروزي و با حركت هاي طولي كامل و تغذيه مهاجمان خود. كره با دو هافبك متمركز و چسبيده به خط دفاعي بازي مي كند. ان يونگ هاك و كيم چول اين وظيفه را به عهده دارند كه هيچگاه نتوانستند، طي اين سه بازي وظايف خود را انجام دهند. با اين ويژگي، كره شمالي در خط حمله و مياني، به نظر مي رسد، خطري جدي (برنامه خاصي) ما را تهديد نخواهد كرد. بخش دوم تاكتيك ما به خط مياني و حمله ما مربوط مي شود، در واقع هدف ما نيز پيروزي در اين ميدان است. برانكو روي دو فاكتور تكيه كرده است: خلاقيت فردي كه در هنر يكايك بازيكنان خط مياني و حمله ما وجود دارد و سرعتي كه در مقاطعي از بازي، موج سمت راست ما را به وجود مي آورد. سيكل اول با حركت كعبي از خط دفاعي آغاز و در سيكل دوم مهدوي كيا آن را ادامه مي دهد. حركت كعبي پس از جاگذاشتن حريف مستقيم خود (دريبل يا با پاس) با توپ به سراغ دفاع چپ كره مي رود حركت مهدوي كيا در فضاي پشت دفاع چپ كره (ري سيونگ سام) باعث مي شود تا كعبي توپ را در اين فضا بفرستد، درادامه اين حركت است كه دفاع كره شمالي از هم مي گسلد و بقيه هافبكها و مهاجمان ما مي توانند امكان و فضاي لازم را براي زدن گل پيدا كنند. از سمت چپ، ما كمي محتاط تر هستيم و هجوم كمتري هم داريم در واقع سمت چپ دفاعي ما شعاع حركت محدودتري دارد و بيشتر به كار دفاعي مي پردازد.
برانكو به دليل ويژگي كعبي اين فرصت را به او مي دهد و آن را در بخشي از تاكتيك تيمي خود مي گنجاند. همان گونه كه از نكونام كه ذاتاً ميل به گلزني دارد و حالا برايش يك عادت شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مجموعه حركات انفرادي (كريمي، هاشميان، زندي، نكونام، مهدوي كيا، كعبي و دايي) را در مقايسه با بازيكنان كره نمي توان در يك كفه قرار داد و اتفاقا اين فاكتورهاي انفرادي نكات برتري تيم ما در مقابل كره شمالي است. اگر به اين خصوصيات كار تاكتيكي برانكو را نيز اضافه كنيم، تيم ما بايد كره شمالي را با بيش از دو گل شكست دهد. گلهاي اين بازي براي ما اهميت خاصي دارد و شايد در سرنوشت صعود ما موثر باشد. جدا از مسائل يادشده، اكثر بازيكنان ما روي ضربه هاي ايستگاهي، ضربات پنالتي و بازي هوايي بر حريف برتري دارند. اگر جدول ساده اي براي دو تيم ايران و كره شمالي تنظيم كنيم، خانه هاي مثبت آن بيشتر به ايران اختصاص داده خواهد شد و درنهايت، مي توان ايران را تيم پيروز اين ميدان حساس دانست.
يادمان باشد كه داور اين ديدار القمدي از عربستان يكي از استثنايي ترين داوران جهان است كه كارت زرد و قرمز به آساني از جيبش بيرون مي آيد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23667

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دريچه صعود به جام جهاني به روي ايران گشوده مي شود، جهانگير كوثري، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016